Springen naar inhoud

Scheikunde vraagje redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

Rihanna

Rihanna

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2011 - 22:39

hallo,
ik moet een verslag van een experiment maken over de redoxreacties,
nu snap ik op zich alles wel, maar bij 1 klein dingetje loop ik vast
dus mijn vraag is:
als de ox en de red niet goed ten opzichte van elkaar in de tabel staan (binas) dan reageren ze dus niet..
wanneer je de oplossing dan gaat opwarmen, is er ineens wel een reactie.
dus: reageren ox en red wel met elkaar na het opwarmen, terwijl ze voor het opwarmen niet kunnen reageren omdat ze niet goed ten opzichte van elkaar staan?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen! ;)

liefs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4044 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2011 - 22:52

Zoiets heeft vaak te maken met de activeringsenergie. Het systeem moet eerst voldoende energie bezitten vooraleer reactie kan optreden. Bij opwarmen neemt de inwendige energie van het systeem toe, eenmaal die voldoende is zal gepaste reactie ontstaan.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Rihanna

Rihanna

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2011 - 23:19

Zoiets heeft vaak te maken met de activeringsenergie. Het systeem moet eerst voldoende energie bezitten vooraleer reactie kan optreden. Bij opwarmen neemt de inwendige energie van het systeem toe, eenmaal die voldoende is zal gepaste reactie ontstaan.

wow bedankt voor je snelle reactie!
maar betekent dat dan dat door de warmte de reactie geactiveerd wordt zeg maar? en dan kan er wel een redoxreactie ontstaan? ook als ze niet goed tov elkaar staan in de tabel (binas)?

liefs

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9073 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 februari 2011 - 23:20

Hoewel dat vaak zo is, geldt dit alleen voor reacties die wel een gunstige evenwichtsligging hebben, alleen bij een bepaalde temperatuur te langzaam verlopen om waar te nemen. Maar wanneer stoffen "niet goed ten opzichte van elkaar staan" in de tabel, dan betekent dat, dat bij kamertemperatuur de evenwichtsligging niet goed is.

Maar bedenk dat die waardes in de tabel standaardelektrodepotentialen zijn, die onder standaardomstandigheden gelden: standaardtemperatuur en -druk, en de concentraties van alle alle opgeloste stoffen 1 mol/L.

Verander je iets aan die omstandigheden, dan veranderen ook de "echte" elektrodepotentialen, en daarmee ook de ligging van het evenwicht.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Rihanna

Rihanna

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2011 - 23:23

Hoewel dat vaak zo is, geldt dit alleen voor reacties die wel een gunstige evenwichtsligging hebben, alleen bij een bepaalde temperatuur te langzaam verlopen om waar te nemen. Maar wanneer stoffen "niet goed ten opzichte van elkaar staan" in de tabel, dan betekent dat, dat bij kamertemperatuur de evenwichtsligging niet goed is.

Maar bedenk dat die waardes in de tabel standaardelektrodepotentialen zijn, die onder standaardomstandigheden gelden: standaardtemperatuur en -druk, en de concentraties van alle alle opgeloste stoffen 1 mol/L.

Verander je iets aan die omstandigheden, dan veranderen ook de "echte" elektrodepotentialen, en daarmee ook de ligging van het evenwicht.

thanks! weer zo'n snelle reactie! ;)
hmmm oke volgens mij begin ik het te begrijpen..!
dankjewel, hier was ik zelf niet op gekomen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures