Wet van moore

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Wet van moore

hallo iedereen,

ik zou graag jullie mening weten over de volgende wet nl. de wet van Moore.

voor diegene die niet weten wat de wet inhoud: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Moore

wet van moore

mijn vraag is nu of anno 2011 de wet nog geld en voor hoe lang nog? en zo niet wag je gerust een reden vermelden.

met dank

chemieterminator

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wet van moore

mijn vraag is nu of anno 2011 de wet nog geld en voor hoe lang nog? en zo niet wag je gerust een reden vermelden.
Ik weet dat de meeste van mijn proffen er van uitgaan dat de wet van Moore nog even verder gaat. Tot 2015 ligt dat al vast, daarna begint men meer en meer te twijfelen.

Dat ligt niet zozeer aan het feit dat het niet meer gaat technologisch gezien, maar economisch gezien. Met iedere nieuwe generatie gaat de rentabiliteit voor de waferfabs achteruit. De volgende generatie zal naar verwachtingen nog ongeveer 2 foundries hebben, de generatie erachter nog maar 1. Dan kun je natuurlijk gaan denken dat de evolutie ophoudt en er geen nieuwe foundries meer komen, of toch aan een trager tempo.

Het probleem lijkt men (=mijn proffen ;) ) te leggen bij de slechte mogelijkheden om om te gaan met die toegenomen complexiteit. Terwijl de technologie exponentieel stijgt, lijkt het alsof de mogelijkheden met die technologie slechts lineair vooruitgaan. Het ziet er dus naar uit dat men de optimale complexiteit van een chip t.o.v. de ontwikkelingskost al heeft bereikt. Daarom dat foundries van vele generaties oud nog altijd goed lijken te draaien, dit was 30 jaar geleden niet zo.

Het plan dat de EU volgt legt nu dan ook de nadruk op veel kleine devices. Die dingen hebben andere eisen, en vereisen niet noodzakelijk de kleinste technologie, wel dat je de technologie veel optimaler gaat gebruiken. Europa is zich al aan het klaarmaken voor het zogenaamde "post-Moore era". Zie ook dat we bijna geen nieuwe foundries meer hebben: http://en.wikipedia.org/wiki/Foundry_model
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 164

Re: Wet van moore

Mij is vertelt dat het niet meer opgaat. Dit omdat de elektronen niet meer door de transistors heen passen, omdat ze te groot zijn en er allemaal kwantummechanische aspecten problemen op gaan leveren ^^.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wet van moore

Mij is vertelt dat het niet meer opgaat. Dit omdat de elektronen niet meer door de transistors heen passen, omdat ze te groot zijn en er allemaal kwantummechanische aspecten problemen op gaan leveren ^^.
Mja, het wordt vaak zo uitgelegd, maar dat klopt niet helemaal. Er zijn namelijk nog veel oplossingen om aan de wet van Moore te voldoen, zonder de transistoren kleiner te maken. Zo kan men in principe bijvoorbeeld transistoren bovenop elkaar gaan stapelen, de transistoren dichter bij elkaar gaan plaatsen, enz. Bovendien lijkt het erop alsof de wet van Moore gaat stoppen ver voor de 'quantummechanische grens'
Verborgen inhoud
tussen aanhalingstekens, want eigenlijk werkt een transistor juist op basis van die quantummechanica


Het is dus niet de echte reden...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 164

Re: Wet van moore

Oke mooi weten we dat ook weer ^^ ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wet van moore

chemieterminator schreef:hallo iedereen,

ik zou graag jullie mening weten over de volgende wet nl. de wet van Moore.

voor diegene die niet weten wat de wet inhoud: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Moore

wet van moore

mijn vraag is nu of anno 2011 de wet nog geld en voor hoe lang nog? en zo niet wag je gerust een reden vermelden.

met dank

chemieterminator
Ik geloof dat hede 2011 de wet van moore nog wel geld. Natuurlijk kan het niet eeuwig doorgaan omdat de transistors dan met quantum effecten te maken gaan krijgen. Echter denk ik dat ze het nog wel een paar jaartjes uithouden.

Heel erg belangrijk is het allemaal niet. Zo is zijn er de nieuwe termen 'more Moore' en 'more than Moore' om aan te geven dat er heelwat andere dingen te doen zijn dan enkel transistors kleiner maken. Als de wet van moore niet meer opgaat is dat echt niet het einde van de ontwikkeling van computer chips. Ver van dat.

Zoals Feynman zei: There's plenty of room at the bottom

Zoals ik zei: There's plenty in between.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wet van moore

Elke extrapolatie naar de toekomst is niet meer dan een verwachting geven. Het geeft nooit zekerheid.

Een volslagen nieuwe technologie, kan je 'grafiek' ernstig verstoren.

Reageer