Warmte berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Warmte berekenen

Hoi,

Ik zit met het volgende vraagstuk: Als ik 19 dm³ gas gebruik om in één minuut 2,5 L water van 18 naar 55 graden verwarm: Hoeveel warmte komt er dan vrij?

Ik moet op 602 kJ uitkomen....niet dus.

Dit is toch gewoon uit te rekenen met Q=m * c * ΔT?

dus 2,5L * 4190 * 37?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmte berekenen

Ik denk dat je met de eenheden zit te knoeien.

Wat doet b.v. dat getal 4190?

En wat doe je met het gegeven dat er 19 dm3 gas wordt gebruikt? Dat gegeven is alleen maar zinnig als je ook de verbrandingswaarde van dat gas weet.

En tenslotte: citeer eens letterlijk de opgave zoals je die hebt gekregen.

Re: Warmte berekenen

4190 is c de warmtecoëfficient van water, daar komt de warmte toch van vrij denk ik. Ik zit alleen met die 19dm³ in mn maag.

De opdracht luidt:

Een geiser verbruikt per minuut 19 dm³ gas en levert in die zlefde minuut 2,5 Liter water van 55 °C. De koudwater temperatuur bedraagt 18 °C

- Welke warmte komt er per minuut vrij? (dat zou dus 602kJ moeten zijn)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warmte berekenen

4190 is c de warmtecoëfficient van water, daar komt de warmte toch van vrij denk ik.
Nee, daar kruipt (een deel van) de warmte in.
Ik zit alleen met die 19dm³ in mn maag.
dat is juist de oplossing: zoek de verbrandingswarmte van (aard)gas op (een zeker aantal joules per kubieke meter) en bereken hoeveel warmte er dan vrijkomt als je 19 dm³ van dat gas verbrandt ipv een kuub.

De rest van de gegevens is voor (dit deel van) deze vraag gewoon overbodig. Misschien moet je met behulp daarvan zometeen nog berekenen wat dan het rendement van die geiser is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Warmte berekenen

bedankt voor het sturen in de goede richting

het is inderdaad 19 x 31.68 kJ = 602 kJ

Het rendement moet idd berekend worden, goed gezien

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmte berekenen

Intussen was ik ook tot die conclusie gekomen.

Eerst kwam ik er niet uit, omdat ik startte vanuit de bovenwaarde van de verbrandingswaarde.

Hier gaan ze blijkbaar uit van de onderwaarde, wat ik onjuist vind.
Het rendement moet idd berekend worden, goed gezien
Ik vroeg toch om het hele vraagstuk te laten zien?

Dat maakt het makkelijker om te helpen.

Re: Warmte berekenen

er staat in de tabel maar één waarde van MJ/m³

de rest van de vraag kwam ik zelf wel uit, dus dat was niet nodig. ik zat alleen met het eerste stuk vast, maar tnx voor de hulp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmte berekenen

er staat in de tabel maar één waarde van MJ/m³
Kan best, maar dan ben ik toch zo eigenwijs om dat de verkeerde waarde te vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warmte berekenen

de rest van de vraag kwam ik zelf wel uit, dus dat was niet nodig.
Nou, dat denk je misschien, maar als je die vervolgvraag omtrent het rendement er gelijk had bij gezet dan had vrijwel iedereen met wat inzicht in de materie wel begrepen waar het heen moest, en was je eerder uit de droom van je
Dit is toch gewoon uit te rekenen met Q=m * c * ΔT?
geholpen.

Je moet al aardig wat ervaring met vraagstukjes als zodanig in alle vormen en maten hebben om eens gefundeerd te gaan veronderstellen wat de bedoeling van e.e.a. kan zijn.

Verder, je kúnt eigenlijk nauwelijks doorzien hebben dat je de vervolgvraag werkelijk snapte. Want dan had je gelijk moeten beseffen dat Q=m * c * ΔT de nuttige (uitgaande)energie oplevert, en dat je voor je rendementssommetje dus ook nog zoiets nodig hebt als totale (ingaande) energie, en dat dát dus de bedoeling van vraag "a) Welke warmte komt er per minuut vrij?!" moest wezen.

Dus ja, letterlijk overgenomen oefeningen zijn vrijwel altijd nuttig. Daarom vragen we daar ook om in de huiswerkbijsluiter. Scheelt iedereen een berg tijd en/of denkenergie.
Kan best, maar dan ben ik toch zo eigenwijs om dat de verkeerde waarde te vinden.
Och, het sommetje lijkt niet bedoeld voor een opleiding verwarmingstechniek op enig gevorderd niveau. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer