Lactase breekt saccharose?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Lactase breekt saccharose?

hallo,

ik ben nieuw hier en dit is dus mijn eerste topic, meteen al een redelijk rottige vraag ;)

voor een "onderzoekscompetentie" op school kregen we in groepjes een onderwerp toegewezen, en wij hadden "de lactosevertering (in melk)". Dit is een redelijk simpel onderwerp, maar bij onze proefjes kwamen we wel in de problemen.

Onze leerkracht had lactasepillen aangekocht om de vertering te simuleren. Nu hadden wij er niet beter op gevonden dan de invloed van pH en temperatuur te bepalen, en de optimale omstandigheden te zoeken. bij de invloed van de pH waren er geen problemen, en bij lagere temperatuur (0°C) ook niet. Maar we kregen het enzym maar niet kapot bij hogere temperaturen. Het was zelfs zo erg dat we (in aparte proefbuizen) een hoeveelheid melk en een hoeveelheid opgeloste lactase een uur hebben gekookt, waarna het enzym nog steeds optimaal werkte.

Het grootste probleem was echter dat we ook de soorten melk getest hebben: bij volle en halfvolle melk natuurlijk hetzelfde effect, maar bij sojamelk (met garantie dat er geen lactose inzat) hadden we weer een probleem: op voorhand met clinistix getest op aanwezigheid van glucose, dat niet aanwezig bleek te zijn. Maar na toevoeging van lactase testten we weer en bleek er enorm veel glucose in te zitten. Het enige suiker dat in de sojamelk zat (volgens de verpakking) was saccharose, waarna we een pot pure saccharose uit de kast haalden om een tweede test te doen. Bleek toch wel dat onze lactase op z'n dooie gemak saccharose kan afbreken :P .

Heeft iemand van jullie misschien een verklaring voor dit verschijnsel? Op de verpakking van de lactasepillen stonden geen andere belangrijke bestanddelen (voor zover ik weet). Zelfs onze biologielerares wist het niet, alsook een ander leerkracht een een stagiair.

alle hulp is welkom :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Lactase breekt saccharose?

Maar we kregen het enzym maar niet kapot bij hogere temperaturen. Het was zelfs zo erg dat we (in aparte proefbuizen) een hoeveelheid melk en een hoeveelheid opgeloste lactase een uur hebben gekookt, waarna het enzym nog steeds optimaal werkte.
Hier weet ik ook geen raad mee.
Het grootste probleem was echter dat we ook de soorten melk getest hebben: bij volle en halfvolle melk natuurlijk hetzelfde effect, maar bij sojamelk (met garantie dat er geen lactose inzat) hadden we weer een probleem: op voorhand met clinistix getest op aanwezigheid van glucose, dat niet aanwezig bleek te zijn. Maar na toevoeging van lactase testten we weer en bleek er enorm veel glucose in te zitten. Het enige suiker dat in de sojamelk zat (volgens de verpakking) was saccharose, waarna we een pot pure saccharose uit de kast haalden om een tweede test te doen. Bleek toch wel dat onze lactase op z'n dooie gemak saccharose kan afbreken ;) .
Lactose is een disacharide bestaande uit galactose en glucose verbonden via een β 1,4-glycosidische binding. Saccharose is ook een disacharide maar bestaat uit een glucose en een fructose eenheid die ditmaal verbonden zijn via een α 1,2-glycosidische binding.

Wanneer je nu deze binding gaat verbreken via een enzym (vertering) ontstaat in beide gevallen glucose. Dit verklaar dus waarom er na toevoegen het enzym glucose kan worden gedetecteerd. Naar mijn weten kan de α 1,2-glycosidische binding van saccharose echter niet verbroken worden door lactase... hier zit je dus wel nog met een probleem. Ben je zeker dat die pillen ALLEEN lactase bevatten? Indien er nog andere enzymen aanwezig zijn kunnen die de afbraak van saccharose verklaren en waarschijnlijk ook het hoge kookpunt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lactase breekt saccharose?

Dit is de enige reactie die met lactase plaats kan vinden

Afbeelding

De Kerutab lactase pillen bevatten lactase afkomstig van Aspergillus oryzae hiervan is bekend dat de thermische stabiliteit na immobilisatie erg hoog is klik)

Als je een lactose hebt die dusdanig is gemodificeerd dan acht ik het niet onmogelijk dat deze ook andere complexe suikers zou kunnen aanpakken. Ik ben dan ook benieuwd welke pillen dit zijn en wat de fabrikant in vredesnaam met die lactase heeft uitgespookt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Lactase breekt saccharose?

ik heb pas maandag terug school en ik zal dan zo snel mogelijk alle bestanddelen die op het busje pillen staan hier posten ;)

Ik dacht dat we een close-up foto hadden van het busje, maar dat zal ik me dan wel weer ingebeeld hebben...

sorry voor dat wachten dan

Reageer