Terugtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

Terugtitratie

Hallo, ik ben halverwege met mijn titratieverslag, maar moet het belangrijkste deel nog doen: de berekeningen.

Hier is mijn waarnemingenpagina

------------------------

De reactievergelijkingen

CaCO3 + H3O+ + Cl- => H2O + CO2 + Ca2+ + Cl-

Natronloog

NaOH(s) => Na+(aq) + OH-(aq)

-------------------------

Ik heb 0,5440 g vast (poeder) CaCO3 opgelost in 0,9832 M HCl.

Toen heb ik het verwarmd om de CO2 eruit te halen.

CaCO3 + H3O+ + Cl- => H2O + CO2 + Ca2+ + Cl-

De molverhouding CaCO3:Ca2+ is 1:1

0,5440 g

De dichtheid van CaCO3 is 100.1 gram per mol.

Er is dus 0,5440*(1/100.1) = 5,43*10^-3 mol Ca2+

De indicator is Fenolftaleïn, die omslaat bij een pH van 8,2

Het gemiddelde van de drie titraties is 15,58 mL

De molatiteit van NaOH is 0,1102 M

De molariteit van HCl is 0,9832 M

Equivalentievoorwaarde

Factor * VOLz * Mz = Factor * VOLb * Mb

Berekeningen

De zuiverheid van het CaCO3 moet berekend worden.

---------------------------

Het is een terugtitratie en dit zijn alle gegevens die ik heb.

Het enige probleem is, dat ik er niet veel van snap, en ik heb geen idee hoe ik moet beginnen en wat ik eigenlijk nu moet gaan berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugtitratie

Dit is wat er gebeurt (voorbeeld met eenvoudige getallen):

Je neemt calciumcarbonaat. Om dat netjes helemaal op te lossen zou je (bijvoorbeeld) 5 mol HCl nodig hebben, maar dat weet je niet van te voren, dus voeg je maar een overmaat toe, bijvoorbeeld 12 mol.

Dat betekent dat er na deze reaktie HCl ongebruikt in de oplossing achterblijft. Dat kun je gaan bepalen door terug te titreren met een loog. Zodra je evenveel loog hebt toegevoegd (en die hoeveelheid kun je netjes meten) als er nog overmaat zuur in je reactievat zat weet je hoeveel overmaat zuur je gebruikte, laten we zeggen bijvoorbeeld 7 mol. Je weet nu dat je 12-7 = 5 mol zuur gebruikte voor je reactie met calciumcarbonaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: Terugtitratie

Maar wat is eigenlijk de 'zuiverheid' van CaCO3? Want dat is wat je moet bepalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugtitratie

Gesteld dat je dit proefje doet met 100 g calciumcarbonaat uit een potje. Levert je analyse echter het resultaat dat er 92 g calciumcarbonaat aanwezig was, dan moet je concluderen dat de inhoud van het potje ook nog 8 gram van iets anders bevat. Het calciumcarbonaat is dan slechts voor 92% zuiver.

extraatje:

(Dan nog zou je verkeerde conclusies kunnen trekken: de reactie met bijvoorbeeld magnesiumcarbonaat loopt analoog. 100 g magnesiumcarbonaat levert meer CO2 -en verbruikt dus meer zuur- dan 100 g calciumcarbonaat. Theoretisch is er dus de mogelijkheid dat je een zuiverheid van 100% vindt terwijl je monster een groot deel magnesiumcarbonaat en nog een deel andere zaken bevat. Of, als je monster geheel uit magnesiumcarbonaat bestaat maar jij van calciumcarbonaat uitgaat, dat je een zuiverheid van meer dan 100% vindt. In dat laatste geval wordt het echter hoog tijd om wakker te worden..... ;) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Terugtitratie

Als je nou die titratie gaat uitwerken, tot hoever kom je dan? Met andere woorden, wat is het laatste stuk informatie dat je al wel kunt berekenen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer