Flashgeheugen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Flashgeheugen

allereerst hoop ik dat ik dit op de goede plek post.

Ik heb nl. wat vragen over de werking van een flashgeheugen.

Ik las dat 'De opgeslagen digitale code wordt met behulp van een processor weer omgezet in informatie' (...)

De drempelspanning wordt steeds gemeten en vertaald naar nullen en énen.'

Kan iemand mij vertellen hoe die processor die digitale code leest en hoe de drempelspanning gemeten wordt?

Ik begrijp namenlijk dat met elektronen op de floating gate wordt bepaalt of de bit een 1 of een 0 is maar ik zou graag willen weten hoe de bit wordt gekozen en hoe er gelezen wordt of de bit een 1 of een 0 wordt.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Bvd,

Doede.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Flashgeheugen

Vrij eenvoudig. Je hangt aan de gate een spanning, waarmee geladen gates gaan geleiden, en niet geladen gates niet. Vervolgens kun je gemakkelijk gaan uitlezen welke transistoren geleiden en welke niet door een spanning aan de source te hangen, en vervolgens hebben de geleidende transistoren ook een spanning aan hun drain.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Flashgeheugen

Ik heb het even voor mezelf uitgeschreven:

Het flashgeheugen is opgebouwd uit bitcellen. Elke bitcel kan een waarde van 1 of van 0 krijgen. De binaire code kan dus worden opgeslagen in een groot aantal bitcellen bij elkaar. Een flashgeheugen bestaat uit twee verschillende soorten lijnen. Zogehete ‘bitlines’ en ‘wordlines’. Op kruisingen van deze lijnen zitten bitcellen. Een bitcel kan als 1 of als 0 worden gelezen.

De wordline gaat naar een gate. Een gate bestaat uit 2 delen: de control gate en de floating gate. De control gate bepaald of een bitcel de waarde van 1 of van 0 krijgt. Dit doet hij door elektronen, door een barrière van oxide heen, door te geven aan de floating gate. Indien er meer dan 50% elektronen zich bij de floating gate bevinden, heeft de bitcel de binaire code 0. (Is dit minder dan 50% heeft deze binaire code van 1.) Om de flashgeheugenkaart te lezen is er spanning nodig. Deze spanning komt binnen bij de source, en indien de bitcel geleid, wordt deze doorgegeven aan de drain. Voor elke bitcel die geleid wordt het binair getal 0 doorgegeven en zoniet een 1.

Heb ik dit goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Flashgeheugen

Doede001 schreef:Het flashgeheugen is opgebouwd uit bitcellen. Elke bitcel kan een waarde van 1 of van 0 krijgen. De binaire code kan dus worden opgeslagen in een groot aantal bitcellen bij elkaar. Een flashgeheugen bestaat uit twee verschillende soorten lijnen. Zogeheten ‘bitlines’ en ‘wordlines’. Op kruisingen van deze lijnen zitten bitcellen. Een bitcel kan als 1 of als 0 worden gelezen.

De wordline gaat naar een gate. Een gate bestaat uit 2 delen: de control gate en de floating gate. De control gate bepaalt of een bitcel de waarde van 1 of van 0 krijgt. Dit doet hij door elektronen, door een barrière van oxide heen, door te geven aan de floating gate. Indien er meer dan 50% elektronen zich bij de floating gate bevinden, heeft de bitcel de binaire code 0. (Is dit minder dan 50% heeft deze binaire code van 1.) Om de flashgeheugenkaart te lezen is er spanning nodig. Deze spanning komt binnen bij de source, en indien de bitcel geleidt, wordt deze doorgegeven aan de drain. Voor elke bitcel die geleidt wordt het binair getal 0 doorgegeven en zoniet een 1.
Ik denk dat het omgekeerd is, een geleidende geeft een 1 door. ;) Dit ben ik echter niet zeker (en is volgens mij ook afhankelijk van de gebruikte technologie)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Flashgeheugen

Oké..

Maar hoe moet ik het zien, is de controlgate een transistor, en de floating gate ook een transistor?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Flashgeheugen

Maar hoe moet ik het zien, is de controlgate een transistor, en de floating gate ook een transistor?
Neen, totaal niet ;)

Je weet dat de gate werkt als een condensator? Wel, in het midden van die condensator zit nog een eiland, de floating gate.

Afbeelding

Als daar lading op zit, verandert de drempelspanning. Het is dus 1 grote speciale transistor.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer