Vorming zinkchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Vorming zinkchloride

Ik heb ook hetzelfde probleem met chemisch rekenen.

Ik heb een paar oefeningen uitgewerkt, maar graag zou ik weten of mijn antwoorden wel juist zijn.

Ik heb een reactievergelijking Zn + 2HCl -> ZnCl2 + H2

Massa m zink= 3.16 g en er is 5 ml Hcl 4mol/l bijgevoegd.

Dan is er gevraagd hoeveel g zink er zal wegreageren(1) en hoeveel l waterstofgas er theoretisch kan ontstaan(2).

(1)Ik heb het zo uitgewerkt:

M(Zn)= 65.4g/mol

M(HCl)= 36.5g/mol = 22.4l

Dus

22.4l HCl -> 65.4g Zn

maar ik heb 2 mol HCl dus dat wordt 2x22.4l= 44.8l -> 65.4g

En omdat het 4mol/l is heb ik die 44.8l nog eens met 4 vermenigvuldigd.

Dus heb ik totnutoe: 179.2l -> 65.4g

5ml -> 0.0018g

(2) heb ik zo uitgewerkt:

1 mol Zn -> 1 mol H2

65.4g -> 2g=22.4l

3.16g -> 1.08 l

Ik wil alleen weten wat ik met die 4mol/l en 5ml HCl moet doen.

Ik ben echt verstrooid en gebruik alles door elkaar. Jullie hoeven heus geen antwoord te geven hoor. Maar mij gewoon naar de juiste richting leiden zou ik al heel erg aangenaam vinden.

Misschien gebruik ik die 5ml HCl en 4mol/l niet juist?

Berichten: 5

Re: Vorming zinkchloride

Heus of niet heus, ik bedoel, niet de exacte antwoord geven, maar gewoon zeggen wat ik met die 5ml en 4mol/l moet doen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vorming zinkchloride

Freedom_makes_me_free schreef:Ik heb een reactievergelijking Zn + 2HCl Afbeelding ZnCl2 + H2

Massa m zink= 3.16 g en er is 5 ml Hcl 4mol/l bijgevoegd.

Dan is er gevraagd hoeveel g zink er zal wegreageren(1) en hoeveel l waterstofgas er theoretisch kan ontstaan(2).

..//..

Misschien gebruik ik die 5ml HCl en 4mol/l niet juist?
inderdaad. Je voegt 5 mL toe van een oplossing die per liter oplossing 4 mol aan HCl bevat.

dat komt dus neer op 0,005 L x 4 mol/L = 0,02 mol HCl die je toevoegt in deze reactie.
  • bereken ook hoeveel mol zink er in de reactie gaat.
  • of zink, of zoutzuur is het eerste op. Beredeneer welke, je weet uit je reactievergelijking dat je voor 1 mol zink 2 mol HCl nodig hebt
  • bereken nu verder, op basis van de hoeveelheid stof die het eerste op is hoeveel mol waterstofgas maximaal kan ontstaan
  • ten slotte, die 22,4 L is het volume van 1 mol ideaal gas bij 0°C en standaarddruk. Die wetenschap ga je nu gebruiken om mol H2 om te rekenen naar de gevraagde liters waterstofgas.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Vorming zinkchloride

Dank u wel. Ik zal het vandaag nog eens proberen.

Berichten: 5

Re: Vorming zinkchloride

Dus als ik het goed begrijp moet ik dan voor 1 mol Zn eerst een mol HCl berekenen en dan omzetten naar 0.02mol

En omdat het Zn + 2HCl is moet ik dan die uitkomst nog met 2 vermenigvuldigen, is het juist? Ik bedoel, die 0.02mol moet ik nog x2 doen omdat ik 2 mol HCl heb?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vorming zinkchloride

nee, zo blijven we verward.

volg mijn stappenplan van hierboven. De eerste daarvan: Hoeveel mol zink is er beschikbaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Vorming zinkchloride

Maar ik moet er niet 1HCl toevoegen maar 2HCl,

moet ik dan op het einde maal 2 doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vorming zinkchloride

Jan van de Velde schreef:nee, zo blijven we verward.

volg mijn stappenplan van hierboven. De eerste daarvan: Hoeveel mol zink is er beschikbaar?
echt, ga niet voor de muziek uit anders blijft het een zootje........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer