Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 15

Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Voor ANW (algemene natuur wetenschappen) onderzoeken wij het fileprobleem (vooral de knooppunten in het zuidelijke deel van Gronningen.)

Heeft misschien iemand dit al eerder onderzocht of heeft iemand misschien informatie?

Wij moeten het probleem analyseren. (ZIjn al verscheidene mailtjes de deur uit gegaan, en al veel gezocht.) BIjna niks te vinden.

En wij moeten oplossingen bedenken, dat is niet zo moeilijk gelukkig.

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Nog nooit iets gehoord van het fileprobleem in die specifieke regio. Maar bespreek alleszins het "rekeningrijden" eens als mogelijke oplossing. Voor het geval dit niet het juiste woord zou zijn: hierbij betaalt men voor elke km die men rijdt. De grootte van het bedrag is afhankelijke van de plaats en het tijdstip. Deze regeling kan in een aangepaste vorm gebruikt worden voor transportfirma's enz. Verder onderzoek is aan jou :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Arjen, wat heeft dit met politiek, recht en economie te maken ?

Fileproblemen zijn wiskundige problemen en door middel van de queing theorie te analyseren. Maar dat is puur wiskunde en statistiek.

Je zal best wel wat algemene info over het ontstaan van files op het net gevonden hebben, want het principe erachter is vrij eenvoudig.

Het is een vorm van asynchrone multiplexing (aanbod is willekeurig in tijd verdeeld) waarbij de hoofdroutes ("trunks") een beperkte capaciteit hebben die minder is dan de som van de capaciteiten van de aanvoerende routes (tributaries). Als er dan overboeking plaatsvindt (de capaciteit van de tributaries wordt volledig én op hetzelfde moment gebruikt, loopt de trunk vol en blokkeren de tributaries. In normale mensen taal heet zoiets filevorming :shock:

Met andere woorden: als je ervoor zorgt dat de hoeveelheid verkeer dat de trunk verlaat hoger of gelijk is aan de hoeveelheid verkeer dat toegelaten wordt, is er geen stagnatie. Moet je alleen wel zorgen dat zoiets gehandhaafd wordt.
Vooruitgang

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Voor ANW (algemene natuur wetenschappen) onderzoeken wij het fileprobleem (vooral de knooppunten in het zuidelijke deel van Gronningen.)  


Met het zuidelijke deel bedoel je knooppunt julianaplein? Hier komt toch straks een nieuwe verbinding onder door vanuit richting assen,naar centrum stad?. Dit lijkt mij de oplossing, de chaos op dit plein komt met name vanuit richting Drachten en tegenovergesteld vanuit richting Delfzijl. Deze banen willen allebei in de tegenovergestelde richting. Echter worden opgehouden door de stoplichten t.b.v. de richtingen vanaf de emma viaduct en die uit richting assen. Straks kan je gewoon door "kachelen".

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Arjen S schreef:Voor ANW (algemene natuur wetenschappen) onderzoeken wij het fileprobleem (vooral de knooppunten in het zuidelijke deel van Gronningen.)  


Met het zuidelijke deel bedoel je knooppunt julianaplein? Hier komt toch straks een nieuwe verbinding onder door vanuit richting assen,naar centrum stad?. Dit lijkt mij de oplossing, de chaos op dit plein komt met name vanuit richting Drachten en tegenovergesteld vanuit richting Delfzijl. Deze banen willen allebei in de tegenovergestelde richting. Echter worden opgehouden door de stoplichten t.b.v. de richtingen vanaf de emma viaduct en die uit richting assen. Straks kan je gewoon door "kachelen".


Volgens mij is de verbinding Delfzijl/Hoogezand-Assen ook heel belangrijk. Hoe gaan ze die dan oplossen? Ook moet de verbinding Assen-Ring west toch blijven bestaan lijkt me. Hoe worden deze dan opgelost?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Volgens mij is de verbinding Delfzijl/Hoogezand-Assen ook heel belangrijk. Hoe gaan ze die dan oplossen? Ook moet de verbinding Assen-Ring west toch blijven bestaan lijkt me. Hoe worden deze dan opgelost?


Op dit moment is het een (druk) kruispunt met verkeerslichten (de A7 en de A28 komen hier bij elkaar). De bedoeling is dat de ene snelweg over de ander heen gaat, in combinatie met op- en afritten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Maar bespreek alleszins het "rekeningrijden" eens als mogelijke oplossing. Voor het geval dit niet het juiste woord zou zijn: hierbij betaalt men voor elke km die men rijdt.
~ taksen op benzine/diesel: dat bestaat dus eig. al!
???

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Op dit moment is het een (druk) kruispunt met verkeerslichten (de A7 en de A28 komen hier bij elkaar). De bedoeling is dat de ene snelweg over de ander heen gaat, in combinatie met op- en afritten.


Ik ken dat kruispunt heel goed. Vorig jaar hebben ze de afslag vanuit Drachten naar het emmaviaduct al opgeheven, zodat dat verkeer nu via de Paterwoldse weg of het Hoendiep naar het centrum moeten.

Maar er is ter plaatste geen ruimte voor een klaverblad, dus dan blijft het probleem van Assen-Vinkhuizen en vooral Delfzijl/Hoogezand-Assen.

Of komt er wel een kruispunt met verkeerslichten op de weg Assen-Groningen-Centrum?

De zuid-tangent vanaf Westerbroek tussen Haren en Groningen door naar de A28 is toch ook van de baan?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Wezel schreef:Maar bespreek alleszins het "rekeningrijden" eens als mogelijke oplossing. Voor het geval dit niet het juiste woord zou zijn: hierbij betaalt men voor elke km die men rijdt.
~ taksen op benzine/diesel: dat bestaat dus eig. al!
Je vergeet wel de kern :shock: :
De grootte van het bedrag is afhankelijke van de plaats en het tijdstip.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Brownie schreef:
Bart schreef:
Op dit moment is het een (druk) kruispunt met verkeerslichten (de A7 en de A28 komen hier bij elkaar). De bedoeling is dat de ene snelweg over de ander heen gaat, in combinatie met op- en afritten.


Ik ken dat kruispunt heel goed. Vorig jaar hebben ze de afslag vanuit Drachten naar het emmaviaduct al opgeheven, zodat dat verkeer nu via de Paterwoldse weg of het Hoendiep naar het centrum moeten.

Maar er is ter plaatste geen ruimte voor een klaverblad, dus dan blijft het probleem van Assen-Vinkhuizen en vooral Delfzijl/Hoogezand-Assen.

Of komt er wel een kruispunt met verkeerslichten op de weg Assen-Groningen-Centrum?

De zuid-tangent vanaf Westerbroek tussen Haren en Groningen door naar de A28 is toch ook van de baan?


Brownie heeft helemaal gelijk. De wijze waarop de A28 op de A&/N7 is aangesloten én het gegeven dat dit knooppunt midden in de stad ligt inmiddels, maken dat er geen zinnige oplossing te bedenken is met de huidige situatie.

De verkeerstromen Drachten - Winschoten enerzijds en Assen - Delfzijl anderszijds zullen alleen zonder files kunnen lopen als er géén stadsautoweg met stoplichten in de weg licht en er gebruik wordt gemaakt van ongelijkvloerse kruisingen.

Voorzover ik het kan bekijken zou dat betekenen een opwaardering van de N7 naar A7 (dus autoweg maken vanaf julianaplein tot europaplein en zo direct overgaan naar waar de weg naar Winschoten ligt.

De A28 zou dan net tussen Haren en Groningen (bij de Esserweg of zo) afgebogen moeten worden naar het oosten en via een bocht bij het industriegebied Winschotendiep kruisingsvrij op de A7 daar aangesloten moeten worden.

Verkeer vanuit richting Assen naar richting Winschoten en v.v. hoeft dan niet over de ring, dat scheelt al een hoop verkeer. En het Julianaplein kan gewoon een afslag worden van wat dan de A7 is, evenals de Hereweg.

Daarmee zou ook de overlast van de A28 voor de wijken De wijert en Den Hoorn verdwijnen.
Vooruitgang

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Hier staat waar ze precies mee bezig zijn: http://www.provinciegroningen.nl/verkeeren...wegen/ringwegen

Dat van het Julianaplein wist ik niet op die manier. Ik dacht dat het een klaverblad zou worden, maar kenneljk is dat enkel een keer ter sprake geweest.

De westelijke ringweg / Hoendiep wist ik wel. Daar woon ik namelijk 200 meter vandaan. De bereikbaarheid van ons huis gaat er nogal op achteruit. Het Hoendiep krijgt namelijk een hele vreemde nieuwe indeling.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 15

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Hoe Lutetia formuleerde hoe een file ontstaat, had ik zelf niet beter kunnen doen. (Thanks!)

Ik heb al enkele mailtjes verzonden, de gemeente Groningen wou wel meewerken, en vertelde mij wat er nu al allemaal gebeurd is.

Rijkswaterstaat is te beroerd om informatie te mailen. Of ze reageren niet of ze zeggen dat ze niks hebben.

Ring Groningen stuurt mijn vraag door naar een collega. Ik zou zo spoedig mogelijk reactie krijgen. (Ben nu al 2 week aan het wachten.)

Wat op: http://www.provinciegroningen.nl/verkeeren...wegen/ringwegen staat, gaat eigelijk niet er eigelijk niet diep genoeg op in.

Datzelfde geldt voor de site van aanpak ring Groningen.

Voor kaarten van dit traject heb ik het Kadaster al gemaild. Ik hoop dat zij zo vriendelijk zijn om mij deze kaarten te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

De A28 zou dan net tussen Haren en Groningen (bij de Esserweg of zo) afgebogen moeten worden naar het oosten en via een bocht bij het industriegebied Winschotendiep kruisingsvrij op de A7 daar aangesloten moeten worden.
Ik dacht dat dit nu helemaal van de baan was in verband met cultureel historische waarde van Essen en omgeving of zoiets.
Lutetia schreef:Het Julianaplein kan gewoon een afslag worden van wat dan de A7 is, evenals de Hereweg.

Daarmee zou ook de overlast van de A28 voor de wijken De wijert en Den Hoorn verdwijnen.
Het sluipverkeer door de Wijert verdwijnt bijna helemaal als die zuid-tangent er toch komt.

Maar ik heb begrepen dat Laan Corpus den Hoorn straks ook een afslag krijgt.

Dan wordt het wel erg druk op het vrijheidsplein met (sluip)verkeer Assen-Vinkhuizen denk ik.

Vooral omdat linksaf (vanaf Assen) op het nieuwe Julianaplein ook druk zal blijven denk ik.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

Het probleem is in wezen vrij eenvoudig:

De A7/N7 is zodra deze in Groningen komt, geen autosnelweg meer.

Hoewel deze bij aanleg aan de rand van de stad lag, is de stad inmiddels eromheen gebouwd.

De A28 (en eigenlijk ook de A7 vanuit Winschoten) zijn weliswaar autosnelwegen maar destijds zo aangelegd dat ze op een gewone stadsweg/boulevard eindigen. Dat was vroeger toen autosnelwegen nog van stad naar stad gingen, vrij gebruikelijk (vergelijk maar met de A20 Den Haag, de A2 Amsterdam, de A2 Maastricht, de A9 Alkmaar etc).

Probleem daarbij is tegenwoordig dat de stadswegen het verkeer afkomstig van de autosnelwegen niet meer aankunnen. Dus files.

Bij Groningen geldt dit vanuit drie kanten: de A7 vanuit Heerenveen, de A7 vanuit Winschoten en de A28 vanuit Assen die allemaal stuklopen op het stuk N7.

Dan kan je twee dingen doen: de N7 helemaal opwaarderen alsook de knooppunten Juliana en Europaplein tot volwaardige autosnelweg knoopunten óf, indien dat niet mogelijk is, een bypass creëren.

Opwaarderen lijkt me erg lastig zonder een deel van de belendende percelen te slopen en ruimte te creëen. Tenminste, als je volwaardige autosnelweg knooppunten wil creëren. Ook komt de dan vernieuwde autosnelweg (die dan wel 2 * 3 rijstroken minimaal moet hebben )midden in de stad te liggen met alle gevolgen van geluids en milieu overlast van dien. Bovendien zijn er teveel op- en afritten om een goede doorstroming te houden. Dus dat lijkt niet zo'n goed oplossing.

Blijft over de bypass. Leidt verkeer vanuit Assen richting Veendam of Delfzijl niet langer over de N7, maar via een zuidtangent naar de A7 bij het Winschoterdiep. En als dat niet kan vanwege beschermd natuurgebied: een bypass vanaf de A28 naar de A7 richting Drachten (wat verkeerstechnisch waarschijnlijk meer effect zal hebben) strandt op het Paterswolde meer, daar zal je dan helemaal omheen moeten. Maar omdat een behoorlijk deel van het verkeer vanuit Drachten niet als bestemming Groningen heeft (maar het de enige autosnelweg verbinding is naar noordoost Nederland) zou een aftakking van de A7 bij Drachten naar de A28 bij Eelde, door naar de A7 bij Westerbroek en dan door naar de N360 voor verkeer naar Eemshaven de beste oplossing zijn om de stad Groningen te ontzien. Maar zo'n verbinding zal er wel nooit komen.
Vooruitgang

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Onderzoek verkeerschaos Ring Groningen.

"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Reageer