Waarom zijn manga-figuren zo westers?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Waarom zijn manga-figuren zo westers?

Een vraagje waar ik al een eindje mee rondloop, maar waar ik eigenlijk niet goed van weet waar te plaatsen...

Waarom heeft manga en anime, wat toch typisch Japans is, zo westerse personages? Die personages zien er toch niet uit als Japanners, maar hebben met hun grote ogen, verschillende haarkleuren, toch een heel erg Westers uiterlijk?

Weet iemand hoe dit komt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Waarom zijn manga-figuren zo westers?

Waarom heeft manga en anime, wat toch typisch Japans is, zo westerse personages? Die personages zien er toch niet uit als Japanners, maar hebben met hun grote ogen, verschillende haarkleuren, toch een heel erg Westers uiterlijk?
Ik denk dat sommige Japanners wat last hebben van een identiteitscrisis en via manga en anime hun ideale wereld proberen voor te stellen. Sommige profiteren hier dan van door een betere baan in de wacht slepen...al met al moet ik wel zeggen dat het er altijd erg netjes uitgewerkt uitziet. Lijkt me vreselijk moeilijk om hele stripverhalen met manga's te kunnen tekenen!

Er zijn veel Japanners die hun typische aziatische oogleden operatief laten aanpassen om grotere en wat meer westerse ogen te krijgen. Hierdoor krijgen ze eerder een baan of worden ze populairder.

http://webcache.googleusercontent.com/sear...e=www.google.nl

http://www.rosadoc.be/joomla/index.php/kwe...rspreiding.html

Daarnaast zijn er ook Japanse vrouwen die speciale crème gebruiken om een meer westerse huid te krijgen, al zijn er niet echt goede bronnen waarin wordt vermeld of deze crème ook werkt.

Op Singapore na, zijn veel Aziatische landen achtergebleven ( vooral na de oorlogen)...Japan probeert zich hier boven uit te wringen ( wat ze aardig goed doen) en goede banden met de rest van de wereld te leggen. Door manga poppetjes te tekenen proberen ze wellicht een soort ideaalbeeld voor ogen te halen...er zijn immers ook Nederlanders die graag dergelijke poppetjes tekenen met ideale vormen, kleding etc.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom zijn manga-figuren zo westers?

Waarom heeft manga en anime, wat toch typisch Japans is, zo westerse personages? Die personages zien er toch niet uit als Japanners, maar hebben met hun grote ogen, verschillende haarkleuren, toch een heel erg Westers uiterlijk?
Ik weet dat je het zo niet bedoelt, maar ik overdrijf het even: in het westen worden Japanners/Chinezen/Aziaten nogal eens neergezet als een karikatuur, met verticale streepjes voor de ogen en geel ingekleurd. Dat is ons beeld van hen, dat ga je vanzelfsprekend niet weervinden in manga en anime.

Wat de ogen betreft: dat komt omdat die gezien worden als het meest expressieve deel van het gezicht. Als je Japanse en westerse emoticons vergelijkt zie je dat de ogen ook veel meer benadrukt worden. Aangezien de ogen gebruikt worden om een groot deel van de emoties van de personages over te brengen, worden ze een stuk vergroot. In sommige manga's en anime zie je trouwens wel dat de ogen van westerse personages meer als een cirkel getekend worden, terwijl de ogen van de Aziatische personages meer amandelvormig (en dus in onze ogen "westers") zijn.

Wat het haar betreft: in veel gevallen lijkt het haar van personages in anime niet zozeer westers, maar nogal buitenaards, als je het mij vraagt. Roos, blauw, paars, of groen haar dat ver boven en aan de zijkanten van het hoofd uitsteekt etc. Waar dat vandaan komt weet ik niet...
Ik denk dat sommige Japanners wat last hebben van een identiteitscrisis en via manga en anime hun ideale wereld proberen voor te stellen.
Een "identiteitscrisis", da's een groot woord. Volgens mij moet je het zo ver niet gaan zoeken. Voor de rest beschrijf je hier gewoon een vorm van escapisme, en dat is niet typisch Japans.
Op Singapore na, zijn veel Aziatische landen achtergebleven ( vooral na de oorlogen)...Japan probeert zich hier boven uit te wringen ( wat ze aardig goed doen) en goede banden met de rest van de wereld te leggen. Door manga poppetjes te tekenen proberen ze wellicht een soort ideaalbeeld voor ogen te halen...er zijn immers ook Nederlanders die graag dergelijke poppetjes tekenen met ideale vormen, kleding etc.
Ik twijfel eraan of daar het ontstaan van de stijlkenmerken in gezocht moet worden. Tot het midden van de jaren '90 waren anime-fans in het westen een heel kleine niche. Er was omzeggens geen marketting van anime/manga vóór die periode. Het lijkt me dan ook weinig waarschijnlijk dat de tekeningen direct op een westerse afzetmarkt afgestemd zouden zijn.

Een uitleg die ik wel al gehoord heb i.v.m. bepaalde vreemde trekjes van manga/anime, is dat die het gevolg zijn van een aantal elementen uit de westerse (voornamelijk Amerikaanse) pop-cultuur die in de Japan in zwang zijn geraakt. De weirdness-factor die wij ervaren zou dan het gevolg zijn van het feit dat die elementen zijn overgenomen zonder de context die dergelijke elementen bij ons meekregen, en geplaatst zijn in een context waar wij veel minder bekend mee zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Waarom zijn manga-figuren zo westers?

ypsilon schreef: Ik weet dat je het zo niet bedoelt, maar ik overdrijf het even: in het westen worden Japanners/Chinezen/Aziaten nogal eens neergezet als een karikatuur, met verticale streepjes voor de ogen en geel ingekleurd. Dat is ons beeld van hen, dat ga je vanzelfsprekend niet weervinden in manga en anime.

Wat de ogen betreft: dat komt omdat die gezien worden als het meest expressieve deel van het gezicht. Als je Japanse en westerse emoticons vergelijkt zie je dat de ogen ook veel meer benadrukt worden. Aangezien de ogen gebruikt worden om een groot deel van de emoties van de personages over te brengen, worden ze een stuk vergroot. In sommige manga's en anime zie je trouwens wel dat de ogen van westerse personages meer als een cirkel getekend worden, terwijl de ogen van de Aziatische personages meer amandelvormig (en dus in onze ogen "westers") zijn.
 
Opmerkelijk: zelfs in Japan vinden ze dat Westerlingen méér lijken op manga personages!
 
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Waarom zijn manga-figuren zo westers?

Een blank schoonheidsideaal is niet specifiek japans, je ziet het in heel het verre oosten. 
 
In landen als thailand, maleisie of indonesie zie je heel veel 'whitening' producten (zeep, huidcremes etc), het is er net zo gewoon als 'whitening' tandpasta hier. Of het daadwerkelijk werkt weet ik overigens niet (geldt voor zowel de tandpasta als de zeep en creme). 
 
Combineer dat met overmatig grote ogen (iig vergeleken met de lokale bevolking) en je komt al vrij snel aan een westers ogend karakter. Anderzijds, blauw of groen haar is iets dat je in het westen van nature niet ziet, en ook geverfd vrij zeldzaam is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Waarom zijn manga-figuren zo westers?

Mij is verteld dat die te grote ogen worden gemaakt om de figuur wat meer expressie te bieden.
Want de rest er van is nogal plat.
 
Kan ook traditie zijn om bepaalde zaken te groot af te beelden, daar ga ik maar niet verder op in.
 
Dat Westerse lijkt me een soort ideaal beeld want vroeger lieten Japanse vrouwen hun ogen nog al eens ''rechtzetten''.
Of ze dat nog doen weet ik niet.
(ook staan de ogen niet scheef, maar er groeit wat vet over heen)
 
PS.
Er is nog een vorm: Hentai maar dat woord gebruiken de japanners niet zelf.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer