Spier ontwikkeling met astma

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Spier ontwikkeling met astma

Dus ik heb een vraag. Als je astma hebt heb je in veel gevallen tewijnig lucht in het bloed (heb ik gehoord van mijn leraar)

Als witte spieren veel zuurstof nodig hebben kan het dan niet dat je lichaam zich aanpast aan deze toestand door meer rode spieren te maken. (ter informatie witten spieren hebben meer uihouding vermogen en rode meer explozieve kracht)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Spier ontwikkeling met astma

Dus ik heb een vraag. Als je astma hebt heb je in veel gevallen tewijnig lucht in het bloed (heb ik gehoord van mijn leraar)
Wat bedoelt je leraar met 'veel gevallen'? Sommige mensen met astma hebben slechts 1 keer per maand een astma-aanval. In plaats van lucht bedoelt hij denk ik zuurstof.
Als witte spieren veel zuurstof nodig hebben kan het dan niet dat je lichaam zich aanpast aan deze toestand door meer rode spieren te maken. (ter informatie witten spieren hebben meer uihouding vermogen en rode meer explozieve kracht)
Heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij heeft het alleen te maken met de behoefte van de desbetreffende spier zelf of deze zich ontwikkelt tot een zogenoemde witte spier of rode spier (veel arbeid > veel zuurstofbehoefte > rode spier), en niet van de saturatietoestand van het bloed, hypoxemisch dan wel normoxemisch. Sowieso is er vaak niet continu een hypoxemische toestand waardoor het effect (mocht deze bestaan) niet opgaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Spier ontwikkeling met astma

Mocht iemand al van een constant zuurstof gebrek last hebben dan zal het lichaam zich eerder aanpassen door meer hemoglobine te produceren. Dit is iets wat mensen op grote hoogte ook ook doen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer