melkzuurbacterien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

melkzuurbacterien

Ik ben opzoek naar een manier om melkzuurbacterien te meten. hoe weet je wanneer melk bedorven is?? kan dit met de ph?? of moet je bacterien gaan tellen?? hoe doe je dit?? weet iemand anders de reactievergelijking van melkzuurbacterieen?? en niet degene die ontstaat in je lichaam bij een inspanning!!

alvast bedankt

Re: melkzuurbacterien

Ik kan niet veel bedenken wat je in de melk zelf zou kunnen doen, misschien idd pH. Ik denk dat een OD meten niet veel opschiet ivm de kleur van de melk.

Zou je de melk niet in verdunningen uit kunnen platen om te kijken hoeveel er inzitten. Net een soort blaasontsteking test zegmaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: melkzuurbacterien

Ik zou de melk centrifugeren.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: melkzuurbacterien

De warenwet stelt eisen aan melk die verkocht wordt. Ik kan me voostellen dat je daar een methode uit kunt afleiden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: melkzuurbacterien

sjors schreef:Ik ben opzoek naar een manier om melkzuurbacterien te meten. hoe weet je wanneer melk bedorven is?? kan dit met de ph?? of moet je bacterien gaan tellen?? hoe doe je dit?? weet iemand anders de reactievergelijking van melkzuurbacterieen?? en niet degene die ontstaat in je lichaam bij een inspanning!!  

alvast bedankt
Melkzuurbacterien zijn beestjes en hebben dus geen "reactievergelijking" Je kunt melkzuurbacterien tellen door ze uit te platen op agar plaatjes en ze vervolgens anaeroob te incuberen bij 37 graden celcius. Waarschijnlijk kun je dit niet zelf dus het makkelijkste is inderdaad om de pH te meten aangezien een lagere pH wordt veroorzaakt door de geproduceerde melkzuur. Zure melk is het gevolg. Helaas kun je ook bedorven melk krijgen door de zogenaamde pseudomonas bacterie die de melk weliswaar niet zuur maakt maar de melk wel kan bederven. (erg ranzige lucht als resultaat).
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer