Bol/kogel gebruiken als wiel

Moderator: physicalattraction

Reageer

Bol/kogel gebruiken als wiel

Beste mensen,

klein probleempje. Ik zoek naar een nieuw systeem om een wagentje te laten rijden (in alle richtingen).

Hierbij kwam ik op het idee om ronde bollen te gebruiken in plaats van zwenkwieltjes, omdat deze waarschijnlijk eenvoudiger zijn om te besturen in bochten.

Ik kan hier echter vrij weinig informatie over vinden. Worden deze bollen/kogels niet al meer gebruikt? En zo niet, waarom niet?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Bol/kogel gebruiken als wiel

Hoi,

Leuk idee ik weet er niet veel over.

Maar ik denk dat het wel wat problemen met zich mee brengt. Je zal deze wieltjes moeten inklommen omdat je geen as kan gebruiken, hierdoor heb je kans dat ze erg snel zullen vastlopen door vuil.

Ook denk ik dat ze juist erg moeilijk worden om te besturen, dit vooral omdat er geen enkele begin richting is, als je een zwenkwieltje neemt moet je een beetje kracht gebruiken om hem van richting te veranderen hierdoor heb je een redelijk stabiele beweging, het wieltje en de massa willen niet van richting veranderen zelfs niet als het pad een beetje afloopt.

Ronde wielen hebben geen enkele voorkeur, hierdoor heb je alleen de massa die graag zijn snelheid wilt behouden, maar loopt je pad ookmaar iets schuin dan is het karretje denk ik bijna niet te besturen. Ik denk dat het juist goed is van zwenkwieltjes dat ze niet zo makkelijk allekanten opkunnen tenzij je er een zekere kracht op uit gaat oefenen.

Maar ik ben geen technicus dus misschien weten andere mensen hier meer over.

Ik vind het wel een heel goed gevonden idee in ieder geval!

Berichten: 4.502

Re: Bol/kogel gebruiken als wiel

De kogel-gelaagde- wieltjes zijn bij mijn weten verkrijgbaar in de bouwmaterialen verkrijgbaar;naast de zwenkwieltjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bol/kogel gebruiken als wiel

Worden deze bollen/kogels niet al meer gebruikt?
Denk eens aan een balpen.Misschien kun je 1000 balpennen parallel gebruiken maar dan zonder inkt.

Groot probleem bij elke oplossing: smering. Je wilt de vloer niet bevuilen.

Reageer