Negatieve en positieve data in spss

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 237

Negatieve en positieve data in spss

Hey

Ik heb een vraagje over statistiek: We willen 2 groepen van patiënten vergelijken door één groep wel een behandeling te geven en één groep zonder behandeling te laten en vervolgens zien of er significant verschil is. Voor alle patiënten meten we in het begin een bloedwaarde en vervolgens delen we ze in twee groepen (RCT dus) en vervolgens geven we aan één groep een behandeling en andere groep geen behandeling. Na 4 maanden meten we voor alle patiënten de bloedwaarden opnieuw.

Om te zien of er een significant verschil is, heb ik voor alle patiënten de beginwaarden afgetrokken van de waarden na 4 maanden. Ik heb zowel negatieve als positieve uitkomsten gekregen. Ik zou graag nu One Way Anova in SPSS willen gebruiken om te zien of er significant verschil is tussen de twee groepen. Mijn vraag: moet ik iets aan de negatieve waarden (data) doen vooraleer ik statistiek op toepas of zal dit de p-waarden in SPSS niet beïnvloeden?

een voorbeeld:

groep <->data

1 <-> 4

1 <-> -1

1 <-> -2,2

1 <-> 3

1 <-> 0

2 <-> -7

2 <-> -5

2 <-> -3

groeten
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 237

Re: Negatieve en positieve data in spss

Als ik bij elk getal een constante optel zodat alle waarden een positieve teken krijgen, zal dit als een fout beschouwd worden of is dit wel toegelaten?

een voorbeeld:

groep <->data

1 <-> 4

1 <-> -1

1 <-> -2,2

1 <-> 3

1 <-> 0

2 <-> -7

2 <-> -5

2 <-> -3

constante = +7

dan krijg ik:

groep <->data

1 <-> 11

1 <-> 6

1 <-> 4,8

1 <-> 10

1 <-> 7

2 <-> 0

2 <-> 2

2 <-> 4
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 954

Re: Negatieve en positieve data in spss

Je kunt de waarden laten zoals ze zijn.

Berichten: 237

Re: Negatieve en positieve data in spss

bedankt
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Reageer