Vergelijking in x

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 88

Vergelijking in x

hey

ik heb de volgende vergelijking

25*2^x=4*5^x

en dit heb ik als volgt uitgewerkt

5²*2^x=2²*5^x

nu kan ik zien dat x = 2 maar ik moet die kunnen bewijzen met een bewerking maar ik kan er niet op komen ;)

mag ik noteren

(5/2)²=(5/2)^x

<=> x=2

of moet hier nog een tussenstap tussen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijking in x

\(25*2^x=4*5^x\)
of nog
\(5^2*2^x=2^2*5^x\)
Brengen we de vijven en de tweeën tezamen en je hebt de oplossing. Dit is dus een bewerking: de opzet van een 'bewerking' te vragen is hier erop wijzen dat je de getallen kan ontbinden in factoren en dat op die manier de grondtallen gelijk zijn. Dat laat toe de vergelijking eenvoudig op te lossen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vergelijking in x

moustii schreef:25*2^x=4*5^x

...

5²*2^x=2²*5^x

...

(5/2)²=(5/2)^x

<=> x=2


Deze bewerkingen zijn okee ;) . Dat er een breuk staat, verandert niets aan het idee van uitvoeren...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 88

Re: Vergelijking in x

maar dan noteer ik terug mijn opgave ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vergelijking in x

maar dan noteer ik terug mijn opgave ?


Hoezo dat? De opgave was toch: 25*2^x = 4*5^x? En de laatste stap, is: (5/2)² = (5/2)^x...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 88

Re: Vergelijking in x

Deze bewerkingen zijn okee ;) . Dat er een breuk staat, verandert niets aan het idee van uitvoeren...


ah oke :P

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijking in x

maar dan noteer ik terug mijn opgave ?
Hoe bedoel je? Wat is er niet duidelijk?

Een (andere) manier om in dit geval de uitkomst te zien:
\(5^2*2^x=2^2*5^x\)
En dit is een gelijkheid. Bijgevolg zullen de machten van 2 links en rechts en die van 5 links en rechts overeen moeten komen. Let op, dit gaat alleen op als je ontbonden hebt in priemfactoren!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 88

Re: Vergelijking in x

Hoezo dat? De opgave was toch: 25*2^x = 4*5^x? En de laatste stap, is: (5/2)² = (5/2)^x...


dat was bedoelt op de stappen die in fysica i trust aanrade. Maar het is oke nu ;) ik had het stukje tekst over het hoofd gezien.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vergelijking in x

Brengen we de vijven en de tweeën tezamen en je hebt de oplossing.
was inderdaad niet helder (en zelfs verwarrend) geformuleerd. Ik bedoelde met samen brengen inderdaad herleiden tot (5/2)²=(5/2)^x (de 5 en twee staan 'samen' in de breuk). Excuses voor de slechte formulering.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 88

Re: Vergelijking in x

was inderdaad niet helder (en zelfs verwarrend) geformuleerd. Ik bedoelde met samen brengen inderdaad herleiden tot (5/2)²=(5/2)^x (de 5 en twee staan 'samen' in de breuk). Excuses voor de slechte formulering.
toch bedankt voor de snelle hulp ;)

Reageer