Eiwitproducten van mastergenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Eiwitproducten van mastergenen

'De eiwitproducten van de mastergenen blijven tijdens de verdubbeling van het DNA en de celdeling op hun plek zitten. Daardoor maakt een botcel bij deling nieuwe botcellen en een huidcel nieuwe huidcellen. Dat is niet alleen handig voor embryo's, maar ook bij beenbreuken.'

Toen ik vroeg 'waarom?' kreeg ik als antwoord: anders heb je weer een blanco cel, net als bij een kopieerapparataar zou je dan weer een leeg blaadje krijgen.

Maar dat is toch niet zo, want bijv. een botcel behoudt zijn 'bot'mastergenen?

Zelf vind ik het niet nodig dat de eiwitproducten perse op hun plek blijven zitten;

de mastergenen die de eiwitproducten al weer hebben gemaakt kunnen dat toch weer doen?

En dan nog iets; bij een celdeling moeten die eiwitproducten toch ook mee verdubbeld worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Eiwitproducten van mastergenen

De differentiatie staat van een cel zal na een celldeling door meerdere systemen intact worden gehouden.

de cellen kunnen zich in een bepaalde niche bevinden waar ze van andere cellen signalen krijgen om een bepaalde differentiatie staat aan te nemen. Verder is de methylatie van DNA erg belangrijk. Bij bevruchting zijn de meeste methylatie signalen dan ook verwijderd om er voor te zorgen dat je weer met een 'neutrale' cel te maken hebt.

Ook transcriptiefactoren (als je dit bedoeld) zijn hiervoor belangrijk. Vaak zijn deze nodig om actief een cel in een bepaalde differentiatie staat te houden. Als deze uitgeschakeld zouden zijn dan zou je differentiatie krijgen die soms terug te draaien zou kunnen zijn. Dit is echter een systeem wat slechts door mensen gebruikt word om bijvoorbeeld IPS (induced pluripotent stem) cells te maken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer