Aantal vragen bloedsomloop (mens)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Aantal vragen bloedsomloop (mens)

Hallo allemaal!

Na een hoofdstuk biologie te hebben bestudeerd kwam ik op de volgende vragen;

- Heeft de (lever)poortader, net als de andere aderen, ook kleppen? Een ader is een ader lijkt mij, dus om die rede zou ik zeggen dat de poortader kleppen bezit. Ook omdat het bloed door de kleppen dan in één richting en langzaam van de dunne darm naar de lever wordt gestuwd. Maar toch zit het me niet helemaal lekker aangezien de poortader toch wel een bijzonder soort ader is...wellicht een andere opbouw/structuur?!

- Het opwekken van een boezemsystole ontstaat door de sinusknoop (die in rechterboezem zit). Krijgen beide boezems evenveel elektrische signalen, of krijgt één van beide meer signalen? Dit laatste vermoed ik aangezien de linkerkamer evenveel bloed krijgt als de rechterkamer, maar de linkerkamer veel krachtiger moet pompen ( aangezien het bloed via de aorta naar de organen moet worden gepompt). Als dit toch niet waar blijkt te zijn: Hoe "weet" de linkerkamer anders dat deze krachtiger moet samentrekken dan de rechterkamer om het bloed rond te pompen?

Wie-o-wie kan mij helpen? ;)

Alvast bedankt!

Groetjes Pectus
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Aantal vragen bloedsomloop (mens)

- Heeft de (lever)poortader, net als de andere aderen, ook kleppen?
Bij sommigen wel, bij de meesten niet:
Krijgen beide boezems evenveel elektrische signalen, of krijgt één van beide meer signalen?
Beiden krijgen evenveel signalen. Het hangt ook niet van het elektrische signaal af, maar van volume, preload en afterload. Meer volume leidt via het Frank-Sterling mechanisme tot een grotere ejectiefractie door toegenomen contractiliteit van de hartspier. Stijgt het bloedvolume dat een ventrikel in stroomt, dan neemt de preload toe. Stijgt de bloeddruk dan neemt de afterload toe.
Hoe "weet" de linkerkamer anders dat deze krachtiger moet samentrekken dan de rechterkamer om het bloed rond te pompen?
Dat weet hij niet. Tijdens de diastole vult de linker ventrikel zich met zuurstofrijk bloed uit de longen via het linker atrium. De vulling gaat door totdat de mitralisklep door de drukgradient dicht valt. Dan begint de systole waarbij de linker ventrikel samentrekt. Het bloed kan door de mitralisklep (éénrichtingsverkeer) niet terug naar het linker atrium, dus moet het door de aortaklep richting aorta. Deze kracht moet natuurlijk overwonnen worden, vandaar dat de linker ventrikel krachtiger samenknijpt dan de rechter (de vaatweerstand is de longen is erg weinig). Daarom heeft de linker ventrikel meer spiervezels. Hetzelfde signaal levert een krachtiger effect op. (vergelijk het met een bodybuilder die iets tilt en een mager scharminkel, de bodybuilder hoeft niet meer signalen te sturen naar zijn spieren dan het magere scharminkel, het signaal komt alleen bij meer spiervezels aan waardoor hij geen moeite heeft iets te tillen).

Hoop dat het een beetje duidelijker is geworden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Aantal vragen bloedsomloop (mens)

Bedankt voor je respons anusthesist!

Alleen ben ik vergeten er bij te zetten dat ik in 5vwo zit, dus veel termen vliegen me nu om de oren, haha! Maaaar, nog even wachten met een eventuele "vertaling" in normaal Nederlands s.v.p...ik ga het eerst zelf proberen te "vertalen"...kom ik gelijk weer veel nieuwe dingen tegen --> is leuker dan het voorgeschoteld krijgen! :P

In ieder geval bedankt voor de link en informatie, en als ik er toch niet uit kom van de week plaats ik gewoon weer een berichtje hier! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Aantal vragen bloedsomloop (mens)

Als ik het allemaal goed begrijp is de afterload de druk die ontstaat op de kamerwand tijdens de kamersystole? En de preload de druk op de boezems tijdens de boezemsystole?

Dus als iemand heel intensief bezig is neemt de preload toe, en daarmee ook het slagvolume en contrabiliteit? Of ligt de contrabiliteit vast, door bijvoorbeeld een bepaalde aandoening. Want als de longader of aorta vernauwd is lijkt het me dat de afterload toeneemt ( immers de kamers moeten veel krachtiger samentrekken om toch een redelijk slagvolume te hebben), en dan neemt de contrabiliteit toch af aangezien de capaciteit van het hart achteruit is gegaan?!

Dus doordat het rechterventrikel minder weerstand heeft ( vanwege de kleine vaatweerstand in de longen), heeft deze naar verhouding minder spiervezels dan het linkerventrikel?! Oké, dan is je antwoord op die vraag geheel duidelijk! ;)

Heb je bron even gelezen, en het komt er dus op neer dat een foetus nog wel deze poortaderkleppen heeft, maar dat deze na de geboorte verschrompelen...waarschijnlijk net zoals bij de ductus arteriosus.

Maar hoe voegen deze poortader-kleppen dan iets toe aan de foetale periode en waarom hebben we ze nu niet meer nodig? En hebben mensen waarbij deze kleppen niet zijn verschrompeld voordelen en/of nadelen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Aantal vragen bloedsomloop (mens)

Dus als iemand heel intensief bezig is neemt de preload toe, en daarmee ook het slagvolume en contrabiliteit? Of ligt de contrabiliteit vast, door bijvoorbeeld een bepaalde aandoening. Want als de longader of aorta vernauwd is lijkt het me dat de afterload toeneemt ( immers de kamers moeten veel krachtiger samentrekken om toch een redelijk slagvolume te hebben), en dan neemt de contrabiliteit toch af aangezien de capaciteit van het hart achteruit is gegaan?!
Helemaal juist. De contractiliteit neemt niet zozeer af, als wel dat de afterload toeneemt. Vaakt neemt deze juist toe.

Mensen met een chronische te hoge bloeddruk kunnen bijvoorbeeld een cardiomyopathie ontwikkelen. Door de continue te grote afterload, neemt de spier in omvang toe.
Dus doordat het rechterventrikel minder weerstand heeft ( vanwege de kleine vaatweerstand in de longen), heeft deze naar verhouding minder spiervezels dan het linkerventrikel?! Oké, dan is je antwoord op die vraag geheel duidelijk! ;)
Juist.
Maar hoe voegen deze poortader-kleppen dan iets toe aan de foetale periode en waarom hebben we ze nu niet meer nodig? En hebben mensen waarbij deze kleppen niet zijn verschrompeld voordelen en/of nadelen?
Daar kunnen we denk ik alleen over speculeren. De vena umbilicalis van placenta richting het hart bij de foetus met zuurstofrijk bloed, staat in open verbinding met de poortader die zuurstofarmbloed bevat. Om er zeker van te zijn dat al dit zuurstofrijke bloed naar het hart gaat en niet retrograad naar de darmen via de poortader, kun je je voorstellen dat kleppen noodzakelijk zijn. Maar dit is slechts mijn speculatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Aantal vragen bloedsomloop (mens)

Daar kunnen we denk ik alleen over speculeren. De vena umbilicalis van placenta richting het hart bij de foetus met zuurstofrijk bloed, staat in open verbinding met de poortader die zuurstofarmbloed bevat. Om er zeker van te zijn dat al dit zuurstofrijke bloed naar het hart gaat en niet retrograad naar de darmen via de poortader, kun je je voorstellen dat kleppen noodzakelijk zijn. Maar dit is slechts mijn speculatie.


Oké, bedankt voor het delen van je speculatie, het lijkt mij in ieder geval een logische redenatie! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer