Wel eens een foutje ontdekt in medische series als house, er of grey's anatomy ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Wel eens een foutje ontdekt in medische series als house, er of grey's anatomy ?

Als er een aflevering van House op de t.v. is krijg je mij het huis erg moeilijk uit, leuk dat sarcasme in combinatie met al die aandoeningen en behandelingen.

Maar wat ik me wel eens afvraag of alle medische diagnoses en therapieën nu daadwerkelijk kloppen met wat er in real-life zou worden gedaan. Hier en daar is het allemaal weer typisch Amerikaans, maar in principe zou je toch wel kunnen verwachten dat een scriptschrijver met realistische onderwerpen en behandelingen aankomt.

Na heel wat afleveringen te hebben gezien weet je inmiddels als kijker dat ze bij House gek zijn op de ziektes als lupus en meningitis en wat de behandeling hier van zou kunnen zijn... maar ben eigenlijk wel benieuwd of de (toekomstige)artsen en andere medische kenners op dit forum wel eens een fout(je) hebben ontdekt in een diagnose met behandeling in populaire medische tv-series?! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wel eens een foutje ontdekt in medische series als house, er of grey's anatomy ?

Wel eens? House zit bomvol fouten, in elke aflevering komen er een stuk of 5 dingen voorbij die nergens op slaan. Ik vraag me dus af hoeveel medische kenners zij in het team hebben zitten. Als ik de zoveelste lumbaal punctie zie op thoracaal niveau begin ik te huiveren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wel eens een foutje ontdekt in medische series als house, er of grey's anatomy ?

Ik ben ook een fan ;) ik ben momenteel de serie van House aan het afkijken en zit in seizoen 5.

Ik hou ervan om na iedere aflevering dit eens te bekijken: http://www.politedissent.com/house_pd.html

Het is een Amerikaanse dokter die alle afleveringen vanuit medisch perspectief bekijkt en reviewed.

Kort samengevat zijn House en de rest eigenlijk vrij slechte dokters als het om het vinden van een diagnose gaat, maar hebben ze allemaal vaardigheden die veel uitgebreider zijn dan van een 'echte' dokter.

Ook maken ze bijna iedere aflevering 1 of meer ernstige medische fouten. Ook zijn er enkele afleveringen over ziektes die in het echt helemaal niet bestaan...

Maar het soapgedeelte is wel fantastisch natuurlijk...

Edit: @Anusthesist: er zijn al 2 afleveringen geweest zonder grote fouten: episode 7&8 van het 6e seizoen ;)
For the second week in a row, There were no major errors that jumped out at me in tonight’s episode. The team did their usual combination overlooking certain findings and overtesting/undertesting (diagnosing renal failure without checking renal labs, for instance). Once again, that’s not to say I have no complaints…
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Wel eens een foutje ontdekt in medische series als house, er of grey's anatomy ?

Ik hou ervan om na iedere aflevering dit eens te bekijken: Maar het soapgedeelte is wel fantastisch natuurlijk...


Om eerlijk te zijn ben ik niet zo weg van de acteertalenten en interne drama's die er afspelen tussen de crew...vind de patiënten en aandoeningen interessanter! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer