Wat is de druk in deze buis?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Wat is de druk in deze buis?

Hallo,

Ik had graag de diepte van een waterput bepaald met behulp van het principe dat op onderstaande figuur staat.

Daarbij breng ik een PVC buis (dia 32mm), waarvan het bovenste uiteinde afgesloten is met een druksensor, tot bijna onderaan in het water. De buis zal zich dus gedeeltelijk met water vullen.

Kan iemand mij helpen met het berekenen van de hoogte 'h' die het waterniveau bereikt in de buis en de luchtdruk die gemeten wordt bovenaan de buis?

Alvast bedankt voor de hulp.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat is de druk in deze buis?

Dat wordt steeds een ingewikkelde berekening, o.a. omdat een deel van je buis boven water steekt. Handiger is het als je de monding van de buis op de bodem zet, en bovengronds je buis volpompt met lucht totdat luchtbelletjes onderin de buis verlaten. Je kunt dan de diepte bijna rechtstreeks aflezen, mits je de dichtheid van het water in je put kent (maar dat heeft voor "normale" waterkwaliteiten niet zo'n grote invloed, en moet je voor dat andere systeem óók weten)

10 meter gewoon water geeft dan ρ·g·h = 1000 kg/m³ x 9,8 m/s² x 10 m = 98 000 Pa = 0,98 bar

http://www.sensorsmag.com/sensors/leak-lev...-they-work-1067
fig3_1_.gif
fig3_1_.gif (3.12 KiB) 331 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Wat is de druk in deze buis?

Jan van de Velde schreef:Dat wordt steeds een ingewikkelde berekening. Handiger is het als je de monding van de buis op de bodem zet, en bovengronds je buis volpompt met lucht totdat luchtbelletjes onderin de buis verlaten. Je kunt dan de diepte bijna rechtstreeks aflezen, mits je de dichtheid van het water in je put kent (maar dat heeft niet zo'n grote invloed, en moet je voor dat andere systeem óók weten)

10 meter water geeft dan ρ·g·h = 1000 kg/m³ x 9,8 m/s² x 10 m = 98 000 Pa = 0,98 bar
Bedankt voor de snelle reactie maar ik denk dat dit mij niet veel verder helpt.

De bedoeling is dat er een stand-alone systeem ontwikkeld wordt om over te schakelen op stadswater indien de waterput bijna leeg raakt. Volgens mij is het niet mogelijk, of het wordt heel moeilijk, om de luchtbellen te detecteren.

Het systeem die ik op de figuur toon lijkt mij de eenvoudigste oplossing, de reden waarom ik dit post is om de grootorde van mijn sensor te bepalen. Voor mij is het niet echt nauwkeurig dat ik de druk weet. Dit is dan gewoon een kwestie van calibratie maar ik heb totaal geen idee hoe groot de druk zal worden op de sensor. Zal ik genoeg hebben met een sensor die tot 10kPa meet of zal het eerder 100 moeten worden of misschien nog groter?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat is de druk in deze buis?

De bedoeling is dat er een stand-alone systeem ontwikkeld wordt om over te schakelen op stadswater indien de waterput bijna leeg raakt.
Dan ben je beter met een simpele vlotterschakelaar die je op een zeker minimumniveau monteert, bijvoorbeeld een meter boven de bodem:
vlotter.jpg
vlotter.jpg (5.81 KiB) 329 keer bekeken
Kun je met eenvoudige elektrica een pomp door laten starten of stoppen. De dingen die ze bij dompelpompjes leveren onderbreken de stroomkring naar de pomp zodra het niveau onder een minimumniveau zakt. Maar iets andersom kan ook.
Volgens mij is het niet mogelijk, of het wordt heel moeilijk, om de luchtbellen te detecteren.
niet automatisch nee. Maar de druk in je buis zal altijd gelijk zijn aan de druk onderin tenzij je enorme volumes lucht erin jaagt. Met een pressostaat bovenin kun je dan pompen of elektrische kranen aansturen. Zie ook het plaatje in mijn vorige post.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat is de druk in deze buis?

Het systeem die ik op de figuur toon lijkt mij de eenvoudigste oplossing,
Voor een vaste opstelling lijkt dat zo. Zakt de druk onder een zeker niveau dan moet je stoppen met pompen uit die put. Echter, er zal altijd (lucht)lekkage zijn, of ontgassing van water in je put, of gasproductie door microleven in je meetbuis, waardoor je steeds na verloop van tijd zult moeten gaan bijstellen. Hoogst onbetrouwbaar.
de reden waarom ik dit post is om de grootorde van mijn sensor te bepalen. Voor mij is het niet echt nauwkeurig dat ik de druk weet. Dit is dan gewoon een kwestie van calibratie maar ik heb totaal geen idee hoe groot de druk zal worden op de sensor. Zal ik genoeg hebben met een sensor die tot 10kPa meet of zal het eerder 100 moeten worden of misschien nog groter?
6 meter water geeft ongeveer 60 kPa. Gezien het water dat in de buis dringt lijkt 40 kPa overdruk voldoende. Maar nogmaals, dit is NIET het systeem voor een permanente en betrouwbare meting.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer