Binominale kansrekening (met n wet of niet?)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Binominale kansrekening (met n wet of niet?)

Hallo,

stel ik heb een kansspel, kans op succes is 0,3. En je kan per keer 250 euro winnen. Je doet het 10 keer. Wat is je gemiddelde winst en de variantie van je winst?

Nou ik dacht zo:

gemiddelde = 0,3 * 10 * 250 (dit is volgens mij goed).

variantie = 0,3 * 10 * 250 * 0,7 (waarom eigenlijk niet wortel 10 met de n wet, maar * 10)

Groetjes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Binominale kansrekening (met n wet of niet?)

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Binominale kansrekening (met n wet of niet?)

simple_user schreef:Hallo,

stel ik heb een kansspel, kans op succes is 0,3. En je kan per keer 250 euro winnen. Je doet het 10 keer. Wat is je gemiddelde winst en de variantie van je winst?

Nou ik dacht zo:

gemiddelde = 0,3 * 10 * 250 (dit is volgens mij goed).

variantie = 0,3 * 10 * 250 * 0,7 (waarom eigenlijk niet wortel 10 met de n wet, maar * 10)

Groetjes!
Hier wordt de variantie gevraagd. Waarmee ben jij in de war?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Binominale kansrekening (met n wet of niet?)

variantie = 0,3 * 10 * 250 * 0,7 (waarom eigenlijk niet wortel 10 met de n wet, maar * 10)
Deze situatie is niet helemaal binomiaal, dan zou het gaan om n keer achtereenvolgens een 0 of 1. Nu gaat het om n keer achtereenvolgens 0 of 250, en de variantie verhoudt zich kwadratisch tot de grootte van de uitkomsten.

Bepaal anders eerst even de variantie van één keer in plaats van 10. Als de relatie tussen dit kansspel en een echte binomiale verdeling niet helemaal duidelijk is, denk dan gewoon aan de definitie van variantie: Var(X) = E(X²) - E(X)²

En dan vervolgens de variantie van 10 keer achter elkaar.

Wat bedoel je met "de n wet"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer