Zwaartekracht en tijdsduur tussen twee voorwerpen in de ruimte

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 1

Zwaartekracht en tijdsduur tussen twee voorwerpen in de ruimte

Hallo,

Voor natuurkunde moesten we 3 multiple choice vragen maken, waarvan de beste vragen op de komende herkansing komen. Een van mijn vragen vonden de docenten heel mooi en de hele sectie moest er flink over nadenken, maar hij is te complex voor op de toets. Daarnaast had ik de goede antwoorden er niet bij xD Ik ben ik nu wel benieuwd wat dan het goede antwoord is, of hoe ik er op moet komen

Dit is de vraag:

Twee MacBooks oefenen invloed op elkaar uit en vliegen op elkaar af in een verder invloedsloze ruimte. Hier doen ze een bepaalde tijd over. Wat gebeurt er met deze tijdsduur wanneer de massa van de ene MacBook 2 keer zo groot is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zwaartekracht en tijdsduur tussen twee voorwerpen in de ruimte

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Zwaartekracht en tijdsduur tussen twee voorwerpen in de ruimte

Omdat gravitonen en hun 'uitdijsnelheid' mij ook bezig houden (in verband met de Big Bang-afwikkeling) wil ik hier een poging wagen om hier een aanzet tot oplossing te geven.

Als ik je goed begrijp kunnen we e.e.a. omschrijven als twee massa's in een verder maagdelijke ruimte die op een tijdstip t=0 plotseling aanwezig zijn, in rust, op een afstand L=0. Vanaf t=0 beginnen gravitonen bolsymmetrisch uit te dijen van uit de massa's. Als ze dit doen met lichtsnelheid bereiken de gravitonen-legers elkaar halverwege want hun opruk-snelheden zijn gelijk. Het is nu de vraag of er vanaf dit moment sprake is van 'aantrekkingskracht' of dat die pas ontstaat als de gravitonen van de ene massa de andere bereiken en omgekeerd.

Ook moet je je afvragen of gravitonen krachten uitoefenen zoals gespannen elastiekjes dat doen. Dus of de aantrekkingskracht een reactie-kracht oproept bij de leverancier van de gravitonen.

Als je deze vragen hebt beantwoord moet je de krachten kunnen berekenen of er, in verhouding, iets voor aannemen en moet je de versnelling van ieder afzonderlijk kunnen berekenen. Door dan de tijd totaan de botsing voor beiden gelijk te stellen terwijl de 'afgelegde weg' van beiden samen de afstand L overbruggen, moet er toch uit te komen zijn.

Als ik wat tijd kan vinden zal ik eerdaags een poging wagen. Tot dan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Zwaartekracht en tijdsduur tussen twee voorwerpen in de ruimte

Dit topic gaat over hoe je in de klassieke mechanica versnellingen berekent, niet over algemene relativiteitstheorie of over filosofie over interagerende deeltjes. Bovendien is er al een antwoord gegeven in de link die Jan van de Velde gegeven heeft, dus hier gaat een slotje op.

Gesloten