zonsverduistering op mars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

zonsverduistering op mars

Vorige week heeft de Mars Exploration Rover Opportunity twee transits op Mars meegemaakt. Op drie dagen tijd passeerden namelijk de twee natuurlijke satellieten van Mars, Deimos en Phobos, voor de zonneschijf. Naar aardse normen zouden de eclipsjes geklasseerd worden als ringvormig, maar aangezien de satellieten van Mars zeer klein zijn, en dus slechts een klein deel van de zon bedekt werd, spreekt men van een transit. Deze komen ook voor op aarde wanneer planeten voor de zon komen, zoals Venus komende mei.

Viking nam in de jaren 70 al de eclipsschaduw in het landschap waar tijdens een soortgelijk evenement, maar het is de eerste keer dat een directe foto van de bedekte zonneschijf werd gemaakt vanop een andere planeet. Aangezien dergelijke transits op Mars geen uitzondering zijn, worden de komende weken nog meer gelijkaardige foto's verwacht. Woensdag vindt er al opnieuw een mini-eclips plaats. Dan komt Phobos opnieuw voor de zon, een evenement waarvan nog meer spectaculaire beelden worden verwacht.
www.urania.be

een bijhorende leuke foto

Afbeelding
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: zonsverduistering op mars

Gááf :shock:

En a.s. Juni een heuze Venusovergang!!! maar dan op deze planeet.

http://home.hetnet.nl/mr_7/18/smvanroode/venustransit/
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: zonsverduistering op mars

zeker naar kijken!!!!! Komt niet zo vaak voor :?: Maar zeker beschermd!!!!!

Vorig jaar heb ik de mercuriusovergang moeten missen :shock: , maar dit jaar zal het voor venus niet waar zijn
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: zonsverduistering op mars

He eindelijk een nieuwtje wat ik niet wist, leuke idd.

Reageer