Momentenevenwicht brug

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Momentenevenwicht brug

Hallo, ik heb voor mijn profielwerkstuk een voetgangers/fietsersbrug ontworpen en ik wil hem nu gaan uitrekenen, ik kom er echter niet helemaal uit:

Afbeelding

Bij momentenevenwicht is M1=M2 = F1 * d1 = F2 * d2.

M1 is linksom en M2 rechtsom.

M1 wordt veroorzaakt door de trekkrachten in de tuien van de brug aan de linkerkant. Het eigen gewicht en de belasting van het wegdek wordt dus door de trekkracht opgevangen. Ik heb 4 tuien dus ik neem elke keer de afstand tot het draaipunt en vermenigvuldig deze met de verticale omhoog gerichte kracht. Dan tel ik deze momenten bij elkaar op en heb ik M1. Klopt dit?

En dan M2: Deze wordt veroorzaakt door de trekkracht in de tui, die bevestigd is aan een contragewicht (met rood aangegeven. De verticale component van de trekkracht is gelijk aan de zwaartekracht, veroorzaakt door de gehele pyloon (?) en het zwaartepunt is het aangrijpingspunt van deze kracht? Als dichtheid van het beton heb ik genomen: 2400 kg/m^3. Echter heb ik de dichtheid van het contragewicht onbekend verondersteld, deze moet namelijk groter zijn dan 2400 anders in het linksdraaiend moment groter dan het rechtsdraaiend moment. Het zwaartepunt is dus ook onbekend.

Ik heb de pyloon opgedeeld in kleine stukken van welke ik het zwaartepunt heb berekend en ik heb een referentielijn vanuit het draaipunt omhooggetrokken tot welke ik de afstand van elk zwaartepunt heb gemeten. Met de volgende formule kan ik dan met de x-coordinaat t.o.v. de referentielijn het zwaartepunt in de pyloon berekenen: Afbeelding

Echter moet ik deze formule de onbekende dichtheid in het contragewicht meenemen. Uiteindelijk kwam ik op iets uit dat niet klopte. Zou iemand mij een beetje op weg willen helpen?

Bij voorbaat dank!

Reageer