Boek dat dieper ingaat op de biologie.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Boek dat dieper ingaat op de biologie.

Ik wil al een tijdje een biologieboek dat dieper ingaat op de biologie dan mijn schoolboek dat doet. Nu, ik zit in vwo 4 en wil daarom graag een boek op dit niveau. Ik heb bij mijn leraar al een boeken van "Campbell" bekeken, maar het grote nadeel vind ik hiervan dat dit in het Engels is geschreven. Ik ben op zich wel goed in Engels, maak bepaalde Engelse vaktermen zijn erg moeilijk en verschillen veel van het Nederlands. Wie weet er een boek dat ongeveer op vwo-niveau of eventueel universitair niveau zit en in de boekhandel of op het internet voor een niet al te hoge prijs is te vinden? Het boek moet in het Nederlands te koop zijn. Graag zoveel mogelijk ideeën.

Alvast bedankt voor de moeite.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Boek dat dieper ingaat op de biologie.

Zelf zou zo'n boek mij ook heel handig lijken (zit ook in vwo 4)

maar mag ik vragen welk bioboek jullie gebruiken?

(sorry heb geen antwoord voor je vraag)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Boek dat dieper ingaat op de biologie.

Hm, ik zou je toch Campbell willen aanraden. Wikipedia kan overigens een goede vertaler zijn: zoek je begrip op in de Engelse wiki en als je dan links in je scherm doorklikt naar de Nederlandse, krijg je de vertaling.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Boek dat dieper ingaat op de biologie.

Campbell is inderdaad een goede aanrader. Met alle respect maar op niveau zal je geen nederlandstalige biologie boeken vinden. Als je meer op moleculaire biologie in wilt gaan dan is Alberts een aanrader (molecular biology of the cell).

Als je Campbell en Alberts kent dan kan je serieus op niveau over biologie meepraten. Dat je een probleem kan hebben in de terminologie is iets wat je toch zal moeten overwinnen. Alles en dus ook biologie gaat in de wetenschap in het engels.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 20

Re: Boek dat dieper ingaat op de biologie.

Chris199509 schreef:Ik wil al een tijdje een biologieboek dat dieper ingaat op de biologie dan mijn schoolboek dat doet. Nu, ik zit in vwo 4 en wil daarom graag een boek op dit niveau. Ik heb bij mijn leraar al een boeken van "Campbell" bekeken, maar het grote nadeel vind ik hiervan dat dit in het Engels is geschreven. Ik ben op zich wel goed in Engels, maak bepaalde Engelse vaktermen zijn erg moeilijk en verschillen veel van het Nederlands. Wie weet er een boek dat ongeveer op vwo-niveau of eventueel universitair niveau zit en in de boekhandel of op het internet voor een niet al te hoge prijs is te vinden? Het boek moet in het Nederlands te koop zijn. Graag zoveel mogelijk ideeën.

Alvast bedankt voor de moeite.
Het Engels in Campbell is goed te doen hoor. Ik gebruik nu voor het eerst jaar Campbell, en ik dacht ook dat dit wel zwaar tegen zou vallen omdat het Engels is. Maar opzich is het niveau van Engels in Campbell goed te volgen.

Ze hebben ook nog een goed hulpmiddel bij dit boek; Dutch Glossary for Biology.

Hierin staan alle Engelse termen (die dik gedrukt zijn in het boek) en dan staat de Nederlandse uitleg ernaast.

Campbell is trouwens geen goedkoop boek dacht ik, maar kijk bv. op marktplaats voor een iets oudere druk. Deze zijn op zich ook nog prima, vaak zijn er maar kleine dingen in gewijzigd als je één druk eerder neemt (dat is in jouw geval de 7e).

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Boek dat dieper ingaat op de biologie.

Alberts is bijvoorbeeld gratis online in te kijken. Campbell kan ik zo snel niet vinden op ncbi. Er zijn echter nog vele andere boeken gratis en voor niks in te kijken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer