Totale reactiekracht berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Totale reactiekracht berekenen

Beste lezers,

Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen voor een tentamen orthopedie en tot mijn schrik kwam ik daar tentamenvragen tegen over reactie kracht en alles wat daarbij hoort. Helaas is de laatste natuurkundeles al weer enige tijd geleden en spits de geneeskunde studie zich hier, op dit thema na, niet echt op toe.

Uiteraard heb ik wat gezocht google, maar door mijn gebrek aan kennis (of tenminste het kwijtgeraakt zijn daarvan) op dit gebied krijg ik het niet voor elkaar om een juiste zoekopdracht te formuleren of een site te vinden waar wordt uitgelegd wat ik nodig heb.

Nu hier de vraag:

Afbeelding 2 in de bijlage toont gedeeltelijk het vrijlichaamsdiagram van het

bovenlichaam van iemand die iets gebogen staat. Het gewicht van het getekende

bovenlichaam is 50 kg. De afstand a tussen de werklijn van de zwaartekracht en de

getekende wervel bedraagt 9 cm, de afstand b tussen de werklijn van de

rugspierkracht en de wervel is 6 cm.

Hoe groot is de totale reactiekracht in de getekende wervel?

(Aanwijzing: maak eerst het vrijlichaamsdiagram compleet).

a 500 N.

b 750 N.

c 1000 N.

d 1250 N

Afbeelding

Tweede vraag:

Iemand met een gewicht van 80 kg staat in evenwicht op één been met de voet plat op

de grond, zie afbeelding 3 in de bijlage. Het gewicht van de voet wordt verwaarloosd.

De reactiekracht van de grond op de voet wordt Fb genoemd; de afstand van Fb tot de

flexieas van het enkelgewricht is a. De achillespees heeft een momentarm van 48 mm

ten opzichte van de flexieas van de enkel; de trekkracht in die pees bedraagt 1200 N.

Hoe groot is de afstand a?

Geef in een berekening aan hoe je deze grootte berekend hebt.

Schrijf je antwoord op het bijgevoegde antwoordformulier.

Afbeelding

Wie zou zo vriendelijk willen zijn de basics hiervan mij uit te leggen of mij een site te geven waar dit soort materiaal op een makkelijke wijze wordt uitgelegd.

Alvast bedankt met groeten

Chris

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Totale reactiekracht berekenen

m=50 kg

F(z)=50 .10 =500N

+500N .9 cm -F(spier) . 6 cm=0

F(spier)=750 N

Berichten: 4.502

Re: Totale reactiekracht berekenen

1. Begin met Fs te berekenen door het moment te nemen om de zwaartelijn van waaruit Fs 6 cm ligt en Fz 9 cm,uit een evenwicht van een weegschaal zal je zien dat Fs * 6 cm= 500 N* 9 cm = 4500 Ncm en dan Fs = 4500N/6 = 750 N.

En nu een moment om de standlijn van de 750 N.....> (W)erveldruk * 6 cm = Fz (500 N) * 15 cm= 7500 Ncm W= 1250 N !

Mogelijk zitten hier hints in voor de platvoeter.

Ik ontdek dat meneer Aad me weer eens voor was ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Totale reactiekracht berekenen

Het moment dat de achilllespees uitoefent t.o.v. de flexieas is M=1200N .4,8 cm

m=80 kg

F(Z)=m.10=80 .10=800N

De normaalkracht F(b)is dan ook 800 N

Het moment van 800N .a cm moet tegenwicht bieden aan het moment van 1200N .4,8 cm

800N .a =1200N .4,8 cm

Reageer