Plaats bepalen van heipalen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 51

Plaats bepalen van heipalen

Hallo allemaal,

Weet iemand hoe je de plaats bepaald van de heipalen?

Volgens mij werden vroeger de palen meestal op de hoeken van de fund. geplaatst.

Stel je maakt een aanbouw van 3 mtr. diep en over de gehele breedte van een woning (zeg 5 mtr.

De constructeur geeft (vaak) aan dat de er o.a 2 palen moeten komen op ongeveer 2/3 vanuit de bestaande gevel.(de twee fund. balken van 3m)



BVD Ed

Berichten: 4.502

Re: Plaats bepalen van heipalen

Als je een lage aanbouw maakt kun je al volstaan met een brede betonstrook ( op klei 3000-4000 kg/m2);bij een sloop op een menging veel klei en wat zand een belasting omgerekend naar de aanwezige 44 cm aanlegbreedte en kwan op 5600 kg/m2.

Onder fundering-aanleg nog een 40 cm weghalen met putbreedte van aanleg + 40 cm en vullen met berg-of rivierzand; een week onder water zetten ,na droogvallen aantrillen met klein trilapparaat .

De meeste overheden zijn voor palen,maar vind ik noodzakelijk bij verdiepingbouw van woningen en dan worden de palen eerst globaal verdeeld op de totale gevelbelastingen en dat resulteert in afstanden van 3 tot 4 meter bij een doorsnede van 22/22 cm2 en lengte -afh. vaste grondslag- zuidwest Nl.- 10 tot 20 meter met draag kracht van ca.20 ton (afh.paallengte).

De conusweerstand is op 1 meter diepte op gemengde klei/zand/veen meestal 2 tot 3 kg/cm2 ofwel modern 0.2 tot 0.3 Mpa en op 15 mtr. diepte in Zeeland 10-12 Mpa.

Heien vraagt veel manouvreeruimte,kan problemen bij buren opleveren en kost veel centjes.Je kunt bij eigen ondeskundigheid beter een technicus met grondboor op enkele plaatsen van je bouwplan laten peilen tot 2 meter diepte om de condtie van de grond op te nemen;per puls hooguit 1/2 tot 3/4 uur werk.

Berichten: 51

Re: Plaats bepalen van heipalen

Bedankt voor je antwoordt maar mijn vraag gaat specifiek over de plaats van de palen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Plaats bepalen van heipalen

Aangezien ik zelf niet echt deskundig ben op dit gebied heb ik even op Oktagon gewacht.

Ik denk dat je moet beginnen met te bepalen hoe de gewichtsverdeling op de fundering zal worden. Het idee om palen op 2/3 uit de gevel onder de zijbalken te zetten spreekt mij wel aan. De aanbouw zal dan de neiging hebben om iets naar de bestaande bouw te gaan leunen, zodat hij niet kan losscheuren.

Maar de lange balk van 5m is dan helemaal niet ondersteund, en daarvan moet je nagaan of dat acceptabel is i.v.m. de gewichtsbelasting. Als er een schuifpui op komt zal het waarschijnlijk wel gaan, maar als er metselwerk op komt lijkt het me nogal lang. Je hebt dan van paal tot paal 7 m niet-ondersteunde balklengte.

Misschien is het handig als je een tekening laat zien waaruit blijkt hoe het bouwwerk gaat worden, en waar je zelf de palen had gedacht.

Berichten: 4.502

Re: Plaats bepalen van heipalen

De zijgevelbalk is 5 meter,als je toch aan het heien bent,zet er dan nog een derde paal in het midden van die balk en koppel de twee korte balken aan de bestaande fundering balk met 8 cm ingeboord wapeningsstaal op 4 of 5 plaatsen (boorgaten ca.15 mm diam.).

TS.

Ik vind dat je met deze gratis adviezen wel de morele verplichting hebt om donateur te worden van WSF ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Plaats bepalen van heipalen

...en koppel de twee korte balken aan de bestaande fundering balk met 8 cm ingeboord wapeningsstaal op 4 of 5 plaatsen (boorgaten ca.15 mm diam.).
Dat zou ik nou juist niet doen. Een aanbouw zal altijd een stukje gaan zetten t.o.v. het oorspronkelijke gebouw, en door deze koppeling probeer je dat te verhinderen. De aanbouw zal dan aan de bovenkant wegscharnieren van het hoofdgebouw.

Berichten: 51

Re: Plaats bepalen van heipalen

Bij het bestuderen van constructie berekeningen van aanbouwen viel mij op dat de constructeur de palen op +/- 2/3 van de korte balk had gesitueerd. Dit is geen zelfbouwproject of iets dergelijks maar gewoon een interesse vraag.

Natuurlijk staat er dan ook een paal onder de lange fund. balk. maar mijn vraag was meer gericht op de 2/3 vandaar.

Zat zelf ook al te denken als Klazon!

Ook bepaald de plaats van de palen het verloop van de momentenlijn(en) van de Fund.Balk en dus de wap.

Hoe zou een constructeur de plek van de palen bepalen?

Berichten: 4.502

Re: Plaats bepalen van heipalen

Bij heien verwacht ik weinig zetting;bovendien geeft een verankering aan de bestaande bouw een goed tegenwicht en heb ik daar uit ervaring-hetzij bij heien,dan wel bij staalfundaties,nooit geen problemen mee gehad;hooguit bij geen verankering van bovengrondse muuraansluitingen -muurankers in voegen- door krimpwerking.

Maar dat alles is een constructiekeus en dit is de mijne met als herhaling om het staalfunderingsvoorstel nog eens onder de loupe te nemen;is wel een paar duizend euris goedkoper.

Berichten: 51

Re: Plaats bepalen van heipalen

Een palenplan komt toch niet uit de lucht vallen?

De constructeur berekent alle belastingen (gevels, dak en vloer)

Dan komt hij bij de fundering. Het aantal palen valt te berekenen maar waar zet je dan de palen?.

Of wat is de gunstigste plek van de palen. (i.v.m. momenten, dwarskrachen, o.i.d.)

Is dit een aanname gebaseerd op ervaring? Dit onderwerp is bij mijn opleiding nooit aangesneden vandaar.

Het wel of niet toepassen van palen is niet van belang op mijn vraag.

Berichten: 4.502

Re: Plaats bepalen van heipalen

Het gehele object berekenen en voorlopig bepalen hoeveel palen je nodig hebt met een schetsmatige balkopleg-indeling en zult ontdekken,dat via de schetsmatige paalverdeling naar de balken toe ingedeeld er wat moet worden geschoven met de palen en mogelijk er wat meer nodig zijn of statica-kunstjes uithalen met het opleggen van een dwarsbalk tussen of op de einden van een balk.

Je kunt vervolgens per balk de belasting uitrekenen en dit meestal wel verdelen als gelijkm.belasting over die balk.Aan de hand daarvan kun je het aantal palen vaststellen om te proberen om een zo gelijkm.lastverdeling te krijgen;lukt meestal niet exact.

Aan de hand van je verdeling kun je een balkprofiel met staal berekenen;het kan zijn dat je nog wat reseve aan het einde van een balk hebt en kunt daar een dwarsliggende balk opleggen.

Reageer