Hulp nodig met po

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

Hulp nodig met po

Hallo,

Ik moet voor natuurkunde een po maken , alleen loop ik nu vast.

Ik heb als onderwerp uittrekking van metaaldraden.

De proeven heb ik al uitgevoerd met koper, ijzer en constantaan.

ik heb al tabellen gemaakt met Volt, ampere en lengte in centimeter..

er is geen verschil te zien in lengte in cm.

Ik weet nu niet echt wat ik in mijn po kan doen ....

Is er misschien iemand die mij erbij kan helpen ?

Dankjewel alvast

Waar gaat het over?

Als door een draad een stroom loopt, dan wordt deze draad warm en zet uit. Er treden een aantal verschijnselen op die de moeite waard zijn om te onderzoeken. Zo zijn er verschillende vormen van energie in het geding: elektrische energie die omgezet wordt in warmte, warmte die afgegeven wordt aan de omgeving, warmte die omgezet wordt in straling. De theorie die deze verschijnselen beschrijft is je bekend, of kan je opzoeken in je boek. Er zijn verschillende mogelijkheden tot het doen van onderzoek.

Er is een verband tussen de uitrekking en de temperatuur van de draad. De uitrekking van de draad zou je handig kunnen meten door de draad horizontaal op te hangen en er een gewichtje aan te hangen. Als de draad verwarmd wordt, stijgt de temperatuur, maar op een bepaald moment zal er een evenwicht optreden en wordt er evenveel energie afgestaan als er opgenomen wordt. Een vorm van energie is straling. De wet van Stefan-Boltzmann zegt iets over de relatie van de temperatuur die een voorwerp heeft en de straling die dan uitgezonden wordt. Denk aan het verschil in energie en vermogen: sommige 'wetten' spreken over vermogen i.p.v. energie. Een ander punt dat in dit verschijnsel een rol speelt, is de aard van de draad: welk materiaal, hoe dik, hoe lang, hoe groot is het oppervlak waar energie wordt afgestaan?

Er spelen dus een aantal grootheden een rol. Dat betekent dat er van alles te onderzoeken is, maar maakt het onderzoeken van dit verschijnsel er niet gemakkelijker op. Een belangrijk punt in het doen van onderzoek is dat je eerlijk meet, dus als je bijvoorbeeld iets gaat variëren om een relatie te onderzoeken, zul je sommige grootheden constant moeten houden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp nodig met po

Ik zie je tabellen niet, maar zijn die draden ook werkelijk GLOEIEND heet geworden, of alleen maar een beetje warm?

Hoe heb je de (niet veranderende) lengte vastgesteld?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: Hulp nodig met po

hallo,

hierbij een van de metingen "

0.2 mm Koper

Volt Ampère Lengte in cm

0 0 39

0.5 1.4 39

1.0 2.3 39

1.5 3.1 39

2.0 3.6 39

2.5 4.1 39

3.0 4.4 39

3.5 4.7 39

4.0 5 39.5

Ik had aan ieder draadje ook een gewichtje van 15 opgehangen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp nodig met po

die 0,2 mm, is dat de diameter van dat draadje, of doorsnede (oppervlak -mm²- als je de draad doorsnijdt)?

verder lijkt het me onwaarschijnlijk dat:
3.5 4.7 39

4.0 5 39.5
je draadje eerste bewegingloos was en ineens daar een halve centimeter langer werd. Daar heeft vast ook wel eerder een millimeter of wat beweging ingezeten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: Hulp nodig met po

0,2 mm is de diameter.

Hallo,

Ik zoek nu eigenlijk wat meer theorie hier over...

Kan ik wat met De wet van Stefan-Boltzmann ?

Of zijn er nog andere dingen die ik er bij kan betrekken .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp nodig met po

Ik zoek nu eigenlijk wat meer theorie hier over...
Kun je in een PO niet beter zorgen dat je Praktijk eerst een beetje in orde komt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: Hulp nodig met po

Wat kan ik er nog aan verbeteren?

en zou dit :

3.5 4.7 39

4.0 5 39.5

Misschien komen door dat er tussen de 3.5 en 4 volt een verandering is geweest van 0,5 cm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp nodig met po

Het vermogen dat vrijkomt bij je hoogste stroomsterkte is P=I²R=5² x 0,211 ≈ 10 W.

Op een draadje van 0,39 m, ongeîsoleerd en uitgestrekt, lijkt me dat ook niet zo geweldig heet worden. Alleen, bij 4,7 A is dat ook al bijna 10 W, en zou die temperatuur dus ook al bijna net zo hoog geweest moeten zijn als bij 5 A. Dus had je ook bij 4,7 A vast al enige lengtetoename moeten waarnemen.

Een zinnige discussie over waarom je dat kennelijk niet waarnam lijkt me cruciaal voor een PO.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: Hulp nodig met po

Dankje wel ... ik neem aandat dit als theorie genoteerd kan worden.

WAt zou ik dan ongeveer in mijn discussie moeten noteren ?

Berichten: 72

Re: Hulp nodig met po

Kun je me misschien duidelijk uitleggen wat de wet van boltzmann inhoud?

Ik kan er namelijk niet zo veel overvinden .

Berichten: 72

Re: Hulp nodig met po

of wat het verband tussen de weerstand en de uitrekking en temperatuur kan zijn .

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hulp nodig met po

Dat je niks hebt gevonden lijkt me sterk. Kijk bijvoorbeeld om te beginnen eens hier. Mensen willen je best helpen maar dan moet je er wel wat moeite in stoppen. Alles wat je in dit topic post lijkt er op te duiden dat dit niet het geval is. Een ongeordende tabel zonder grootheden, daar kan niemand wat mee.

Als je eerst nu eens nogmaals duidelijk aangeeft wat je hebt gedaan en wat je meetresultaten zijn, dan kunnen we eens kijken wat er van te maken valt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer