Pompkarakterstieken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Pompkarakterstieken

hey iedereen,

ik ben student ingenieur. Een onderdeel van mijn eindwerk is dat ik van verschillende pompen een pompcurve moet samenstellen, dus een grafiek van debiet en druk (of hoogte).

Nu in mijn onderzoek bij reeds bestaande pompcurve's is mij opgevallen dat bij de meeste pompen de grafiek niet gaat tot een druk van 0, de grafiek stopt gewoon. Dit terwijl theoretisch gezien toch elke pomp tot een druk van 0 bar (overdruk) moet kunnen gaan. Terwijl het debiet wel van 0 tot maximum gaat...

Waaraan is dit fenomeen te wijten? dampspanning misschien?

bedankt voor alle eventuele hulp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Pompkarakterstieken

Als er geen drukverschil tussen pers en zuig (dus geen opvoerhoogte) van de pomp zou zijn dan is er geen pomp nodig.

Pompen worden ontworpen voor een bepaal werkpunt waar dan het rendement maximaal is. Voorbij dat punt lopen de opvoerhoogte en het rendement snel terug en neemt het benodigde vermogen sterk toe. Onpraktisch dus om daar te opereren en de rest van de curve zou dus geen praktisch nut hebben.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Pompkarakterstieken

Als er geen opvoerhoogte is, dan is er inderdaad geen pomp nodig, maar ik heb het eigenlijk over die zone waar de opvoerhoogte in verhouding heel klein is (maar niet 0).

U zegt dat na het werkpunt het rendement snel afneemt en het onpraktisch is, maar dit is toch in principe hetzelfde voor dat werkpunt? En bij dat slechte rendement wordt dan weer wel altijd een curve getoond...

Sorry als ik domme vragen stel, ik ben maar een beginneling in deze branche. Toch heel erg bedankt voor de reactie!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Pompkarakterstieken

U zegt dat na het werkpunt het rendement snel afneemt en het onpraktisch is, maar dit is toch in principe hetzelfde voor dat werkpunt?
Ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen.

Als een fabrikant geen verdere curve geeft zal dat zijn omdat de fabrikant niet bereid is voor dat gebied iets te garanderen en niet aanraadt om in dat gebied te opereren.

Via google afbeeldingen kun je overigens wel enkele pompcurves vinden die wel tot nul lopen: #
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Pompkarakterstieken

Jij bedoelt met het werkpunt toch het BEP? Na dit werkpunt is de pomp niet meer efficient, maar ze is toch ook al minder efficient bij debieten voor dit werkpunt, dus links van het BEP op de curve.

Het is inderdaad omdat ik veel curves vond die wel tot 0 gaan, dat ik bij die andere vragen begon te stellen.

Maar zoals je zei dit zal gewoon van de fabrikant afhangen of ze hier nog specificaties voor willen geven omdat het rendement te slecht is. Maar in theorie zal de pomp zich dus waarschijnlijk wel in die zone kunnen bevinden.

Bedankt voor de reactie!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Pompkarakterstieken

Jij bedoelt met het werkpunt toch het BEP?
Ja.
Na dit werkpunt is de pomp niet meer efficient, maar ze is toch ook al minder efficient bij debieten voor dit werkpunt, dus links van het BEP op de curve.
Bedrijven hebben gewoonlijk als eis dat het ontwerppunt van de pomp links van het BEP ligt, bijvoorbeeld op 90 procent daarvan, waar de vermogenslijn redelijk horizontaal is omdat rendement stijgt naarmate debiet Q stijgt. Rechts van het BEP neemt het vermogen bij de meeste typen pompen sterk toe terwijl de opvoerhoogte H sterk daalt. Mocht in de praktijk wat meer debiet nodig zijn dan bij het ontwerp gedacht dan is dat een groot probleem als het ontwerppunt al rechts gekozen was want dan is bij meer Q de motor snel te klein en H te laag. Bovendien zal naarmate de pomp ouder wordt de waaier verslijten door corrosie/erosie/cavitatie waardoor de H-curve lager komt te liggen, vooral rechts van het BEP.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.502

Re: Pompkarakterstieken

Mogelijk kun je hier wat mee beginnen:
Bijlagen
pompgrafieken_TechnUnie_19970001.pdf
(39.45 KiB) 470 keer gedownload

Berichten: 4

Re: Pompkarakterstieken

Mogelijk kun je hier wat mee beginnen:
Hier gaan alle curves dan weer wel tot een opvoerhoogte van 0...

Ik heb in een boek gevonden dat als je een pomp wilt testen op een debiet (dus met druk als gegeven), je dan bij sommige pompen een extra pomp moet bijplaatsen om metingen toe te laten bij de heel lage drukken ('laag' in verhouding tot de maximale opvoerhoogte van de pomp). Na dit veronderstel ik toch dat het bij bepaalde pompen gewoon niet mogelijk is om heel lage drukken te bekomen (dus de pompcurve langs rechts te vervolledigen). Ik zal een van de dagen toch maar eens contact opnemen met de leverancier van grundfos

Heel hard bedankt voor de reacties! Dit is toch wel veruit het beste forum als het om technische vragen gaat!

Reageer