Werd de onafhankelijkheid van wetenschap in de middeleeuwen aangetast door de kerk?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 30

Werd de onafhankelijkheid van wetenschap in de middeleeuwen aangetast door de kerk?

Hallo,

ik moet een essay schrijven over de onafhankelijkheid van wetenschappelijkonderzoek en hoe deze door (contract)onderzoek in gevaar kan komen.

Omdat ik hou van creatieve essays en graag een tikkeltje van het onderwerp afwijk wil ik misschien een essay schrijven over hoe de kerk vroeger invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de wetenschap en de resultaten van haar onderzoek.

Ik kan hier alleen amper iets over vinden, weet iemand bronnen waar ik mee aan de slag kan? Of heeft iemand wat input?

Ik kan me herinneren dat er in de Verlichting namelijk nogal wat onrust was tussen de kerk en de wetenschap, maar mijn geschiedenislessen zijn even geleden en ik moet het natuurlijk wel toepassen op de vraagstelling zoals in de topic titel!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Werd de onafhankelijkheid van wetenschap in de middeleeuwen aangetast door de kerk?

Wie tijdens de inquisitie afweek van de bijbelse opvattingen, kon op de brandstapel terechtkomen.

Enige opvattingen:

- de aarde is plat

- de de zon draait om de aarde, want de aarde was het middelpunt van de wereld.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Werd de onafhankelijkheid van wetenschap in de middeleeuwen aangetast door de kerk?

- de aarde is plat
En ik meen me te herinneren dat dit een moderne misvatting is.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Werd de onafhankelijkheid van wetenschap in de middeleeuwen aangetast door de kerk?

... een moderne ...
Voor mij is die klassiek. Daarom is een toelichting gewenst. Zie hier.

Er was overigens één Nederlander die vurig de platheid van de aarde verdedigde.

Dat was Klaas Dijkstra. Zijn boek heet "Pleidooi voor de platte aarde", Boersma, Enschedé, 1963

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Werd de onafhankelijkheid van wetenschap in de middeleeuwen aangetast door de kerk?

Ik weet dat Galileo verbannen werd door de RK Kerk na zijn uitspraken dat de zon het middelpunt van het zonnestelsel zou zijn, en dat Descartes hier over hoorde en daarna zijn eigen boek uitstelde met publiceren en eerst uitvoerig de "wetenschappelijke methode" heeft gepropageerd alvorens hij bepaalde uitspraken kon doen. Misschien dat je hier inspiratie uit kan putten. Dit speelt zich echter wel af na de middeleeuwen, bronnen voor tijdens de middeleeuwen kan ik je helaas niet mee helpen.

Berichten: 30

Re: Werd de onafhankelijkheid van wetenschap in de middeleeuwen aangetast door de kerk?

Ik weet dat Galileo verbannen werd door de RK Kerk na zijn uitspraken dat de zon het middelpunt van het zonnestelsel zou zijn, en dat Descartes hier over hoorde en daarna zijn eigen boek uitstelde met publiceren en eerst uitvoerig de "wetenschappelijke methode" heeft gepropageerd alvorens hij bepaalde uitspraken kon doen. Misschien dat je hier inspiratie uit kan putten. Dit speelt zich echter wel af na de middeleeuwen, bronnen voor tijdens de middeleeuwen kan ik je helaas niet mee helpen.
Wow bedankt! Dit voorbeeld is wel geschikt om een verhaal om heen te bouwen! Ik google even wat rond en denk dat ik hier zeker wel wat mee kan!

Bedankt!

Reageer