Zuur base reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Zuur base reacties

Welke zuur-base reactie kan er opgaan tussen volgende stoffen. Bepaal de K waarde van deze reactie. Kan deze reactie gebruikt worden voor titraties.

HNO3 + CH3COONa

De formule is K= (Kz.Kb)/10^-14

Je kijkt in de tabel voor kz en kb te halen voor NO3- en CH3COO- maar welk van de 2 is de kz en welk van de 2 de kb?

Berichten: 3

Re: Zuur base reacties

Volgens mij kan er helemaal geen zuur-basereactie ontstaan ;)

HNO3 splitst namelijk in H+ en NO3-

H+ is een kathion en kathionen van metalen fungeren als zeer zwakke zuren.

NO3- is een zeer zwakke base en zal bijgevolg ook niet kunnen reageren.

Er zal dus logischerwijs geen reactie kunnen plaatsvinden tussen HNO3 en CH3COONa

Berichten: 320

Re: Zuur base reacties

Science4life schreef:Volgens mij kan er helemaal geen zuur-basereactie ontstaan ;)

HNO3 splitst namelijk in H+ en NO3-

H+ is een kathion en kathionen van metalen fungeren als zeer zwakke zuren.

NO3- is een zeer zwakke base en zal bijgevolg ook niet kunnen reageren.

Er zal dus logischerwijs geen reactie kunnen plaatsvinden tussen HNO3 en CH3COONa
Kan HNO3 als sterk zuur het zwakkere zuur CH3COO- niet protoneren? Na+ reageert dan met NO3- met de vorming van het zout NaNO3 en CH3COOH. CH3COO- treed normaal op als zwak zuur, maar door de aanwezigheid van het sterke zuur HNO3 treed het op als zwakke base?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zuur base reacties

Klopt perfect! En dit zal ook gebeuren. Salpeterzuur is een sterk zuur en splits zoals eerder gezegd volledig in ionen. Azijnzuur daarentegen is een zwak zuur welk een evenwicht vertoont tussen de geprotoneerde vorm en de gedeprotoneerde (CH3COOH Afbeelding CH3COO- + H+). Door de enorme hoeveelheid H+ afkomstig van het salpeterzuur schuift dit evenwicht praktisch volledig naar links, m.a.w. CH3COO- wordt geprotoneerd.

Nog even tussendoor maar waarschijnlijk bedoel je het wel zo: NaNO3 als vast zout zal enkel ontstaan wanneer je het hele boeltje gaat uitdampen. In oplossing blijven het gewoon ionen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 320

Re: Zuur base reacties

Nog even tussendoor maar waarschijnlijk bedoel je het wel zo: NaNO3 als vast zout zal enkel ontstaan wanneer je het hele boeltje gaat uitdampen. In oplossing blijven het gewoon ionen.


Wel ik weet niet van buiten of dit zout neerslaat of niet, maar inderdaad ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zuur base reacties

Wel ik weet niet van buiten of dit zout neerslaat of niet, maar inderdaad ;)


Je zou toch van buiten moeten weten dat alle natriumzouten en alle nitraten goed oplosbaar zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 320

Re: Zuur base reacties

Je zou toch van buiten moeten weten dat alle natriumzouten en alle nitraten goed oplosbaar zijn.


Ik onthoud liever redeneringsmethoden dan zo'n dingen. Ik zou dan nog liever de redenering waarom Natriumzouten goed oplosbaar zijn vanbuiten leren dan gewoon Natriumzouten van buiten te leren ;) Dan zou ik dat voor alle elementen kunnen toepassen. Maar dat ken ik nu ook niet zoals je ziet ;) Ben geen chemicus ;) Ik haat voorbeelden van buiten leren! :P

Berichten: 320

Re: Zuur base reacties

ginja schreef:De formule is K= (Kz.Kb)/10^-14

Je kijkt in de tabel voor kz en kb te halen voor NO3- en CH3COO- maar welk van de 2 is de kz en welk van de 2 de kb?
De HNO3 is dus het zuur met Kz en CH3COOH is de base met Kb om op je eigenlijke vraag te beantwoorden. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zuur base reacties

Ik onthoud liever redeneringsmethoden dan zo'n dingen.
Met parate kennis is anders niets mis. En deze specifieke parate kennis is wél nodig bij het opstelen van zuur-basereacties, vandaar ook de opmerking.
Ik zou dan nog liever de redenering waarom Natriumzouten goed oplosbaar zijn vanbuiten leren dan gewoon Natriumzouten van buiten te leren ;) Dan zou ik dat voor alle elementen kunnen toepassen.
Zouten met natriumionen zijn goed oplosbaar omdat natriumionen klein zijn en slechts een enkele positieve lading dragen. Eenzelfde algemeen geldige redenering is voor andere elementen niet op te stellen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer