Dopplereffect

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Dopplereffect

Hallo

Is er een verandering in golflengte die de waarnemer waarneemt als de bron stilstaat en de waarnemer beweegt. Want in de formule die ik nu gebruik heeft de waarnemer geen effect op de golflengte wel op de frequentie. De formule is λ= (v-cos(a)vb)/fb maar doordat de bron stilstaat hou je nog alleen λ= v/fb over.

Klopt dit of is er nog invloed van de waarnemer.

Met vriendelijke groeten

Berichten: 111

Re: Dopplereffect

Als je frequentie verandert, verandert je golflengte ook.

je kunt natuurlijk ook zeggen dat de waarnemer stilstaat en de bron beweegt ;)

Berichten: 11

Re: Dopplereffect

Maar hier op deze site heb ik een bewijs dat beweert van niet klik hier. Zie 2.3 . Dus is deze site dan fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Dopplereffect

Maar hier op deze site heb ik een bewijs dat beweert van niet klik hier. Zie 2.3 . Dus is deze site dan fout?
Nee, de site heeft daar wel degelijk gelijk.

Je moet nog een onderscheid maken. De site gaat over golven met een medium (bv geluid). Daar is een bewegende waarnemer en een stilstaande bron niet hetzelfde als een bewegende bron en een stilstaande waarnemer.

Bij golven zonder medium (bv licht) kun je dat onderscheid niet maken.

Ik veronderstel hier dat het om geluid gaat, en daar hangt de dopplerverschuiving af van zowel de beweging van de waarnemer t.o.v. het medium, als de beweging van de bron t.o.v. het medium. Ze zijn allebei van belang, en hebben niet allebei hetzelfde effect! De formule die je geeft kun je enkel gebruiken bij een stilstaande waarnemer.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 11

Re: Dopplereffect

Het gaat dus over geluid (sorry had ik moeten vermelden)

Deze formule heb ik dus voor de golflengte te berekenen als de waarnemer en de bron beweegt. λ=(v-cos(α)vb)/fb

Maar als ik dus rekening moet houden met de waarnemer ook, wat is dan de juiste formule.

Deze heb ik voor de frequentie denk wel dat deze juist is fw=(v+cos(b)vw)/(v-cos(α)vb) fb

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Dopplereffect

Deze heb ik voor de frequentie denk wel dat deze juist is fw=(v+cos(b)vw)/(v-cos(α)vb) fb
Dat klopt. Ken je toevallig ook een wet die het verband geeft tussen de frequentie van een signaal en de golflengte? (hint: ook de geluidssnelheid komt er in voor...) Zie sectie 2.1 op je site.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 11

Re: Dopplereffect

Ok de site zegt λ=V/f

maar hij zegt ook als de waarnemer beweegt en de bron stilstaat dit geldt

λw= λb

λb=V⋅Tb

λw= (V +Vw )⋅T w

en als je de laatste formule dan verder uitwerkt

λw= (V +Vw )/fw en fw invult die ik in mijn vorige post vermeld heb krijg je λw=(V-cos(a)Vb)/fb



of moet ik in λ=V/f f gelijkstellen aan fw zodat λw=V/fw

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Dopplereffect

of moet ik in λ=V/f f gelijkstellen aan fw zodat λw=V/fw
Inderdaad ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 11

Re: Dopplereffect

Ok nu snap ik de formule, maar snap ik het bewijs bij 2.3 niet meer want ze stellen λw=λb aan elkaar gelijk terwijl dit verschillend is, voor de formule van de frequentie te bewijzen als de bron stil staat en de waarnemer beweegt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Dopplereffect

Ok nu snap ik de formule, maar snap ik het bewijs bij 2.3 niet meer want ze stellen λw=λb aan elkaar gelijk terwijl dit verschillend is, voor de formule van de frequentie te bewijzen als de bron stil staat en de waarnemer beweegt
Dat is omdat de golflengte zelf voor de waarnemer niet verandert (volgens hun definitie).

Maar ik snap wat je bedoelt, ze gebruiken in die cursus inderdaad verwarrende definities. Dan mag je annuleren wat ik gezegd heb, ik ben daar met die definities ook niet zo zeker van ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer