Springen naar inhoud

druk in katheter

• Log in om te kunnen reageren

Nowfel

Nowfel

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2011 - 16:09

Bij kunstmatige voeding gebruikt men een katheter (een kunststof slangetje), die langs de neus in de maag gebracht wordt. De druk aan het uiteinde van de katheter moet echter groter zijn dan de druk in de maag. Wanneer het niveau van de kunstvoeding, met een massadichtheid van 900 kg/m³ zich 70,0 cm boven het uiteinde van de katheter in de maag bevindt, wat is dan de gewichtsdruk aan het uiteinde van de katheter?

A) p= 6,18·10³ Pa
B) p= 1,29·10³ Pa
C) p= 6,30·10² Pa
D) Er ontbreken gegevens om deze vraag te kunnen beantwoorden

Antwoord is A

druk=F/A maar daar kan ik toch helemaal niet aan geraken met de gegevens. Ik weet dat je waarschijnlijk gebruik moet maken van 9,81 N/Kg (Fz) maar heb nog steeds geen flauw idee hoe ik tot de oplossing moet komen.
Alle hulp is welkom. als je de volledige berekening niet kent maar wel een tip is dat ook zeer welkom.
Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Elrond

Elrond

• >25 berichten
  • 75 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2011 - 17:17

Ik vermoed dat het hier over vloeibare voeding gaat => welke druk zou een rol kunnen spelen bij vloeistoffen?

Daarenboven heb ik een probleem met het begrip gewichtsdruk. Wat bedoel je daar precies mee? (Ik denk dat ik de berekening heb gevonden, maar dat begrip zit me dwars).

Nowfel

Nowfel

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2011 - 18:27

Ah zo! Bedankt voor de tip, ik dacht niet aan hydrostatische druk door het eten. Uiteraard is het dan eigenlijk gewoon een vloeistof met hoge massadichtheid waarbij ik de formule: massadichtheid*h*g om 6180.3 pa uit te komen, wat overeenkomt met antwoord A. Eigenlijk zeer simpel maar ik was verward door de vraagstelling. Gewichtsdruk heb ik op internet gezocht, maar ik vondt niets. Dit voegde uiteraard alleen maar toe aan mijn verwarring.
Dank u

Snoopy100

Snoopy100

• >250 berichten
  • 422 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2016 - 13:59

Weet iemand waarom we hier niet nog + de atmosferische druk moeten doen? 

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5890 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2016 - 14:04

In de maag heerst geen vacuüm maar ongeveer de atmosferische druk.

Motus inter corpora relativus tantum est.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures