Wat is coma?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 416

Wat is coma?

Er zijn 2 dingen die ik niet snap over de comateuze toestand.

Nl: 1. Coma is een bewusteloze toestand, een toestand waarbij de hersenen weinig aktiviteit hebben. Maar hoe kan het dat mensen die in coma liggen dingen kunnen waarnemen uit hun omgeving, dus kunnen horen, en/of pijn kunnen voelen? Want mijns inzien is iemand die in coma ligt hetzelfde als iemand die onder een (zware) narcose ligt en als je onder narcose bent kun je toch ook geen dingen horen of pijn voelen? Bewusteloosheid (in dit geval noem ik het andere woord voor coma) is toch een toestand dat je je niet bewust bent van dingen, dus je hersenen nemen dan helemaal geen prikkels op uit je omgeving, je voelt niets je hoort niets en je ziet niets en je tijdsbesef is weg, dat is dus bewusteloosheid of coma, dacht ik.

2. Ook vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat mensen zich iets kunnen herinneren uit die coma, dus dat je je dingen herinneren kunt van toen je in coma was? Ook dat klopt toch niet, want dan is je bewustzijn toch nul?

Hetzelfde als je slaapt en je droomt niet, de zgn. non-remslaap, als ik in een hele diepe slaap ben kan ik als ik wakker mij ook helemaal niets herinneren van die periode dat ik sliep. Het lijkt dan alsof er nog geen seconde is verstreken, terwijl ik al gauw een uur heb geslapen (dat heb ik wel eens als ik een dag heel hard heb gewerkt en heel moe ben en op de bank ga liggen, dan val je ongemerkt ook zo in slaap en dan schrik je een tijdje later wakker, met een slaperig en een licht gevoel in je hoofd). Ik heb mij laten vertellen dat als je in een hele diepe slaap bent, waarin je niet droomt en dan vooral als je een slaapmiddel gebruikt (afhankelijk van de dosis) je ook in een soort coma bevindt.

Dus ik kan hieruit concluderen dat mensen die toch dingen waarnemen in een coma, ze niet echt in een (diepe) coma bevinden, net zoals je als je niet in een diepe slaap bevindt (bijv. remslaap) ook dingen van buitenaf kunt waarnemen en er al of niet over droomt.

Of zie ik dat verkeerd

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat is coma?

Coma en narcose zijn verschillende dingen. Het gevaar van narcose is ook dat mensen niet meer wakker worden en in coma raken. Aan de andere kant van dit spectrum zit 'awereness'. Dan maak je juist alles bewust mee tijdens een operatie.

Om deze reden is er een apparaat ontwikkeld om de hersenactiviteit te meten tijdens operaties. Zolang de hersenactiviteit tussen de 40 en de 60 (kan het mis hebben) zit, dan zit met in principe goed.

Het is niet aangetoond dat mensen in coma bewust dingen uit de buitenwereld meemaken. Er zijn vermoedens dat ze stimulansen van buiten wel meekrijgen. Dit herinneren ze zich (als en) nadat ze wakker worden niet meer.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 321

Re: Wat is coma?

De ene coma is de andere niet. De aard en ernst van een coma hangen af van de locaties in de hersenen die zijn beschadigd. Bij sommige mensen is alleen het bewustzijnsniveau zeer sterk gedaald, terwijl grote delen van de hersenen nog goed functioneren. De hersenen van deze mensen krijgen dus nog wel gewoon prikkels van buitenaf. De prikkels worden door de hersenen gewoon verwerkt. Je krijgt zelf alleen geen terugkoppeling hierover. Dus je bent je er niet van bewust. De één zal later wel iets van deze prikkels op kunnen halen, de ander niet. Het is alleen ontzettend lastig om bewust informatie uit de hersenen op te halen die je niet bewust hebt meegekregen. Onmogelijk is het volgens mij niet. Denk maar eens aan alle onderzoeken die gebruik maken van subliminale informatieoverdracht. De informatie wordt onder het niveau van bewustzijn aangeboden. Bij een daarop volgende taak maken mensen gebruik van die informatie zonder te begrijpen waar ze het vandaan halen.

Als je slaapt, ben je niet bewusteloos. Het bewustzijnsniveau is sterk verlaagd, maar weg is het zeker niet. Ook niet wanneer je diep slaapt. Wanneer de prikkels van buitenaf in deze toestand sterk genoeg zijn, wordt je je daar gewoon van bewust.

Bij narcose wordt niet alleen je bewustzijnsniveau verlaagd. Je krijgt ook pijnstillende medicatie en spierverslappers.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Wat is coma?

Als je slaapt, ben je niet bewusteloos. Het bewustzijnsniveau is sterk verlaagd, maar weg is het zeker niet. Ook niet wanneer je diep slaapt. Wanneer de prikkels van buitenaf in deze toestand sterk genoeg zijn, wordt je je daar gewoon van bewust.  
Ik heb altijd het idee dat bij slaap je "filters" wat anders staan afgesteld dan wanneer je wakker bent. Zo word ik zelf niet wakker van de luidruchtige straat waaraan ik woon, maar ik ben onmiddelijk wakker als iemand (heel zachtjes) mijn kamer binnenkomt...

Wat betreft coma is het belangrijke denk ik inderdaad dat er niet zoiets is als "coma" of "geen coma". Het is een glijdende schaal en afhankelijk van welke delen van de hersenen in comateuze toestand verkeren en hoe ernstig, zullen bepaalde processen wel of niet werken. Patienten worden ook niet ineens wakker uit een coma (zoals in de films, dat ze ineens rechtovereind in bed zitten). Dit is een proces waar lange tijd overheen kan gaan. Op een gegeven moment zullen deze mensen dus ook zichtbaar weer kunnen reageren op prikkels uit de buitenwereld (gegeven dat ze inderdaad uit de coma geraken).

groet

Berichten: 416

Re: Wat is coma?

Als ik het goed begrijp kun je (denk ik) coma een klein beetje vergelijken met slaap. Ik bedoel je hebt dus ook verschillende slaapstadia, van heel diep tot heel licht. Dus als ik het goed begrijp is coma een toestand die heel diep kan zijn waarbij je weinig of geen prikkels opvangt, terwijl als je langzaam aan uit de coma ontwaakt, dat dan ook langzaam de prikkels van buitenaf steeds beter herinnert kunnen worden, vergelijkbaar met slaap, als je in een lichtere slaapfase komt, dus in de remslaap, waarin je droomt, je je dromen kunt herinneren.

Zei het dat bij coma je hersenen vaak beschadigd zijn en bij de gewone slaap niet. Bovendien raak je ook niet zomaar in coma ( bijv. door een ongeluk, narcose, of een ziekte), terwijl je wel als je moe bent zomaar in slaap kunt vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Wat is coma?

Bij een coma kan het volgens mij ook zo zijn dat alleen afzonderlijke delen van de cortex aangetast zijn; in dat geval kan een comateus iemand dus bijvoorbeeld wel oogbewegingen hebben, maar niet het vermogen om te praten of spraak te herkennen, of om iets te onthouden.

Bij de mens is er bij slaap (over het algemeen) sprake van een algehele verminderde bewustzijnstoestand (in alle corticale gebieden), die bij ontwaken ook gelijkmatig weer herstelt (alhoewel je wel een beetje "slaapdronken" kunt zijn).

Ik denk daarom, dat je coma en slaap juist niet met elkaar kan vergelijken. Slaap is normaal, coma is (gevolg van) letsel.

groet

Reageer