Controle op mijn experiment.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Controle op mijn experiment.

Hallo allemaal,

Ik ben 14 jaar en doe thuis graag allemaal scheikunde proeven enz. Nu heb ik natuurlijk geen professionele gereedschappen om dit allemaal te maken, dus heb ik met de meest gewone dingen geprobeert een toestel van hoffman na te maken.

Ik heb een plastic bekertje genomen, waar ik ongeveer tussen de helft van het bekertje en de onderkant 2 gaten gemaakt, waar ik 2 ikea potloden in heb gestoken, waar aan beide kanten een punt aan zit. Aan de buitenkant van de potloden, dus de kant die NIET in het bekertje valt, heb ik 2 stroomdraden bevestigt. Deze aangesloten op een 9volt batterij, en toen het bekertje met water gevult. Aan allebei de potloodjes kwamen gasbelletjes vrij, die dus als het goed is, aan de ene kant waterstof, en aan de andere kant zuurstof. Als ik het draadje loshaalde stopte het ontstaan van het gas.

Mijn vraag aan jullie: Heb ik dit goed gedaan, en is het te vergelijken met het toestel van Hoffman? (alleen dan zonder het opvangen van de gassen.)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Controle op mijn experiment.

Als er gasbelletjes ontstaan mag je besluiten dat je proefopstelling werkt.

Ik wil echter benadrukken dat zulke experimenten gevaarlijk zijn, zelfs op kleine schaal. Waterstofgas vormt samen met lucht een zeer explosief mengsel. Tevens zit in kraantjeswater ook een hoeveelheid aan chloor-ionen, waardoor na elektrolyse chloorgas ontstaat. Ook dit is geen prettig goedje.

Daarom wil ik je aanraden om zulke experimenten altijd onder toezicht te beoefenen, liefst eigenlijk in het labo van je school.

Wees daarom uiterst voorzichtig!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Controle op mijn experiment.

Bedankt voor je snelle antwoord, van het knalgas dat kan ontstaan wist ik wel van, maar ook bedankt voor de informatie over het chloor!

Berichten: 27

Re: Controle op mijn experiment.

Als je het nog beter wil laten werken kun je zout toevoegen.

Dan ontstaan die belletjes sneller.

Reageer