Waterstofbruggen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Waterstofbruggen

Kan iemand mij vertellen of mijn antwoord op vraag 4 van het VWO SK eindexamen klopt? Ik heb een ander afwijkend antwoord dat niet in het antwoordenmodel staat:

De vraag is hier te vinden http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vskpi10iiopg1.pdf

Mijn antwoord:

Afbeelding

Ik heb helemaal links een waterstofbrug tussen een O groep en een H groep van CH3

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Waterstofbruggen

Je antwoord is leuk gevonden, maar helaas niet goed. Waterstofbruggen kunnen alleen gevormd worden door H-atomen die een partieel positieve lading dragen. De H-atomen van de CH3 groep hebben dat niet.

Bovendien - maar dat kun je pas zien als je een molecuulmodel in je hand hebt, "passen" de moleculen op deze manier niet lekker op elkaar.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Waterstofbruggen

Je antwoord is leuk gevonden, maar helaas niet goed. Waterstofbruggen kunnen alleen gevormd worden door H-atomen die een partieel positieve lading dragen. De H-atomen van de CH3 groep hebben dat niet.
Bedankt.

Hoe kan ik dan weten welke H-atoom een partieel positieve lading draagt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Waterstofbruggen

Pizza Monster schreef:Bedankt.

Hoe kan ik dan weten welke H-atoom een partieel positieve lading draagt?
Volgens mij kan dat aan de hand van elektronegativiteit (=ENW). Je kan deze aflezen uit het periodiek systeem. Diegene met de grootste ENW krijgt een partieel negatieve lading en met de kleinste ENW een partieel positieve lading.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Waterstofbruggen

Bedankt! Weer eens wat geleerd. Ik zie nu dat de elektronegativiteit tussen C en H nagenoeg gelijk is en tussen bijvoorbeeld C en O niet. Daarom kan je dus aan een CH3 groep geen waterstofbrug verwachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Waterstofbruggen

Precies! Voor een waterstofbrug heb je een sterk elektronegatief atoom nodig samen met een naburig H-atoom dat ook gebonden is op een ander sterk elektronegatief atoom.

Ideaal zijn dus atomen zoals fluor, zuurstof en stikstof.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer