Ondernemersklimaat

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Ondernemersklimaat

Stel dat in 2025 de jaarlijkse WAO-uitkering van een gehuwd paar 65-plussers gestegen is van 14.934,- tot 20.9080,-. In de periode tot 2025 is het BBP met 50% gestegen. De nominale lonen zijn met 56% gestegen.

Doe, uitsluitend op basis van deze cijfers, een uitspraak over de positie van de ondernemer. Wordt het ondernemersklimaat beter of slechter?

Kan iemand mij op weg helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ondernemersklimaat

Niet vervelend bedoeld, maar wat denk je zelf? We kunnen je best helpen, maar help ons ook helpen door aan te geven hoever je zelf komt. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Ondernemersklimaat

Niet vervelend bedoeld, maar wat denk je zelf? We kunnen je best helpen, maar help ons ook helpen door aan te geven hoever je zelf komt. ;)


Okee ja sorry ehm even kijken.

Bij de positie van de ondernemer kijk ik meestal naar loonkosten per product (voor zijn concurrentiepositie of voor de omzet).

Nic = 156...

BBP = 150..

Er wordt niets gezegd over Pic...

ehm eerlijk gezegd loop ik nu zo'n beetje vast...

het probleem is dat ik niet weet welke informatie uit de tekst ik moet gebruiken (ookal is de tekst kort.. hm..)

dus niet zozeer Hoe maar Wat...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ondernemersklimaat

Probeer het simpel te zien:

De WAO uitkering is flink gestegen. Hoeveel procent? Is dat positief of negatief voor een ondernemer?

BBP is met 50% gestegen. Is dat positief of negatief voor een ondernemer?

Nominale lonen zijn met 56% gestegen. Is dat positief of negatief voor een ondernemer?

Ga dan eens plussen en minnen. Is het resultaat dan positief of negatief?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Ondernemersklimaat

Ger schreef:Probeer het simpel te zien:

De WAO uitkering is flink gestegen. Hoeveel procent? Is dat positief of negatief voor een ondernemer?

BBP is met 50% gestegen. Is dat positief of negatief voor een ondernemer?

Nominale lonen zijn met 56% gestegen. Is dat positief of negatief voor een ondernemer?

Ga dan eens plussen en minnen. Is het resultaat dan positief of negatief?
WAO - 140 - negatief

BBP - 150 - positief; de bevolking gaat er in koopkracht op vooruit; ondernemer meer omzet (uitgaande van geen inflatie)

NIC - 156 - ... negatief?

je kan zulke dingen toch niet zomaar plussen en minnen?

moet je dan niet iets door elkaar delen ? xD

----------

Ik heb een antwoord gekregen dat mijn leraar had gedicteerd:

Scenario 1: aantal 65+ers blijft gelijk

Loonstijging groter dan inflatie* --> koopkracht omhoog --> mensen meer te besteden --> ondernemer meer omzet.

Scenario 2: Aantal 65+ers stijgt

Premiedruk zal stijgen --> netto koopkracht daalt mogelijker --> mensen minder te besteden --> minder omzet.

* waar kan ik uit afleiden dat de inflatie relatief kleiner is dan de loonstijging?

Reageer