Universiteiten: we zijn vol

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Universiteiten: we zijn vol

Universiteiten: we zijn vol


Alle studiebeurzen moeten worden afgeschaft, collegegelden moeten omhoog en er moet een numerus fixus komen voor het complete universitaire onderwijs: de rest gaat maar naar het hbo. Dat heeft het dagblad Trouw gelezen in uitgelekte vergaderstukken van de universitaire koepel VSNU.


Afbeelding

Wel iets beters te doen dan lesgeven?


Volgens de krant zijn de universiteiten het hier in hoofdlijnen over eens geworden tijdens een vergadering in een duur hotel in Parijs, twee weken geleden. Op deze manier zouden ze de aangekondigde overheidsbezuinigingen op het onderwijs willen opvangen zonder er zelf al te veel voor te hoeven bloeden.


...


Lees verder: http://www.c2w.nl/universiteiten-we-zijn-vol.122973.lynkx


Bron: C2W

Berichten: 4

Re: Universiteiten: we zijn vol

DePurpereWolf schreef:Universiteiten: we zijn vol


Alle studiebeurzen moeten worden afgeschaft, collegegelden moeten omhoog en er moet een numerus fixus komen voor het complete universitaire onderwijs: de rest gaat maar naar het hbo. Dat heeft het dagblad Trouw gelezen in uitgelekte vergaderstukken van de universitaire koepel VSNU.


Afbeelding

Wel iets beters te doen dan lesgeven?


Volgens de krant zijn de universiteiten het hier in hoofdlijnen over eens geworden tijdens een vergadering in een duur hotel in Parijs, twee weken geleden. Op deze manier zouden ze de aangekondigde overheidsbezuinigingen op het onderwijs willen opvangen zonder er zelf al te veel voor te hoeven bloeden.


...


Lees verder: http://www.c2w.nl/universiteiten-we-zijn-vol.122973.lynkx


Bron: C2W
Het verbaasd me keer op keer hoe schandalig er wordt gepraat over het hbo. Er zijn enkele hogescholen waar misstanden naar buiten komen en ineens wordt alles op 1 hoop geveegd. Ondertussen wekt men de schijn alsof derge zaken niet op Universiteiten gebeuren. Het is ongeloofwaardig om dat te geloven, het belangrijke verschil is dat het bij laatst genoemde nog in de doofpot zit.


Vergeet niet dat het hbo en de universiteit niet zonder elkaar kunnen. Ze vormen samen het hoger onderwijs. Of in de huidige situatie fouten worden gemaakt is een apart vraagstuk. Met alleen hbo'ers redt Nederland het niet en met alleen WO'ers redt Nederland het niet.


Daarnaast hebben we ook nog uitvoerenden nodig (MBO).


Om terug te komen op de strekking van het artikel: wel zeggen dat je een kenniseconomie wil ontwikkelen maar vervolgens alle handelingen doen die daar juist afbraak aan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Universiteiten: we zijn vol

Het verbaasd me keer op keer hoe schandalig er wordt gepraat over het hbo. Er zijn enkele hogescholen waar misstanden naar buiten komen en ineens wordt alles op 1 hoop geveegd. Ondertussen wekt men de schijn alsof derge zaken niet op Universiteiten gebeuren. Het is ongeloofwaardig om dat te geloven, het belangrijke verschil is dat het bij laatst genoemde nog in de doofpot zit.
Hmm, waar heb je dat precies gelezen dan? Dat als ze je weigeren aan een universiteit, je in de hbo gaat aankloppen lijkt mij bijzonder logisch. Omgekeerd zou ook kunnen, als ze je aan de hbo weigeren, dat je aan de universiteit moet aankloppen.


Daar zit mijn inziens helemaal niets pejoratiefs aan. Ik lees blijkbaar niet wat jij leest...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4.246

Re: Universiteiten: we zijn vol

Het verbaasd me keer op keer hoe schandalig er wordt gepraat over het hbo. Er zijn enkele hogescholen waar misstanden naar buiten komen en ineens wordt alles op 1 hoop geveegd.
Dat staat er niet noch wordt dat geimpliceerd.

Ondertussen wekt men de schijn alsof derge zaken niet op Universiteiten gebeuren. Het is ongeloofwaardig om dat te geloven, het belangrijke verschil is dat het bij laatst genoemde nog in de doofpot zit.
Erg onwaarschijnlijk.

Vergeet niet dat het hbo en de universiteit niet zonder elkaar kunnen.
Kennelijk wel anders waren het niet 2 onderwijsvormen geworden, ze zijn natuurlijk wel met elkaar verbonden.


Wat een rare (concept)voorstellen van de VSNU (en dat moet ook allemaal weer in een duur hotel plaatsvinden op kosten van de belastingbetaler). Het lijkt erop dat ze het aantal studenten fors willen reduceren, maar ze snijden daarmee in eigen vlees immers, op dit moment is het zo dat het aantal afgestudeerden een groot deel van de inkomsten bepaalt.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 817

Re: Universiteiten: we zijn vol

Hoe zou de selectie van studenten verlopen? Heeft iemand hier een idee van.

Wordt het bij wijze van overdrijving nummertje trekken en iedereen tot en met 500 mag binnen dat jaar?

Zullen alle opleidingen (waar de ledenstop van toepassing zal zijn) ingangsexamens geven en alleen de top x% laten deelnemen aan de colleges?


Hoewel ik zelf niet op de universiteit heb gezeten, maar op de hogeschool (Het HBO in Nederland als ik het goed snap), vind ik een maximaal ledenaantal op een universiteit geen goed idee.

Het resultaat zou een nettovermindering van het aantal academici over de volgende generatie zijn.

Hoewel er nu misschien geen rechtstreekse nood is aan meer universitairen (of misschien wel? Ik ken de situatie in Nederland niet zo goed) blijft de technologie en de wetenschap in het algemeen evolueren.


Het te ontdekken gebied van de wetenschap wordt dagelijks kleiner en de ontdekkingen moeten steeds sneller gaan. Het lijkt mij net dat er meer en meer academici gewenst zijn. Niet minder.


Aan de andere kant lijkt het erop dat de mensen die deze beslissingen kunnen nemen dit niet zonder reden gedaan hebben. Ik zie misschien het totaalbeeld niet. Maar zonder meer toelichting blijf ik een maximaal studentenaantal van een bepaalde opleiding als iets negatief in een moderne maatschappij.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 4.246

Re: Universiteiten: we zijn vol

Aan de andere kant lijkt het erop dat de mensen die deze beslissingen kunnen nemen dit niet zonder reden gedaan hebben. Ik zie misschien het totaalbeeld niet.
Misschien zie ik het totaalbeeld ook niet, goede opmerking overigens.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Universiteiten: we zijn vol

Ik kan de insteek van de universiteiten ook wel begrijpen. Aan de ene kant willen ze natuurlijk onderzoek doen om internationaal mee te kunnen. Aan de andere kant moeten universiteiten natuurlijk ook les geven. Als je onderzoek doet kun je niet voor de klas staan.


Ik ben van mening dat men niet meer academici moet genereren, maar men moet juist de hoge scholen en middelbare scholen slimmer maken.


We hebben niets aan 100 enorm slimme mannen en vrouwen, maar geen een die weet hoe je een schroevendraaier vast moet houden. Als je dan stelt dat je zo'n 10% van de bevolking academisch wil opleiden, dan kom je al gauw aan een soort numerus fixus.


Ik ben het daar natuurlijk niet helemaal mee oneens. Dat ze zichzelf nu in de voet schieten door aan te geven dat de hoge school eigenlijk het geld moet krijgen, laat ik in het midden.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Universiteiten: we zijn vol

Hoe zou de selectie van studenten verlopen? Heeft iemand hier een idee van.
Dit zou volgens Zijlstra via intake-gesprekken moeten verlopen. Hier kan je er een aantal artiekelen over vinden.

Berichten: 134

Re: Universiteiten: we zijn vol

ik zou het schandelijk vinden als alle universiteiten selectief gaan worden in het opnemen van nieuwe studenten, of je hebt het niveau en interesse ervoor en dien je de opleiding te kunnen volgen of niet, geen andere voorwaardes.


maar, ik moet zeggen dat ik het artikel lichtelijk gekleurde informatie afgeeft welke als smadelijk geinterpreteerd kan worden.


"Duur hotel in Parijs" haal je niet aan als je de kale nieuwswaarde wilt weergeven, maar doe je specifiek om iets aan te geven, in dit geval een negatieve toon over geinsinueerde geldverspilling van de VSNU.


Gezien ik de C2W niet ken en verder de site niet vind blijken van hoog objectieve berichtgeving neem ik het voorlopig wel met een korreltje zout.

Berichten: 4

Re: Universiteiten: we zijn vol

Blijkbaar werd mijn vorige reactie weggemod. Aangezien ik geen dingen heb gedaan die tegen de huisregels zijn snap ik dit niet.


Anyway: ik hoor heel veel voorstellen van de universiteit die er vooral op gericht zijn het probleem over de schutting te gooien (naar het hbo).


Op de VU (waar ik zelf zit, voor het geval mensen dachten dat ik een hbo'er was) is dit inmiddels ook het beleid.


Het lijkt me verstandig als de VSNU en de HBO-raad samen (als onderdelen van het hoger onderwijs) een commissie maken om dit probleem op te lossen. Zo zit je elkaar niet tegen te werken en krijg je (hopelijk) een oplossing met breed draagvlak.


De universiteiten moeten ook oppassen dat ze zichzelf niet dermate duur maken / exclusief dat mensen naar het buitenland gaan, aangezien er in het buitenland genoeg universiteiten zijn die vele malen beter zijn dan de Nederlandse (en dan heb ik het niet allen over de Ivy League)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Universiteiten: we zijn vol

De universiteiten moeten ook oppassen dat ze zichzelf niet dermate duur maken / exclusief dat mensen naar het buitenland gaan, aangezien er in het buitenland genoeg universiteiten zijn die vele malen beter zijn dan de Nederlandse (en dan heb ik het niet allen over de Ivy League)
Waarom moeten de universiteiten daarvoor oppassen? Dat is nu toch juist de bedoeling, dat de studenten maar elders onderwijs gaan zoeken. Voor de universiteit maakt dat helemaal niets uit waar die "2e rangsstudenten" uiteindelijk terecht komen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4

Re: Universiteiten: we zijn vol

Waarom moeten de universiteiten daarvoor oppassen? Dat is nu toch juist de bedoeling, dat de studenten maar elders onderwijs gaan zoeken. Voor de universiteit maakt dat helemaal niets uit waar die "2e rangsstudenten" uiteindelijk terecht komen.
Deze redenatie is heel krom.


Volgens jouw theorie zijn zeer talentvolle studenten die arm zijn / geen rijke mammie en pappie hebben 2e rangsstudenten?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Universiteiten: we zijn vol

Volgens jouw theorie zijn zeer talentvolle studenten die arm zijn / geen rijke mammie en pappie hebben 2e rangsstudenten?
Neen, de studenten die niet door de numerus fixus geraken/niet aan een beurs geraken wel.


Maar eigenlijk wil ik eerder aankaarten dat het voor de universiteit niet veel uitmaakt of die getalenteerde student naar het buitenland gaat studeren, of in Nederland naar het HBO gaat. Jij suggereerde dat het vooral slecht was als die naar het buitenland gingen...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Universiteiten: we zijn vol

Waarom moeten de universiteiten daarvoor oppassen? Dat is nu toch juist de bedoeling, dat de studenten maar elders onderwijs gaan zoeken. Voor de universiteit maakt dat helemaal niets uit waar die "2e rangsstudenten" uiteindelijk terecht komen.
Het bericht heeft het niet alleen over de numerus fixus, maar ook over kostenverhoging van de studie. Als je de kosten ineens gaat verhogen moet je natuurlijk ook gaan concureren met duurdere universiteiten. En het is natuurlijk maar de vraag of ze dat kunnen, hier in NL. Ik denk dat Pyrone hier op doelt.

Berichten: 4

Re: Universiteiten: we zijn vol

Het bericht heeft het niet alleen over de numerus fixus, maar ook over kostenverhoging van de studie. Als je de kosten ineens gaat verhogen moet je natuurlijk ook gaan concureren met duurdere universiteiten. En het is natuurlijk maar de vraag of ze dat kunnen, hier in NL. Ik denk dat Pyrone hier op doelt.
Dat is inderdaad waar ik op doel. Sorry als het nogal overduidelijk over komt.


Het zijn helaas reeel zorgen.


Ik maak me zorgen om de staat van het Nederlandse hoger onderwijs (zowel hbo als universiteit).


Het is juist iets waar we volle kracht achter moeten gaan staan en juist niet de kantjes vanaf moeten lopen. Anders zie ik het voor me dat wij op een dag het 'lage kosten land' voor China worden.

Reageer