Pompkarakterstieken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Pompkarakterstieken

hey iedereen,

ik ben student ingenieur. Een onderdeel van mijn eindwerk is dat ik van verschillende pompen een pompcurve moet samenstellen, dus een grafiek van debiet en druk (of hoogte).

Nu in mijn onderzoek bij reeds bestaande pompcurve's is mij opgevallen dat bij de meeste pompen de grafiek niet gaat tot een druk van 0, de grafiek stopt gewoon. Dit terwijl theoretisch gezien toch elke pomp tot een druk van 0 bar (overdruk) moet kunnen gaan. Terwijl het debiet wel van 0 tot maximum gaat...

Waaraan is dit fenomeen te wijten? dampspanning misschien?

bedankt voor alle eventuele hulp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Pompkarakterstieken

Als er geen drukverschil tussen pers en zuig (dus geen opvoerhoogte) van de pomp zou zijn dan is er geen pomp nodig.

Pompen worden ontworpen voor een bepaal werkpunt waar dan het rendement maximaal is. Voorbij dat punt lopen de opvoerhoogte en het rendement snel terug en neemt het benodigde vermogen sterk toe. Onpraktisch dus om daar te opereren en de rest van de curve zou dus geen praktisch nut hebben.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Pompkarakterstieken

Als er geen opvoerhoogte is, dan is er inderdaad geen pomp nodig, maar ik heb het eigenlijk over die zone waar de opvoerhoogte in verhouding heel klein is (maar niet 0).

U zegt dat na het werkpunt het rendement snel afneemt en het onpraktisch is, maar dit is toch in principe hetzelfde voor dat werkpunt? En bij dat slechte rendement wordt dan weer wel altijd een curve getoond...

Sorry als ik domme vragen stel, ik ben maar een beginneling in deze branche. Toch heel erg bedankt voor de reactie!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Pompkarakterstieken

U zegt dat na het werkpunt het rendement snel afneemt en het onpraktisch is, maar dit is toch in principe hetzelfde voor dat werkpunt?
Ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen.