Formule breking van licht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 246

Formule breking van licht

Hallo,

Ik heb ergens over deze formule van breking gelezen: V1/sina1=V2/sina2. Hier is V de snelheid van licht in de verschillende materialen en a is de hoek met het normaal.

Vervolgens zeggen ze dat de indexcijfer gelijk is aan : n=c/v waarin c de lichtsnelheid in vacuum is en v de snelheid van licht in een ander medium.

Dan kun je V1 schrijven als C/n1 en V2 als C/n2 en door dit te substitueren in de eerste formule en het te vereenvoudigen komen ze tot : n1.sina1=n2.sina2

Maar is het dan niet zo dat deze formule alleen geldt voor de overgang van vacuum naar een ander materiaal en natuurlijk andersom? Als je dan een situatie hebt waarin licht van glas naar water gaat bijvoorbeeld kun je deze formule nog gebruiken? Hopelijk kan iemand mij dit een beetje verduidelijken.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Formule breking van licht

Die formule geldt ook voor de overgang tussen twee diëlektrica.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 246

Re: Formule breking van licht

hmm maar geldt het ook van bijvoorbeeld glas naar water of glas naar een ander soort lichtdoorlatend materiaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Formule breking van licht

Glas en water zijn beide diëlectrica, dus ja.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 246

Re: Formule breking van licht

als ik het goed begrepen heb dan moet je in deze formule alleen indexcijfers gebruiken van vacuum naar ander medium. Maar soms komt het voor dat ze zeggen dat bijv. n van glas naar een ander medium 1.7 is dan kun je toch niet meer deze formule gebruiken, want bij de afleiding van deze formule gebruikten ze: n=c/v waarin c de lichtsnelheid in vacuum is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Formule breking van licht

Als je enkel de verhouding van brekingsindices ter beschikking hebt, deel je de vergelijking door n2 (of n1), en dan staat er in het ene lid nu ook de verhouding van brekingsindices. Dus je kan nog steeds dezelfde formule gebruiken.

Als je de brekingsindices van beide materialen afzonderlijk kent, kan je die natuurlijk rechtstreeks als n1 en n2 invullen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 246

Re: Formule breking van licht

hmm maar de brekingsindex is nu toch bepaald met de formule V1/V2=n en niet meer met c/v=n en dit kun je toch niet meer substitueren in de oorspronkelijke formule. Als dat wel kan kunt u dan aub. voordoen.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Formule breking van licht

\(n=\frac{v_1}{v_2}=\frac{\frac{c}{v_2}}{\frac{c}{v_1}}=\frac{n_2}{n_1}\)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 246

Re: Formule breking van licht

dank u wel maar ik snap niet waarom je V1 schrijft als c/v2 want V1 is toch de snelheid van licht in medium 1 en c/V2 is de indexcijfer van vacuum naar medium 2 dat zijn toch twee verschillende dingen? of begrijp ik het helemaal verkeerd.

als dit allemaal klopt hoe moet je dan van V1/sina1=V2/sina2 naar n1.sina1=n2.sina2 komen als er geldt V1/V2=n en dus niet meer zoals eerder : c/v=n ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Formule breking van licht

De wet van Snellius
\(\frac{\sin\alpha_{1}}{\sin \alpha_{2}}=\frac{v_{1}}{v_{2}}=\frac{\frac{c}{n_{1}}}{\frac{c}{n_{2}}}=\frac{c}{n_{1}} \cdot \frac{n_{2}}{c}=\frac{n_{2}}{n_{1}}=n_{1,2}\)
\(n_{1}\)
wordt de absolute brekingsindex van stof 1 genoemd (t.o.v. vacuum)
\(n_{2}\)
wordt de absolute brekingsindex van stof 2 genoemd.
\(n_{1,2}\)
is de relatieve brekingsindex van stof 1 naar stof 2.

Berichten: 246

Re: Formule breking van licht

ok maar mijn vraag blijft nog steeds waarom je V1 kunt schrijven als c/n1 ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Formule breking van licht

Per definitie geldt dat
\(n_{1}=\frac{c}{v_{1}}\)
Als je een lichtstraal laat gaan van vacuum naar een zekere stof1 , dan zal in vacuum de lichtsnelheid gelijk zijn aan c ,en in stof 1 zal de lichtsnelheid kleiner zijn , dus v(1) . Het quotient c/ v(1) stelt dan per definitie de absolute brekingsindex voor van stof1

Berichten: 246

Re: Formule breking van licht

ahh juist ja . Als je het zo bekijkt dan snap ik t. Het was alleen lastig om het vanuit de formule :V1/sina1=V2/sina2 af te leiden. Dank u wel. ;)

Reageer