welke school

Moderator: Rhiannon

Berichten: 4

welke school

hallo, een vraag voor iedereen.

Mijn zoontje is nu 9 jaar en zit in groep 6, intresse in de wetenschap heeft hij al vanaf het moment dat ie kan praten. We zijn nu aan het kijken welke opleiding het beste bij hem zal passen, want zoals het er nu naar uit ziet, wil hij graag die kant op.

Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat hij het beste naar een havo kan gaan en in havo 4 profiel natuurkunde-techniek examen gaan doen. en daarna bv hogeschool in rijswijk.

Wie weet er nog meer richtingen en scholen, we wonen in noord-holland.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: welke school

HAVO/VWO is een keuze die op de cappaciteiten gemaakt moet worden.

Wetenschappelijke profielen zijn in te delen in N+G en N+T. Ik zou me echt nog niet druk maken over een hoge school/ universiteit. Daar is het nog VEEL te vroeg voor. Je zoon zal dan zelf hopelijk een keuze kunnen maken welke richting hij op wil.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: welke school

ja het is zeker nog te vroeg om te kijken naar een hogeschool daarom zei ik dit als voorbeeld.

Het gaat me nu echt om wat na de basisschool, dit duurd ook nog 3 jaar, maar ik wil gewoon kijken naar de mogelijkheden, op dit moment is er voor zijn intresse bijna niets, hij is nog jong eigenlijk te jong, maar ja vertel hem dat maar. Weet iemand mischien andere fora's die meer kind gericht is, ik heb het niet kunnen vinden, dit forum is te moeilijk voor hem, ook al staan er wel onderwerpen bij die hem intreseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: welke school

Geef hem een abbonnement op de Kijk, misschien kan hij dat wel aan. Kijk heeft ook een website + forum, misschien is dat iets geschikter voor zijn capaciteiten, ik begrijp dat hij wat voor loopt op z'n leeftijdsgenoten qua intresse voor onderwijs in technische vakken? 9 jaar is wel jong om al een keuze te gaan maken, kijk in het begin van groep 8 nog maar eens welke middelbare school het beste bij hem past. Houdt er rekening mee dat hij zich ook moet ontwikkelen op taalgebied (engels, duits, frans), en dat dat in elk profiel naar voren komt.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: welke school

lika schreef:hallo, een vraag voor iedereen.

Mijn zoontje is nu 9 jaar en zit in groep 6, intresse in de wetenschap heeft hij al vanaf het moment dat ie kan praten. We zijn nu aan het kijken welke opleiding het beste bij hem zal passen, want zoals het er nu naar uit ziet, wil hij graag die kant op.
Waaruit maak je dit op? Waar praat hij dan graag over? (geef eens een voorbeeld) Welke kant op? Wat noem je Wetenschap?

Berichten: 4

Re: welke school

wow, is namelijk echt veel waar ie over praat. maar een paar voorbeelden.

sterrenkunde: zwarte gat, meteorieten, onstaan van sterren, de zon, de maan, verder alle andere planeten, hij heeft ook een eigen telescoop (geen speelgoed).

verder over moleculen, bactieren, maar ook op wiskunde vlak, berekeningen maken aan de hand van formules die met de ruimte te maken hebben, sorrie ik kan geen voorbeelden geven, gaat mijn pet te boven, maar ja hij is negen en qua wiskunde krijgt hij nog niet veel op school, en probeer dan maar eens die forumules gaan uit te leggen,

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: welke school

Stuur hem naar Be en laat hem de richting wetenschappen volgen

ik denk dat het voor hem ook leuk is om geabonneerd te zijn op een tijdschrift ofzo (ik koop al sins het eerste exemplaar national geographic (ik was toen 10 ofzo) en ik merk dat ik er nog altijd veel in lees en kijk :shock: en dat het toch een grote invloed op me heeft gehad ( ik koop nu elke maand/week 5 wetenschappelijke tijdschriften van men eigen zakgeld oa nat.geo, eos, scientific american, quest, kijk en pcgameplay (alhoewel ik van plan ben om eos, scientific american, quest, kijk te laten vallen voor een abonnement op Science) ))

Een echter aanrader zijn ook de artis historia boeken!!! Mooie foto's en leuk plakwerk :?: [/b]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: welke school

Zelf ben ik nog maar 16 (6e middelbaar) en uit Vlaanderen, dus ik weet niks van het nederlands onderwijssysteem, maar ik zou em gewoon een normale richting geven, met niet overdreven veel wetenschappen. Anders gaat hij misschien een beetje achterstand ofzo krijgen voor andere vakken. Als ge hem een "normale", algemene richting laat doen kan hij zijn andere interesses ook ontdekken, en misschien will hij dan op de hoge school een heel andere richting uit!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: welke school

Allereerst: de opleiding die hij kiest, is de goede. Vaak valt dat samen met het advies van de school. Dat is weer gebaseerd op de ervaringen van verschillende docenten en cijfers en weldoordacht.

MAVO, HAVO, VWO.. dat maakt allemaal niets uit. Wat belangrijk is, is dat hij op zijn eigen niveau geprikkeld wordt. Push niet, stimuleer wel.

Laat uit bijvoorbeeld de CITO-toets of een onderzoek met meer diepgang (zoals bijvoorbeeld bij instituut 'Alpha Omega') zijn capaciteiten blijken. Overleg hierover met de school; daar is uitstekend gekwalificeerd personeel voor aanwezig (vaak IB'er) met vaak veel ervaring en goede adviezen.

Worst case is dat hij na een jaar (of minder) van HAVO naar VWO (of andersom) gaat.. dan zal hij niet de eerste of laaste zijn.

Wat betreft een vervolgopleiding en profielen binnen die opleiding.. dat is een keuze die pas tijdens/na de 2e middelbaar gemaakt hoeft te worden. Voor hij daar aantoe is ben je 3 tot 4 jaar verder.

Wellicht ten overvloede, maar toch zet ik het erbij..

Uit ervaring: weinig is erger voor een kind dan niet te (kunnen) voldoen aan verwachtingen van ouders. Zorg dus dat je, als ouder, de lat niet te hoog legt..

Met een hoog of een laag IQ; als docent, huisschilder, of astronoom.. als hij gelukkig is met wat hij doet, kunnen ouders dat ook zijn.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: welke school

ik krijg het idee, dat iedereen denkt dat ik hem deze kant uit wil duwen, dit is absoluut niet het geval, deze vraag stel ik voor hem. zelf heb ik geen idee, het hele sterren en of wetenschap boeit me niet echt, veel snap ik er ook niet van. Maar als hij me iets vraagt , ben ik bereid om dat voor hem op te zoeken, en bij de juiste mensen de vragen te stellen.

Berichten: 187

Re: welke school

lika, ik heb een tip :

dwing/push je zoon niet (had je al gezegd), al lijkt hij nog zo geinteresseerd, laat hem vrij (met enig toezicht welliswaar), maar laat hem zelf deze keuze maken!

laat het me uitleggen :

- een klasgenoot van me wordt continu (vrijwel met alles wat hij doet) op z'n hielen gezeten door zijn moeder. hij moet van haar wiskundeleraar worden, maar hij heeft daar eigenlijk geen zin in (al durft hij dat niet echt te zeggen). om dit te kunnen MOET hij iedere avond leren, stampen, leren, stampen (dus vrijwel continu). zijn prestaties zijn niet al te hoog (hij haalt het allemaal net-net).

- ikzelf ben zo vrij gelaten als een vogel. mijn ouders zeggen altijd wel dat ik mijn huiswerk moet maken etc en dat waardeer ik zeer. mijn studiekeuze (100% zeker Luchtvaart & Ruimtevaart op de TU Delft) heb ik helemaal zelf kunnen maken. in groep 8 was ik er al over bezig : 'IT'er worden'. Ben zo zelf bezig gegaan met dingetjes leren op de pc etc, wat uitgegroeid is tot een hobby, maar ik vind vliegtuigen en de ruimtevaart stukken interessanter. omdat ik dit zelf wil, zelf besloten heb, streef ik hier ook echt na (eigenbelang) en hier voel ik me ook goed en vrij door.

Je zegt ook dat hij nu in groep 6 zit? Je kunt hier ook absoluut niet oordelen wat voor niveau hij kan gaan doen. Op z'n vroegst kan dit in groep 8 dmv de CITO toets (eerste oordeel). Daarna pas in de 2e-3e klas. Dat is nog veels te lang weg (een profiel N&T, een hogeschool etc helemaal, want wieweet wat er tegen die tijd weer is :wink:).

Vat dit ook niet op als aanval of iets dergelijks, maar gewoon als wat *niet* te doen. dit is ook niet direct richting jou maar ook richting meerdere ouders.. controlle over de kinderen is zeer mooi, maar vrijheid ook :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: welke school

Uw zoon is 9. Ik vindt het ten eerste al wel erg vroeg om nu al te gaan denken wat hij het beste kan gaan doen in 4 HAVO(met alle respect, hier is natuurlijk niets over zeker).

Verder wil ik toe voegen dat intresse's veranderen, Toen ik zou oud als uw zoontje was wou ik "professor met drankjes"(chemicus dus) worden.

Toen wou ik vlak voor dat ik mijn profiel keuze definitief maakte de economie in. En toen koos ik toch maar voor Natuurkunde.

Wat ik hiermee wil aangeven is, Zijn intresse's kunnen makkelijk veranderen.

Een wetenschappelijke studie vindt ik persoonlijk het leukste , maar verder denk ik dat u hier was om te vragen of u de juiste keuze maakte, Wetenschap is natuurlijk breed en zo kun je nu nog niet weten wat het wordt (scheikunde, natuurkunde biologie?)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: welke school

Ja ik denk dat het ook nog een beetje vroeg is, je kind beseft nog niet echt wat het allemaal inhoud en kent mss al de andere mogelijkheden nog niet.

Toen ik jonger was (ook rond de negen jaar) wou ik dolgraag leraar worden ... Dit idee is er echt helemaal uitgegaan na m'n 12de en nu ben ik echt gigantisch sterk geintresseerd in nieuwe technologien en nieuwe ontdekkingen in de wetenschap. Je ziet dus dat die dingen heel sterk kunnen veranderen, en het is mss ook niet slecht als je kind iets ouder is hem/haar te laten kennis maken met andere beroepen en dergelijke :wink:

Berichten: 46

Re: welke school

Ik wilde vroeger eerst politieman worden. Daarna heb ik mijn zinnen gezet op brandweerman worden, maar nu studeer ik natuurkunde, hehe.. Dingen kunnen raar lopen. Ik ben ook pas in het laatste jaar van de havo achtergekomen wat ik nou eigenlijk ECHT wil. Vanaf de eerste klas op de middelbare school wou ik altijd iets doen met computers. Maar ik kreeg op een gegeven moment een practische opdracht met databases, en dat viel me zo erg tegen, dat ik heb besloten om het maar niet te studeren. Natuurkunde vond ik ook pas in de 5e leuk. Daarvoor boeide het me ook niet. Zoals je kunt zien, kunnen die dingen erg raar lopen. Laat hem zelf uitzoeken wat hij echt wil. Interesse's kunnen veranderen in de loop der tijd. Succes ermee

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: welke school

ik krijg het idee, dat iedereen denkt dat ik hem deze kant uit wil duwen, dit is absoluut niet het geval, deze vraag stel ik voor hem.
Fair enough.. ik dacht inderdaad dat je een toekomst voor je zoon aan het uitstippelen was. Fijn te horen dat dat niet het geval is :shock:

Ik denk dat dit het nadeel is van een forum; je ziet en hoort de persoon waar je 'mee praat' niet en daardoor mis je nuances.
en bij de juiste mensen de vragen te stellen
Informeer toch eens bij de school, IB'ers hebben hier vaak veel ervaring mee en kunnen wellicht helpen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer