Oplosbaarheid van gassen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Oplosbaarheid van gassen

Kan iemand vriendelijk zijn en even naar mijn antwoorden op deze paar vragen kijken? Ik heb van deze opgave geen antwoorden. Ik vermoed wel dat alles klopt, maar even voor de zekerheid:

Afbeelding

a. Ammoniak vormt waterstofbruggen met water. Zie plaatje: Afbeelding Daardoor lost ammoniak goed op in water.

b. Waterstof lost niet goed op in water omdat tussen de twee H-atomen in een molecuul H2, in tegenstelling tot NH3, dezelfde elektronegativiteit heerst. Daarom vormt waterstof geen H-bruggen met water en lost daarom niet goed op.

c. Ja, dimethylamine kan 3 H-bruggen vormen en trimethylamine kan 2 H-bruggen vormen.

d. Trimethylamine kan maar 2 H-bruggen vormen en dimethylamine 3. Door meer H-bruggen is het kookpunt hoger omdat de bindingen die vebroken moeten worden sterker zijn.

e. NH2 is een sterke base. Met water krijg je deze reactie:

NH2- + H2O -> NH3 + OH-

Berichten: 15

Re: Oplosbaarheid van gassen

Lijkt me in orde, behalve c en d. Wat betreft c: dimethylamine kan 2 waterstofbruggen vormen en trimethylamine 1. Wat betreft d: zoals je het formuleert lijkt het alsof de sterkte van een individuele waterstofbrug toeneemt met het totaal aantal waterstofbruggen in het molecuul. Het gaat alleen om het aantal waterstofbruggen, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Oplosbaarheid van gassen

Bedankt!

Stom, ik had het verkeerd genoteerd. Natuurlijk kan dimethylamine maar twee H-bruggen vormen want twee (want er zijn al twee H-atomen vervangen door twee CH3 atomen) en trimethylamine kan er maar één vormen.

Ja ik bedoelde dat hoe meer H-bruggen je in totaal hebt, hoe meer energie je moet toevoegen om alle bindingen te verbreken te verbreken. Het was inderdaad een beetje krom geformuleerd.

Reageer