Hydrostatische druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Hydrostatische druk

Hallo iedereen,

Ik heb moeilijkheden met het verstaan hoe een manometer werkt. Veronderstel even het voorbeeld dat aan de enekant

een gasbuis aangesloten is( met de druk in de gasbuis groter dan de luchtdruk) en dat de andere kant open is. Nu zal de vloeistof aan de open kant naar boven gaan. Dit is wat ik niet snap. Wij hebben gezien in school dat de luchtdruk een druk op een vloeistof is en deze zich dus volgens de wet van Pascal in de vloeistof voortplant en overal even groot is. Dus ook aan de kant waar de gasbuis op aangesloten is. Hetzelfde geldt voor de gasbuis: ook een druk op een vloeistof dus overal gelijk.

Aangezien de druk dan overal gelijk is op hetzelfde niveau in beide benen, gaat de vloeistof niet naar boven, maar toch gebeurt het. Waar zit ik mis in m'n redenering?

hannesvdc

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hydrostatische druk

Als één van de benen eindigt in een afgesloten ruimte, kan de luchtdruk daarin groter of kleiner zijn dan de druk die 'buiten' heerst. Of je overdruk dan wel onderdruk hebt, hangt af van de situatie (die je niet hebt aangegeven).

Berichten: 6

Re: Hydrostatische druk

De situatie is dat aan het ene been een plastieken buis hangt die dan weer vasthangt aan een open gaskraan. Het andere been is door niets afgesloten. De druk in de plastieken buis is groter dan de normale luchtdruk. Het probleem is dat ik niet snap waarom de vloeistof in het 'open' been omhoog gaat en de vloeistof in het andere been naar beneden.

hannesvdc

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hydrostatische druk

De overdruk van het gas in de leiding perst de vloeistof in de U-buis iets van zich af.

De overdruk van het gas = de hydrostatische druk van de kolom vloeistof met lengte die gelijk is aan het hoogteverschil.

De druk van het gas is dan de barometerstand + die hydrostatische druk = b + ρgh.

Reageer