Bypasses

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Bypasses

Hallo allemaal!

Een bypass-operatie wordt uitgevoerd wanneer de kransslagaders ernstig vernauwd zijn door bijvoorbeeld atheromatose. Ook de bypass-operaties bij de hersenen komen voor. Nu blijken er bepaalde plaatsen te zijn waar meer kans is op vorming van plaque; de slagaders.

Komt dit doordat aders zich vertakken en er dus minder plaque per ader wordt gevormd aangezien de vet-achtige stoffen die veranderen in plaque nu worden verdeeld over meerdere bloedvaten?

Bestaan er ook bypasses bij andere organen die hetzelfde effect hebben als een bypass bij de kransslagader of hersenen? Met hetzelfde effect bedoel ik het omleiden van bloed. Bijvoorbeeld een bypass van de poortader of aorta doordat één van beiden ernstig is vernauwd.

Waarom zijn de kransslagaders en hersenslagaders gevoeliger voor plaque?

Het lijkt mij dat er bijvoorbeeld in de onderste holle ader veel minder vet-achtige stoffen nog voorbij komen (aangezien deze al langs andere organen zijn geweest en vermoedelijk daar al zijn opgenomen uit het bloed). Klopt het als ik beweer dat de slagaders die zuurstofrijkbloed vervoeren ( linkerkant lichaam) meer plaque in de vaatwanden hebben dan de slagaders die zuurstofarmbloed vervoeren ( rechterkant lichaam)?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bypasses

Een bypass-operatie wordt uitgevoerd wanneer de kransslagaders ernstig vernauwd zijn door bijvoorbeeld atheromatose. Ook de bypass-operaties bij de hersenen komen voor. Nu blijken er bepaalde plaatsen te zijn waar meer kans is op vorming van plaque; de slagaders.
Bypassoperaties van slagaders in de hersenen komen eigenlijk niet meer voor. Trombectomieen, intra-arteriele trombolyses, stent plaatsingen en end-arteriectomieen worden nu veel gedaan.
Komt dit doordat aders zich vertakken en er dus minder plaque per ader wordt gevormd aangezien de vet-achtige stoffen die veranderen in plaque nu worden verdeeld over meerdere bloedvaten?
Slagaders vertakken zich ook. Juist op deze vertakkingen zie je vaak atherosclerotische veranderingen, omdat daar het bloed een turbulentere stroom heeft dan elders. Aders zijn relatief ongevoelig voor atherosclerose, omdat de druk veel te laag is om schade aan te brengen aan het endotheel, de eerste stap in de vorming van atherosclerose.
Bestaan er ook bypasses bij andere organen die hetzelfde effect hebben als een bypass bij de kransslagader of hersenen? Met hetzelfde effect bedoel ik het omleiden van bloed. Bijvoorbeeld een bypass van de poortader of aorta doordat één van beiden ernstig is vernauwd.
Ja, die bestaan. De bekendste is denk ik wel de femoropopliteale bypass.
Waarom zijn de kransslagaders en hersenslagaders gevoeliger voor plaque?
De kransslagaders vertakken veel en lopen niet mooi recht, dus meer turbulentie. Dat geldt ook voor de slagaders in het hoofd en naar de hersenen.
Klopt het als ik beweer dat de slagaders die zuurstofrijkbloed vervoeren ( linkerkant lichaam) meer plaque in de vaatwanden hebben dan de slagaders die zuurstofarmbloed vervoeren ( rechterkant lichaam)?
Waarom denk je dat? Er zijn trouwens maar twee slagaders die zuurstofarm bloed vervoeren, dat zijn de linker en rechter longslagader.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bypasses

Aders zijn relatief ongevoelig voor atherosclerose, omdat de druk veel te laag is om schade aan te brengen aan het endotheel, de eerste stap in de vorming van atherosclerose.
Dus de vet-achtige deeltjes moeten met grotere snelheid ( door de druk) tegen het endotheel aanbotsen om daarna om te vormen tot plaque. Maar is de plaque zelf dan gevaarlijk doordat het de vaatwand vernauwd of is deze plaque gevaarlijk doordat het in kleine stukjes kan vallen en dus propjes meeneemt naar andere bloedvaten van het lichaam en daar direct tot afsluiting van dat bloedvat kan leiden --> soort tromboseverschijnselen?!
De kransslagaders vertakken veel en lopen niet mooi recht, dus meer turbulentie. Dat geldt ook voor de slagaders in het hoofd en naar de hersenen.
Door de turbulentie heb je dus eigenlijk meer oppervlak waar de vet-achtige stoffen tegen aan kunnen botsen...en dus voor plaque kunnen zorgen?! Want een rechte lijn heeft alleen de zijkanten, daar zal en stof nooit loodrecht op botsen en dus ook met minder snelheid tegen het endotheel aankomen --> minder plaque.
Waarom denk je dat? Er zijn trouwens maar twee slagaders die zuurstofarm bloed vervoeren, dat zijn de linker en rechter longslagader.
Ja ik weet dat de longslagaders alleen zuurstofarmbloed vervoeren. Ik zei het denk ik net andersom, of verkeerd. Want bedoelde het volgende: Vroeg me af of er misschien een verschil in afzetting van cholesterol is in verschillende bloedvaten in het lichaam? De lever speelt hierin een grote rol, opname, omzetten en afgifte. Wellicht heeft de onderste holle ader dan meer kans op plaque dan de bovenste holle ader doordat de cholesterol zich snel ( ik weet dus niet hoe snel dit gaat) zich afzet. Dit zijn aders, dus er zal niet zo veel worden afgezet als in een slagader. Maar als de cholesterol via het rechterventrikel en -atrium doorgaat naar de longslagaders, hebben deze longslagaders dan meer kans op plaque dan bijvoorbeeld de nierslagader? De cholesterol in het bloed legt richting de nierslagader namelijk een nog langere weg af vanaf de lever gezien, en ik vraag me dus af of er dan ook evenveel choleserol in de nierslagder wordt afgezet als in een longslagader?

En kun je dan ook zeggen dat de atria de meeste kans op atheromatose hebben aangezien hier een grote druk heerst doordat het bloed met een grote kracht wordt weggeduwd en de cholesterol goed tegen het endotheel aanbotst en dus voor plaque kan zorgen? Of verschilt het endotheel in het hart met dat uit de rest van het lichaam waardoor de kans op plaque-vorming wordt verkleint in het hart zelf?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bypasses

Maar is de plaque zelf dan gevaarlijk doordat het de vaatwand vernauwd of is deze plaque gevaarlijk doordat het in kleine stukjes kan vallen en dus propjes meeneemt naar andere bloedvaten van het lichaam en daar direct tot afsluiting van dat bloedvat kan leiden --> soort tromboseverschijnselen?!
Beide.
Door de turbulentie heb je dus eigenlijk meer oppervlak waar de vet-achtige stoffen tegen aan kunnen botsen...en dus voor plaque kunnen zorgen?! Want een rechte lijn heeft alleen de zijkanten, daar zal en stof nooit loodrecht op botsen en dus ook met minder snelheid tegen het endotheel aankomen --> minder plaque.
Bij turbulentie krijg je een tragere en onregelmatigere stroomsnelheid waardoor de vetdeeltjes makkelijker blijven plakken tegen de beschadigde vaatwand.
En kun je dan ook zeggen dat de atria de meeste kans op atheromatose hebben aangezien hier een grote druk heerst doordat het bloed met een grote kracht wordt weggeduwd en de cholesterol goed tegen het endotheel aanbotst en dus voor plaque kan zorgen? Of verschilt het endotheel in het hart met dat uit de rest van het lichaam waardoor de kans op plaque-vorming wordt verkleint in het hart zelf?
De druk in de ventrikels is groter dan die in de atria, in het rechter atrium is de druk juist heel erg laag (ongeveer 5 - 10 mm Hg). Het endotheel verschilt niet wezenlijk; het hart is alleen veel dynamischer dan een vat omdat deze continu samentrekt en ontspant waardoor er niet veel kans is voor plaques om zich te vormen. Vormt er toch een stolseltje (door bijvoorbeeld atriumfibrilleren) dan heb je een zeer groot risico op een herseninfarct.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bypasses

Oké volkomen helder! Dank je wel voor de uitleg!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bypasses

Wat ik mij nog afvraag is waarom sommige hartpatiënten meer dan drie bypasses krijgen. Hoorde laatst van iemand dat hij zeven bypasses ( tijdens één operatie) heeft gekregen. Waarom zijn er meerdere bypasses nodig als er maar drie ( eigenlijk twee) hoofdkransslagaders zijn?

Hangt dit af van bijvoorbeeld de vervangende ader? Het lijkt me dat bijvoorbeeld een beenader, die wordt gebruikt als bypass, evenveel bloed in een bepaalde tijdseenheid moet vervoeren als de huidige kransslagader dit zou doen. Zorgt een extra bypass dan voor de juiste zuurstoftoevoer naar het hart of is er een andere reden waarom er zoveel bypasses worden gebruikt?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer