Verticale worp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Verticale worp

Hallo beste mensen,

Ik zit op 4HAVO en ik heb een natuurkunde PO(Praktische Opdracht). Dit PO gaat over verticale en horizontale worp. Hierbij moesten wij een soort veer toestel gebruiken die de kogel wegstootte. Ik zit nu vast met de verticale worp.

de gegevens die we hebben zijn:

de kracht van het veertje = 60N

gemiddelde hoogte van de bal(dit is de praktijkgedeelte, dit hebben wij dus gemeten) = 49cm

de kogel weegt 42g

hieruit moeten we de snelheid berekenen waarmee de kogel het veer toestel verlaat. Hoe doe ik dat? Ik heb er een week over zitten prutsen maar kan maar niet met een oplossing komen. Als dit al een keer is gevraagd en ik heb dat topic gemist excuses daarvoor, zou handig zijn als ik naar dat topic verwezen kon worden.

alvast bedankt

met vriendelijke groeten,

Kurry

Berichten: 316

Re: Verticale worp

"De kracht van het veertje" is een beetje onduidelijk. Het maakt in dat geval namelijk uit hoelang de kracht erop werkt enz. Het is makkelijker om in energie te denken. Je hebt de potentiele energie ('veerenergie') van de veer:
\(E_{\mathrm{veer}} = \frac{1}{2}kx^2\)
. Deze energie wordt omgezet in andere potentiele energie ('zwaarte-energie') (
\(E_Z = mgh\)
) en kinetische energie (
\(E_K = \frac{1}{2}mv^2\)
).

Misschien kun je hier wat mee. ;) Als het niet lukt, dan probeer ik meer uitleg te geven.

Berichten: 316

Re: Verticale worp

Misschien nog even wat meer info.

Er geldt altijd behoud van energie. Er kan geen energie verdwijnen of bijkomen. Het enige wat er gebeurd is dat er energie wordt omgezet in andere energie. De potentiele veerenergie wordt eerst omgezet in kinetische energie en deze wordt vervolgens weer omgezet in potentiele zwaarte-energie. In werkelijkheid wordt er ook nog wat omgezet in warmte door de wrijving, maar ik die verwaarloos ik even.

Veerenergie wordt omgezet in kinetische energie. Er geldt dus:
\(\frac{1}{2}kx^2 = \frac{1}{2}mv^2\)
Die 1/2 kunnen we aan beide kanten wegstrepen:
\(kx^2 = mv^2\)
De formule omschrijven naar de vorm v=... geeft:
\(v = \sqrt{\frac{kx^2}{m}}\)
In deze formule is k de veerconstante van je veer in N/m, x de indrukking van de veer in m en m de massa van het balletje in kg. Je snelheid v is dan in m/s. Dit is de snelheid op het moment dat je balletje de veer verlaat en daarmee meteen de maximale snelheid.

Dezelfde hoeveelheid energie wordt weer omgezet in potentiele zwaarte-energie:
\(\frac{1}{2}kx^2 = mgh\)
Omschrijving naar h=... geeft:
\(h = \frac{kx^2}{2mg}\)
Hier is g de gravitatieversnelling in m/s2 en h de hoogte in m. Voor dit soort berekeningen wordt g=9.81 gebruikt.

Dit moet iets geven in de richting van je gemeten 49cm = 0.49m. Waarschijnlijk vind je een wat grotere waarde, want we verwaarlozen de luchtwrijving. Bovendien gaat er in de veer ook wat verloren in de vorm van warmte, maar deze hoeveelheid is gering volgens mij. Een energie-omzetting heeft namelijk nooit een rendement van 100%. Als je de wrijving wel in je berekening wilt meenemen, kan ik je wel wat meer info geven daarover. ;)

Berichten: 2

Re: Verticale worp

Hoj puntje,

Dankuwel, dit verklaart alles. ;) Ik zal meteen met deze formules aan de slag gaan nogmaals bedankt. ;)

Berichten: 316

Re: Verticale worp

Dan moet trouwens wel de veerconstante van je veer weten. Als je die niet weet moet je hem meten. Dit kan met van wet van Hooke:
\(k = \frac{F}{u}\)
met k de veerconstante in N/m, F de kracht in N en u de uitrekking in m. Dus je kunt een bekende massa aan de veer hangen (dan weet je F) en vervolgens kun je de uitrekking bepalen (dan weet je u) en dan kun je dus k berekenen. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Verticale worp

De beweging van de kogel is een eenparig vertraagde beweging met zekere beginsnelheid v(0) en eindsnelheid v(t)=0

De formules voor deze eenparig vertraagde beweging zijn:
\(v_{t}=v_{0}-gt\)
\(h=t\cdot v_{0}-\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2\)
\(0=v_{0}-gt\)
\(v_{0}=gt\)
\(h=t\cdot v_{0}-\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2=t\cdot g \cdot t-\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2=\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2\)
\(h=\frac{1}{2} \cdot g\cdot t^2\)
met
\(t=\frac{v_{0}}{g}\)
\(h=\frac{{v_{0}}^2}{2g}\)
\(v_{0}=\sqrt{2gh}\)

Reageer