Helling berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Helling berekenen

Ik moet voor een opdracht op school 2 opdrachten maken.

namelijk:

ik moet uitleggen hoe ik een helling op een bepaald punt in de grafiek bereken.

ik moet weten hoe ik de coördinaten van een punt p kan berekenen als twee grafieken elkaar raken in dat punt P.

Zouden jullie/iemand mij kunnen helpen??

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Helling berekenen

Als de grafiek een rechte is kan je gewoon driehoeksmeetkunde toepassen. Anders moet je de afgeleide berekenen in dat punt: dat is de richtingscoëfficiënt van de raaklijn in dat punt.

Voor je tweede probleem stel je de vergelijkingen aan elkaar gelijk:

y=f(x) en y=g(x) moeten voor dezelfde x dezelfde y geven zodat f(x)=g(x). Dan heb je de x-coördinaat van het gemeenschappelijke punt. Bereken daarna f(x) of g(x) voor die waarde (moet dezelfde zijn) en dan heb je het punt (x,y).
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Berichten: 2

Re: Helling berekenen

Eeey kris heel erg bedankt op het tweede punt heb je me enorm goed geholpen maar het eerste punt heb ik neit te maken met een lineare grafiek maar met een x^2 of x^3 functie. Hoe moet ik deze dan oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Helling berekenen

Ben je bekend met differentieren ?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Helling berekenen

Eeey kris heel erg bedankt op het tweede punt heb je me enorm goed geholpen maar het eerste punt heb ik neit te maken met een lineare grafiek maar met een x^2 of x^3 functie. Hoe moet ik deze dan oplossen?


Eerst de afgeleide zoeken: D(x²) = 2x

D(x³) = 3x²

en dan moet je de x-waarde van je punt in deze afgeleide functies invullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Helling berekenen

Eerst de afgeleide zoeken: D(x²) = 2x  

D(x³) = 3x²
Misschien ging de les juist over de algemene regel?

Die gaat als volgt: D(x^n)=nx^(n-1)= de afgeleide van de functie x^n.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Berichten: 503

Re: Helling berekenen

.. een x² of x^3 ftie..

dat kan van alles zijn...

ook x² + 2x

Er kan iets meer staan dan x²... Gebruik zeker gaan afgeleiden als ge ze nog niet gezien hebt.. Het zou mij verwonderen moest ge het nog niet gezien hebben als ze u dat vragen..

Ik zou het alleen maar kunnen oplossen met afgeleiden...

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Helling berekenen

Gebruik zeker gaan afgeleiden als ge ze nog niet gezien hebt.. Het zou mij verwonderen moest ge het nog niet gezien hebben als ze u dat vragen.
Het zou kunnen dat het nieuwe stof is voor de auteur van dit topic. In dat geval moet hij misschien de definitie uitleggen. Dus iets als:

"De helling in een punt x bepalen we door f(x+0.0001)-f(x-0.0001) te delen door het verschil van de x-waarden (=0.0002)."

Maar het differentieren zal dan niet lang meer op zich laten wachten.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Helling berekenen

Brownie schreef:"De helling in een punt x bepalen we door f(x+0.0001)-f(x-0.0001) te delen door het verschil van de x-waarden (=0.0002)."

Maar het differentieren zal dan niet lang meer op zich laten wachten.
dat is zo een definitie van ga-je-gaan-hebben...

Hier staat het wat (?) deftiger
???

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Helling berekenen

rodeo.be schreef:
Brownie schreef:"De helling in een punt x bepalen we door f(x+0.0001)-f(x-0.0001) te delen door het verschil van de x-waarden (=0.0002)."

Maar het differentieren zal dan niet lang meer op zich laten wachten.
Uiteraard is dit geen nette definitie, maar met zo'n soort zin kan je op je proefwerk wel laten zien wat dat je begrijpt wat de helling is, hoe je hem berekend, dus dat je de definitie begrijpt.

Ik meen me te herinneren dat we dit soort dingen deden in het eerste hoofdstuk over hellingen. Ik begreep er toen niks van en was blij toen we gingen differentieren (lekker makkelijk vond ik). Pas halverwege de universiteit begon ik alles echt te doorzien.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Reageer