Communicatie eiwitten aantonen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Communicatie eiwitten aantonen.

Geachte iedereen,

Ik loop vast met een opdracht voor school.

Als eerste moet ik aantonen dat er in een gedroogde bes die ik heb eiwitten zitten.

Klopt het dat dit aan te tonen is met in elk geval 10% NaOH en 1% CuSO4?

Is het mogelijk met een ander onderzoek/proefje aan te tonen, dat het hier om een communicatie eiwit gaat?

Het gaat om een eiwit dat de 'communicatie' regelt tussen de smaakpupillen, smaak veroorzakers en cellen die zorgen voor de geleiding van de smaakprikkel naar de hersenen.

Ik heb gelezen, dat het om een hormoon gaat als er sprake is van communicatie op verschillende afstanden.

Klopt dit en is het aantoonbaar met een onderzoek/proefje, dat er in de gedroogde bes sprake is van dit hormoon of in elk geval van een communicatie eiwit?

Of is het communicatie eiwit niet aantoonbaar, omdat er sprake is van een hormoon en je eerst moet weten om welk hormoon het gaat? Is dit te achterhalen?

Alvast bedankt!
Rewards and punishments are the lowest form of education.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Communicatie eiwitten aantonen.

Klopt het dat dit aan te tonen is met in elk geval 10% NaOH en 1% CuSO4?
Dat kan je hier nalezen.

Het is niet gebruikelijk te spreken van communicatie in dit geval en dus ook niet van hormonen.

Bijvoorbeeld hier kan je meer lezen over smaak. Je moet het binden van smaakstoffen aan hun receptoren maar zien als een sleutel en een slot: alleen de goede sleutel (smaakstof) past op dat ene slot (receptor). Bijvoorbeeld suiker en de receptor voor 'zoet' want 'zout' wordt niet geactiveerd door suiker. Sterker nog: niet alle suikers smaken even zoet of zelfs überhaupt zoet.

Ik neem aan dat je snapt dat suiker en zout niets te maken hebben met hormonen en communicatie als het gaat over moleculaire biologie. Dat zijn heel andere processen, bijvoorbeeld hoe de ene cel de andere verteld dat hij niet gezond is en dus dood moet gaan (apoptose).

Natuurlijk zijn er technieken om eiwitten te isoleren en identificeren maar die zijn vaak nogal complex en ik ben bang dat je voor dit soort proeven niet de goede spullen, kennis en ervaring hebt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer