Een horizontaal weggeschoten voorwerp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Een horizontaal weggeschoten voorwerp

Als een een voorwerp met een schuine kracht schuin omhoog wordt geworpen, zal de hoek waarmee het de grond raakt dan verschillen als dat het voorwerp met een horizontale worp werd weggegooid?

Extra info:

- het voorwerp wordt vanaf een toren geworpen

- de wrijvingskracht is verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

Ik zou zeggen: maak eens een berekening, en bepaal de hoek van inval. Ervan uitgaande dat het voorwerp in beide richtingen (horizontaal en schuin omhoog) met dezelfde kracht wordt weggeworpen, en dus met eenzelfde snelheid begint:

Stel: toren is 10 m hoog.

v = 5 m/s.

Dus vx, hor = 5 m/s bij de horizontale worp.

Dan nu schuin omhoog: vx, schuin = 4 m/s en vy, schuin = 3 m/s.

En bepaal nu in beide gevallen de hoek van inslag.

Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

Korot schreef:Ik zou zeggen: maak eens een berekening, en bepaal de hoek van inval. Ervan uitgaande dat het voorwerp in beide richtingen (horizontaal en schuin omhoog) met dezelfde kracht wordt weggeworpen, en dus met eenzelfde snelheid begint:

Stel: toren is 10 m hoog.

v = 5 m/s.

Dus vx, hor = 5 m/s bij de horizontale worp.

Dan nu schuin omhoog: vx, schuin = 4 m/s en vy, schuin = 3 m/s.

En bepaal nu in beide gevallen de hoek van inslag.

Groet,

Korot
Bij de horizontale worp kom ik uit op V(2)= 15 m/s

dus hoek van inslag is cos alfa = 5/15, dus 70 graden??

en die van schuin omhoog.. hm..

zal de verticale component dan opgeheven worden door de negatieve werking van de zwaartekracht?
Jan van de Velde schreef:Wat denk je zelf en waarom?

http://www.walter-fendt.de/ph14e/projectile.htm
Ik dacht dat de zwaartekracht de verticale component zou opheffen, en als bij beide de horizontale component gelijk was (bij de horizontale worp is het gewoon dé kracht ) dan zou de hoek gelijk zijn op de grond.

Mijn vraag was niet duidelijk denk ik.

De kracht waarmee het voorwerp wordt weggegooid verschilt .

Enkel de horizontale kracht is gelijk.

Anders krijg je inderdaad wel een andere hoek.

Mijn vraag is dus nu 'duidelijker': Zal de hoek hetzelfde zijn als de horizontale component gelijk blijft, maar als er wel een verticale component bij komt? Oftewel, als de kracht schuin is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

Jan van de Velde schreef:Wat denk je zelf en waarom?

http://www.walter-fendt.de/ph14e/projectile.htm
ik heb die link gebruikt...

en dan koos ik voor de snelheid voor de horizontale worp 5 m/s

en voor de schuine worp 7,07 m/s (met en hoek van 45, zodat de horizontale component 5 m/s was)

maar de hoeken op het einde zijn niet hetzelfde....

kan je misschien uitleggen waarom?

het scheelt trouwens maar 2 graden, is dit dan een slordigheidsfoutje?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

aminasisic schreef:Mijn vraag was niet duidelijk denk ik.

De kracht waarmee het voorwerp wordt weggegooid verschilt .

Enkel de horizontale kracht is gelijk.

Anders krijg je inderdaad wel een andere hoek.

Mijn vraag is dus nu 'duidelijker': Zal de hoek hetzelfde zijn als de horizontale component gelijk blijft, maar als er wel een verticale component bij komt? Oftewel, als de kracht schuin is.
Wat ik ook wel eens zou willen weten, vanwaar deze vraag?

Overigens, als je in die applet de velocity aanvinkt, dan krijg je info over horizontale en verticale snelheden tijden heel de vlucht, en kun je zelfs je (schuine) startsnelheid met wat gevogel zonder te rekenen zó aanpassen dat je steeds met eenzelfde vx onder verschillende hoeken start.

dan nog. Maak je toren eens 1 m hoog, gooi horizontaal, of met eenzelfde horizontale snelheid onder een hoek van bijv 80°. Dan vóel je zonder rekenen of applet dat het een wéreld van verschil moet maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

Ik denk dat ik m snap...

Want bij een schuine worp omhoog zal de snelheid meer toenemen en zul je uiteindelijk een grotere verticale component omlaag hebben dan bij een horizontale worp met dezelfde kracht als de horizontae kracht van de schuine worp.

Als dit klopt.... :

Bedankt voor de link! Die heeft goed geholpen!
Jan van de Velde schreef:Wat ik ook wel eens zou willen weten, vanwaar deze vraag?

Overigens, als je in die applet de velocity aanvinkt, dan krijg je info over horizontale en verticale snelheden tijden heel de vlucht, en kun je zelfs je (schuine) startsnelheid met wat gevogel zonder te rekenen zó aanpassen dat je steeds met eenzelfde vx onder verschillende hoeken start.

dan nog. Maak je toren eens 1 m hoog, gooi horizontaal, of met eenzelfde horizontale snelheid onder een hoek van bijv 80°. Dan vóel je zonder rekenen of applet dat het een wéreld van verschil moet maken.
Haha, vanwaar deze vraag... Ik heb geen idee, het kwam ineens in me op en ik vond het niet bepaald logisch...

Ik had eerst niet door waar die link voor was

maar toen ik hem had aangeklikt probeerde ik van alles uit.

En ik wist niet dat de verticale component steeds groter werd?

Want ik dacht omdat je met krachten werkt, dat de pijl een kracht was, maar de pijl is een snelheid... xD

Misschien ben ik niet meer te volgen, maar ik snap het zelf in ieder geval wel!

Dankuu!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

En ik wist niet dat de verticale component steeds groter werd????
als jij met een steeds gelijke horizontale component wil starten maar wel onder een steeds grotere hoek dan zul je grotere en grotere (diagonale) snelheden nodig hebben om dát te realiseren. Om met 89° omhoog te gaan met een horizontale component van 5 m/s heb je al een verticale component van 286 m/s nodig.
Want ik dacht omdat je met krachten werkt, dat de pijl een kracht was, maar de pijl is een snelheid... xD
kracht, snelheid, versnelling, impuls, moment, dat zijn zo van die zg vectoriële grootheden, dwz dat niet alleen de grootte, maar ook de richting een grote invloed heeft op de uitkomst. Vandaar dat die allemaal met vectoren (pijlen) worden aangeduid.

Met de applet kun je ook de krachtvector laten zien. Die is er hier maar één, nl de zwaartekracht. Beetje saai, wijst steeds naar beneden..... ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

Jan van de Velde schreef:als jij met een steeds gelijke horizontale component wil starten maar wel onder een steeds grotere hoek dan zul je grotere en grotere (diagonale) snelheden nodig hebben om dát te realiseren. Om met 89° omhoog te gaan met een horizontale component van 5 m/s heb je al een verticale component van 286 m/s nodig.

kracht, snelheid, versnelling, impuls, moment, dat zijn zo van die zg vectoriële grootheden, dwz dat niet alleen de grootte, maar ook de richting een grote invloed heeft op de uitkomst. Vandaar dat die allemaal met vectoren (pijlen) worden aangeduid.

Met de applet kun je ook de krachtvector laten zien. Die is er hier maar één, nl de zwaartekracht. Beetje saai, wijst steeds naar beneden..... ;)
Aha, i got it !

Op mijn vraag heb ik dit als antwoord getypt: (eerst de vraag)

Als een een voorwerp met een schuine kracht schuin omhoog wordt geworpen, zal de hoek waarmee het de grond raakt dan verschillen als dat het voorwerp met een horizontale worp werd weggegooid? (Wrijvingskracht is verwaarloosbaar, vanaf een bepaalde hoogte, en de horizontale componenten zijn gelijk)

Ja het zal wel verschillen. De horizontale component zal gelijk blijven uiteraard. Bij de horizontale worp begint de verticale component op de beginhoogte met 0 m/s. Bij de schuine worp heb je in het begin een positieve verticale component. Deze zal in hoogte toenemen totdat de verticale component 0 m/s is. Hierdoor zal de verticale component op een hogere hoogte beginnen met (negatief) toenemen naar de grond.

Logischerwijs zal de verticale component bij een schuine worp groter zijn dan bij een horizontale worp, wat een invloed heeft op de gevraagde hoek.

Het is een heeeel verhaal, i know, maar ik denk dat dit wel klopt.

Haha xD ik ben alleen maar blij dat het redelijk simpel wordt gehouden door de zwaartekracht!

je hoeft hier trouwens niet op te reageren ;)

ben volgens mij een beetje te langdradig.......

nogmaals bedankt!! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Een horizontaal weggeschoten voorwerp

aminasisic schreef:Ja het zal wel verschillen. De horizontale component zal gelijk blijven uiteraard. Bij de horizontale worp begint de verticale component op de beginhoogte met 0 m/s. Bij de schuine worp heb je in het begin een positieve verticale component. Deze zal in hoogte toenemen totdat de verticale component 0 m/s is. Hierdoor zal de verticale component op een hogere hoogte beginnen met (negatief) toenemen naar de grond.

Logischerwijs zal de verticale component bij een schuine worp groter zijn dan bij een horizontale worp, wat een invloed heeft op de gevraagde hoek.
hmm, klinkt niet gek.... ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer