Bellen in een vliegtuig

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Bellen in een vliegtuig

Tegenwoordig mag men in een vliegtuig in beperkte mate gebruik maken van zijn mobieltje.

Het mobieltje maakt gebruik van elektromagnetische straling

(Die straling is vrijwel identiek aan de de straling in een magnetron: de golflengte is circa een centimeter.)

Hoe kan de straling het aluminium vliegtuig binnendringen? De passagier zit toch in een 'kooi van Faraday'!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bellen in een vliegtuig

Ja, inderdaad, dat heb ik me dus ook wel eens afgevraagd. ;)

Maar heb geen flauw idee, ben benieuwd of iemand het antwoord hierop weet.

Misschien komt het omdat de frequentie zo hoog is, dat het principe van Faraday niet meer op gaat? Het elektrisch veld wordt dan zo snel heen en weer geschud, dat de elektronen geen tijd hebben om zich zodanig te verplaatsen dat het veld uitgedoofd wordt? Geen idee of dit ergens op slaat.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Bellen in een vliegtuig

Hmmm, ik heb ook even geen passend antwoord. Wel las ik op Wikipedia: "UMTS gebruikt een frequentie van 2 × 10^9Hz, GSM zit daar nog onder." Dat betekent dat de golflengte
\(\lambda = \frac{c}{\nu} = \frac{3 \cdot 10^8 ms^{-1}}{2 \cdot 10^9 s^{-1}} = 15 cm \)
. Ook van Wikipedia: "Een magnetron werkt door microgolfstraling, meestal bij een frequentie van 2,45 GHz, door het voedsel heen te leiden. [...] De microgolfstraling, met een golflengte van ongeveer 12 cm, kan niet door dat rooster passeren." Dit betekent dus dat de hoge frequentie geen reden is dat het principe niet meer opgaat.

Zou het kunnen zijn dat de vliegtuigbouwer een antenne binnenboord inbouwt, zodat deze de straling opvangt en uitzendt en naar buiten geleidt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bellen in een vliegtuig

http://en.wikipedia.org/wiki/Skindepth

De huid van een vliegtuig is slechts 1-2 mm dik.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bellen in een vliegtuig

Hoe kan de straling het aluminium vliegtuig binnendringen?
Zouden de raampjes een voldoend groot 'lek' bieden?

(Maar gaas schermt ook goed af.)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bellen in een vliegtuig

Zou het kunnen zijn dat de vliegtuigbouwer een antenne binnenboord inbouwt, zodat deze de straling opvangt en uitzendt en naar buiten geleidt?
Dat was inderdaad de reden geloof ik. Er is in (sommige) vliegtuigen een picocell aanwezig die de straling (op een andere manier) terug stuurt naar de grond. Dat is in feite een gsm-mast zoals ze op appartementen staan, maar dan staat die in het vliegtuig.

En ik heb nog een bronnetje gevonden hiervoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phones..._future_changes
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bellen in een vliegtuig

317070 schreef:Dat was inderdaad de reden geloof ik. Er is in (sommige) vliegtuigen een picocell aanwezig die de straling (op een andere manier) terug stuurt naar de grond. Dat is in feite een gsm-mast zoals ze op appartementen staan, maar dan staat die in het vliegtuig.

En ik heb nog een bronnetje gevonden hiervoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Skindepth

De huid van een vliegtuig is slechts 1-2 mm dik.
ik zie zo gauw even niet wat dit met een Faraday-kooi te maken heeft. ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bellen in een vliegtuig

raar, want waarom is het meestal verboden om te bellen in het vliegtuig, als je (zonder zo'n on-board antenne) überhaupt niet zou kunnen bellen? En waarom heb ik in de trein of metro bereik?
Die antenne is niet speciaal nodig. Vanuit vlucht UA93 (het toestel dat op 11 september neerstortte bij Pensylvania) konden de mensen ook gewoon bellen, zonder dat er een on-board antenne aanwezig was (die bestonden toen nog niet).
ik zie zo gauw even niet wat dit met een Faraday-kooi te maken heeft. ;)
Wikipedia legt dat al heel aardig uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnet...shielding_works

Overigens, wie denkt dat de Faraday kooi van een magnetron alle EM straling tegenhoud, komt bedrogen uit. Er komt nog veel straling door, voldoende om lokaal bijvoorbeeld het telefoonbereik of WIFI signaal te storen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bellen in een vliegtuig

Overigens, wie denkt dat de Faraday kooi van een magnetron alle EM straling tegenhoud, komt bedrogen uit. Er komt nog veel straling door, voldoende om lokaal bijvoorbeeld het telefoonbereik of WIFI signaal te storen.
Ja, als je er over nadenkt is het eigenlijk logisch: je kunt door het raampje van de magnetron kijken, dus er gaat licht door heen, oftewel: er gaat EM straling door heen :P

Zo had ik er eigenlijk nog nooit eerder over nagedacht. ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Bellen in een vliegtuig

Math-E-Mad-X schreef:Ja, als je er over nadenkt is het eigenlijk logisch: je kunt door het raampje van de magnetron kijken, dus er gaat licht door heen, oftewel: er gaat EM straling door heen :P

Zo had ik er eigenlijk nog nooit eerder over nagedacht. ;)
Maar goed ook dat je er zo nog nooit over nagedacht had, want het is een foute redenering. Zichtbaar licht heeft immers een golflengte van minder dan een micrometer, en kan dus wel door de gaten van het rooster ontsnappen, waar de magnetronstraling zelf dit in principe niet kan (in praktijk dus wel, maar dat is een ander verhaal).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bellen in een vliegtuig

Maar goed ook dat je er zo nog nooit over nagedacht had, want het is een foute redenering. Zichtbaar licht heeft immers een golflengte van minder dan een micrometer, en kan dus wel door de gaten van het rooster ontsnappen, waar de magnetronstraling zelf dit in principe niet kan (in praktijk dus wel, maar dat is een ander verhaal).
Ja tuurlijk, licht heeft een kleinere golflengte, dus uit het feit dat licht kan ontsnappen kun je nog niet concluderen dat microgolven dat ook kunnen. Dat snap ik, maar mijn redenering klopt nog steeds. (ik concludeerde namelijk alleen maar dat EM-straling kan ontsnappen en dat het daarom zeker geen perfecte Faraday-kooi is) ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Bellen in een vliegtuig

Ervaring van een bevriend piloot

Bellen in vliegtuigen geeft storing op de radio's voor communicatie en navigatie. Hoe slechter het bereik van de mobiele telefoon, hoe meer er storing optreedt. Tijdens de vlucht zal met het toenemen van de hoogte de ontvangst van de telefoons snel afnemen. Vaak zal de ontvangst van een mobiel netwerk al niet meer mogelijk zijn tijdens het stijgen voorbij een aantal honderden meters hoogte. Gedurende de vlucht heeft de telefoon dus helemaal geen ontvangst meer. Soms gaat de telefoon wel zoeken naar andere netwerken. Dit levert weer storing op. De telefoons kunnen dus het beste compleet uitgeschakeld worden. Na het landen kan er weer gewoon gebeld worden. De ontvangst is goed, net zoals het bellen vanuit een auto.

Hij geeft geen fysische uitleg.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bellen in een vliegtuig

Die antenne is niet speciaal nodig. Vanuit vlucht UA93 (het toestel dat op 11 september neerstortte bij Pensylvania) konden de mensen ook gewoon bellen, zonder dat er een on-board antenne aanwezig was (die bestonden toen nog niet).
Is dat zo? Dat vind ik dan wel opmerkelijk. Dat vliegtuigen op verschillende kilometers hoogte nog gsm masten zouden kunnen ontvangen lijkt me opmerkelijk, omdat gsm-masten gewoonlijk gebouwd zijn als array's, en zo dat ieder deel een bepaalde hoek bestrijkt. Ze stralen dus een minimum aan straling naar de grond en naar de hemel.

Is er iemand die er toen effectief in geslaagd is om te telefoneren op zulke hoogte? Dat interferentieverhaal lijkt me nu nog net plausibel, maar dat je gsm straling produceert, die vervolgens een geleider overleeft om dan een gsm-mast op enkele kilometers te bereiken met een nul in de richting van de hemel, en toch nog voldoende SNR hebben om te kunnen bellen? Lijkt me niet of misschien net op het randje voor lage vluchten...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bellen in een vliegtuig

UA93 vloog niet zo heel erg hoog en ja, het is de mensen gelukt om te bellen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Bellen in een vliegtuig

UA93 vloog niet zo heel erg hoog en ja, het is de mensen gelukt om te bellen.
Passengers and crew began making phone calls to officials and family members starting at 09:30 using GTE airphones and mobile phones. Altogether, the passengers and crew made 35 airphone calls and two cell phone calls from the flight.
Met:
Edward Felt dialed 9-1-1 from his cell phone from the lavatory of the aircraft seeking information.[32] His call was answered by dispatcher John Shaw, and Felt was able to tell him about the hijacking before the call was disconnected.

(...)

Lyles called her husband once more from a cell phone and told him the passengers were forcing their way into the cockpit.
Hier kun je een van die audio-opnames horen: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Lyles.ogg

Het is dus mogelijk inderdaad af en toe verbinding te maken vanop 12,400 m, maar de ontvangst is niet overal goed genoeg.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer