Normale en omgekeerde slinger

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 54

Normale en omgekeerde slinger

Hey luitjes,

Ik heb weer eens een stomme vraag die waarschijnlijk door jullie snel opgelost zal zijn.

Uit een paper van Zijlstra et al, 1997 die kijkt naar het modeleren van staplengte (d) gebaseerd op de uitwijking van de onderrug (h). Ik ben me nu al twee dagen aan het afvragen hoe hij de staplengte bepaald als je de beenlengte (L) hebt met deze formule:
\(d=2\sqrt{2Lh-h^{2}}\)
Ik begrijp de normale slinger met slingertijd etc, wat het probleem niet is. Ik vraag me alleen af hoe hij de uitwijking van de slinger bepaald!

Iemand met een snel simpel antwoord om me vanavond goed te laten slapen?

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Normale en omgekeerde slinger

Ik moet bekennen dat ik je vraag niet helemaal begrijp,

Maar denk aan behoud van energie, dan is de uitwijking waarmij die begint (als er geen kinetische start energie is) de zelfde als de uitwijking.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Normale en omgekeerde slinger

Een langere vraagstelling met dezelfde conclusie:

Bij het bewegen van het menselijke lichaam (tijdens lopen) kunnen de benen gezien worden alsof er geen knie is. Mocht je zelf gaan staan en je been naar achter bewegen en dan ontspannen zul je zien dat je been in een slinger transformeert. Daarbij kun je de slingerlengte meten als lengte L.

Nu is mijn vraag, afgeleid van een publicatie die in het eerste bericht genoemd is:

Mocht je beginnen met lopen, en het op-en-neer bewegen van de onderrug meten (utwijking h) dan kun je de staplengte van het desbetreffende been modeleren. Tenminste, dat doen ze in de publicatie waar ik naar verwijs. Dit doen ze door de beenlengte L en uitwijking h samen te voegen in deze formule:
\(d=2\sqrt{2Lh-h^{2}}\)
Ik begrijp alleen niet waar die formule vandaan komt. Waar wordt hij vanaf geleid? Hoe komen ze erop?

Is dit ietsjes duidelijker?

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Normale en omgekeerde slinger

Ja is duidelijk, maar sorry ik kan hier niets voor je betekenen veel succes met het uitzoeken er is vast iemand met een zinnig antwoord!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Normale en omgekeerde slinger

Met een tekeningetje wordt alles duidelijk, maar ik heb even geen tekenprogramma voor handen, dus die mag je zelf maken. Teken een driehoek als volgt:

Code: Selecteer alles

	*

* *   L

L'  *   *

*	 *

********

h   *   D
Hierbij is L de lengte van het been, D de halve staplengte, h de hoogte van het been en L' = L - h. Je hebt nu twee vergelijkingen (L' = L - h en Pythagoras op de driehoek), die gecombineerd jouw formule geven.

Berichten: 4.502

Re: Normale en omgekeerde slinger

Ik heb het idee,dat het dijbeen de voortgaande beweging inzet,gevolgd door het vooruit"slingeren"van je onderbeen vanuit de knie.

Maar een physio-deskundige kan daar mogelijk een antwoord op geven,hoewel vaak er uit de die hoek vragen naar techneuten komen.

Reageer