Oxazepam/ diazepam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Oxazepam/ diazepam

hallo,

Ik heb een vraag over oxazepam en diazepam.

Hoe kan het dat een halve tablet oxazepam 10 mg beter werkt dan een halve tablet 2mg diazepam?

Iemand die zo nu en dan savonds deze midelen gebruikt voor beter te slapen spier krampen, zegt beter te slapen op een halve oxazepam dan een halve diazepam terwijl de laatste toch echt langer werkt .?

interessant he! hoe zoe dat kunnen

tavy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Oxazepam/ diazepam

tavy schreef:hallo,

Ik heb een vraag over oxazepam en diazepam.

Hoe kan het dat een halve tablet oxazepam 10 mg beter werkt dan een halve tablet 2mg diazepam?

Iemand die zo nu en dan savonds deze midelen gebruikt voor beter te slapen spier krampen, zegt beter te slapen op een halve oxazepam dan een halve diazepam terwijl de laatste toch echt langer werkt .?

interessant he! hoe zoe dat kunnen

tavy
'Oxazepam has moderate amnesic, anxiolytic, anticonvulsant, hypnotic, sedative and skeletal muscle relaxant properties compared to other benzodiazepines.' Bron: Wikipedia

Oxazepam staat ook niet geregistreerd voor spierspasmen omdat het nauwelijk spierrelaxerend werkt. Er zijn echter veel interindividuele verschillen. Wat voor het één niet werkt, werkt voor de ander wel en vice versa. Daarnaast moet je niet het placebo-effect onderschatten van 'het andere tabletje dat die goede dokter heeft voorgeschreven'.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Oxazepam/ diazepam

Dat kan je zoeken in dingen als receptor binding affinity.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 302

Re: Oxazepam/ diazepam

Er zijn echter veel interindividuele verschillen. Wat voor het één niet werkt, werkt voor de ander wel en vice versa. Daarnaast moet je niet het placebo-effect onderschatten van 'het andere tabletje dat die goede dokter heeft voorgeschreven'.
Dat is belangrijker dan 'receptor affinity'. Op forum's kom je dit soort berichten tegen:

I much prefer diazepam over oxazepam due to increased length, more muscle relaxation, more anxiolytic, increased sedation. Pretty much better in all areas as far as benzos go for me

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Oxazepam/ diazepam

Het is een beetje beperkte blik op een complex fenomeen maar vanuit biochemische invalshoek zou je kunnen aandragen dat zulke verschillen kunnen voortkomen uit polymorfismen in de respectievelijke receptoren (farmacogenetica haakt hierop in).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Oxazepam/ diazepam

Dat kan je zoeken in dingen als receptor binding affinity.
Ik vraag mij eigenlijk af op welk type receptor dat benzodiazepines zich binden? Ik ben een beetje verward met al die types van GABA receptoren: GABAA, GABA, GABAB en als ik me niet vergis zijn er dan nog bepaalde subtypen in te onderscheiden.

Het is zo dat een heel slimme dokter (Dr. LH Sternbach) in de jaren '50 voor het eerst benzodiazepinen heeft uitgevonden.(bron: US patent: 2,893,992) De bekendste daarvan is chloordiazepoxide. Maar vreemd genoeg wordt zijn ontdekking als serendipiteit aanzien en er zou toch wel eerst een aanleiding moeten geweest zijn om zo'n complexe moleculen te maken die zelfs geen gelijkenis vertonen met GABA...

Nadien is deze 'lead' geoptimaliseerd door een proces dat men tegenwoordig 'lead optimization' noemt maar bij mijn weten focust men daarbij op één bepaalde bindingssite om na te gaan of de ligand-receptorbinding een lagere enthalpie en/of hogere entropie geeft en dit gebeurt op basis van computermodellen.

Wat ik verder over benzodiazepinen weet is dat ze eens gebonden op de receptor, zorgen voor een transmembrane efflux van K+ en influx van Cl- via het op dit receptor aanwezige ionenkanaal waardoor spierverslapping optreedt.

Maar is er nu één bepaalde receptor waaraan benzodiazepinen zich binden en welke is dit dan?

En verder vraag ik mij af of het ionenkanaal van dat receptor ook een influx van Br- toelaat of zijn deze ionen te groot?

Reageer