Verbranden van steenkool

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Verbranden van steenkool

Kan er iemand helpen met deze oefening:

Hoeveel ton steenkool moet je verbranden opdat de massa van alle verbrandingsproducten samen 1 gram minder zou zijn dan de massa van de steenkool?

Neem als verbrandingswarmte van steenkool 30*10^6 J per kg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verbranden van steenkool

Om dit op te lossen dient men de samenstelling van de steenkool te weten.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Verbranden van steenkool

Om dit op te lossen dient men de samenstelling van de steenkool te weten.
volgens mij is dat bedoeld als een simpel E=mc² sommetje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Verbranden van steenkool

Inderdaad maar ik weet niet hoe je de gegevens verbrandingswarmte er in moet verwerken. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Verbranden van steenkool

bereken eerst maar eens hoeveel energie er vrijkomt als er 1 g massa kwijtraakt.

stel dat dat 200 J is, en het verbranden van een ton steenkool levert 25 J op, dan moet je dus 8 ton verbranden voor dezelfde hoeveelheid energie.

En nou jij met jouw cijfers en netjes uitwerken zoals het hoort ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verbranden van steenkool

volgens mij is dat bedoeld als een simpel E=mc² sommetje?
Ach ja, dat zal inderdaad bedoeld zijn. Maar ... dan is de vraagstelling niet juist.

Er staat nu:

Hoeveel ton steenkool moet je verbranden opdat de massa van alle verbrandingsproducten samen 1 gram minder zou zijn dan de massa van de steenkool?

maar dat had dan moeten zijn:

Hoeveel ton steenkool moet je verbranden opdat de massa van alle verbrandingsproducten samen 1 gram minder zou zijn dan de massa van de steenkool plus de verbruikte zuurstof?

Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Verbranden van steenkool

Ik heb berekend: Voor een verlies van 1 g komt er 0,001 * (2,998 * 10^8)² = 9 * 10^13 J energie vrij. 9*10^13 / 30*10^6 = 3 * 10^6 kg moet er verbrand worden. Bedankt!

Reageer