Borrelia burgdorferi

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Borrelia burgdorferi

Borrelia burgdorferi is de verwekker van de ziekte van Lyme, die door teken op de mens wordt overgebracht.

Nu las ik het volgende stukje tekst waaruit blijkt dat deze bacterie niet gram-negatief is maar ook niet gram-positief. Ik snap echter de argumenten niet echt die worden gebruikt. Ik zou besluiten dat ze gram-negatief is gezien ze kleurt wanneer safranine wordt toegevoegd en gezien de structuur van de wand...

Borrelia burgdorferi is not classified as either Gram-positive or Gram-negative. When B. burgdorferi is Gram-stained, the cells stain a weak Gram-negative by default, as safrin is the last dye used. B. burgdorferi has an outer membrane that contains an LPS-like substance, an inner membrane, and a periplasmic space which contains a layer of peptidoglycan.

Kan iemand deze tekst verduidelijken?

Alvast bedankt!

Berichten: 13

Re: Borrelia burgdorferi

Hallo Dummie

Dat tekstje lijkt wat verwarrend...

Jouw tekstje komt van deze site denk ik: klik hier

Die website is gemaakt door een student dus waarschijnlijk iets minder betrouwbaar.

Op de volgende website vond ik een gelijkaardig tekstje maar met een belangrijk verschil:

klik hier (betrouwbare site)
The spirochetes are not classified as either Gram-positive or Gram-negative. When Borrelia burgdorferi is Gram-stained, the cells stain a weak Gram-negative by default, as safranin is the last dye used. Borrelia, like most spirochetes, does have an outer membrane that contains an LPS-like substance, an inner membrane, and a periplasmic space which contains a layer of peptidoglycan. Therefore, it has a Gram-negative bacterial type cell wall, despite its staining characteristics.
Hier zegt men dat de spirocheten niet geclassificeerd worden als Gram-positief of Gram-negatief.

Maar B. burgdorferi vormt hierop een uitzondering omdat het wel een 'outer membrane' heeft.

Door die andere lagen die men opsomt, heeft B. burgdorferi een soort van Gram-negatieve eigenschappen.

Ik denk dat het nu iets duidelijker is =)

Maak je een werkje over de ziekte van Lyme misschien?

Ik maakte daarover mijn eindwerk vorig jaar. Die Borrelia bacterie is best wel nasty ;)

Reageer